چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟ (بخش اول)

امروزه با تغییر سبک زندگی، هزینه های مالی خانوار به شدت افزایش یافته است. یکی از استرس های سرپرستان خانوار در این روزها، نگرانی درباره هزینه های مالی زندگی است. در این مقاله تلاش نموده ایم راهکارهایی را ارائه دهیم که امید است با به کار بستن آن ها بتوانید مقداری از استرس های ناشی از مشکلات و نگرانی های مالی را کم کنید.
دوشنبه، 8 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟ (بخش اول)
یکی از عوامل استراس های مالی، قرض ها و وام های زیاد است. 
 
چکیده: امروزه با تغییر سبک زندگی، هزینه های مالی خانوار به شدت افزایش یافته است. یکی از استرس های سرپرستان خانوار در این روزها، نگرانی درباره هزینه های مالی زندگی است. در این مقاله تلاش نموده ایم راهکارهایی را ارائه دهیم که امید است با به کار بستن آن ها بتوانید مقداری از استرس های ناشی از مشکلات و نگرانی های مالی را کم کنید.  

تعداد کلمات 1018 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه استرس های مالی را کاهش دهیم؟
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

آیا استرس های مالی شما را آزار می دهند؟ توجه نمایید که چگونه نحوه خرج کردن و هزینه کردنتان بر میزان استرستان تأثیر می گذارد. سعی کنید راه هایی را برای تغییر عادات خود در زمینه خرج کردن بیابید و کنترل اوضاع مالی را به طور کامل در دست بگیرید. با تنظیم و تعیین اهداف واقع گرایانه، آمادگی بیشتری برای هزینه های غیر منتظره خواهید داشت و مدیریت زندگی روزانه برای شما راحت تر خواهد بود. به جای تمرکز بر آنچه ندارید، بر داشته های خود تمرکز کنید. با دریافت حمایت و راهنمایی می توانید در کوتاه مدت و دراز مدرت، بر مشکلات مالی خود غلبه کنید.
 

1. عادات مالی خود را ارزیابی کنید.

الف. نحوه هزینه کردن خود را بررسی و ارزیابی کنید. ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد از خود بپرسید، نمی دانم حقوقم چطور خرج می شود! برای پاسخ به این نگرانی سعی کنید لیستی از هزینه های ماهیانه خود  تهیه کنید. در مرحله اول لیستی از هزینه های ضروری مانند مایحتاج خانه، هزینه تلفن، هزینه های خودرو و دیگر هزینه های معمول را تهیه کنید. سپس ببینید کدام یک از این موارد به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه هزینه می شوند. برای اینکه تصویری بهتر از نوع هزینه کرد خود به دست آورید، این کار را به مدت یک ماه و یا حتی بیشتر ادامه دهید.
اگر از لحاظ مالی استرس دارید و از سویی متأهل هستید، لازم است مخارج هر کدام از اعضای خانواده را نیز مد نظر قرار دهید.
اگر استرس شما ناشی از وام ها و بدهی های فراوانی است که دارید، سعی کنید اقساط وام را مانند تمام مایحتاج خانه از همان اول جدا کنید. و به عبارتی اولویت پرداخت وام ها را به اندازه بقیه ضروریات زندگی بدانید.
برای اینکه اطلاعات دقیقی از نحوه خرج کرد خود کسب کنید، لازم است حداقل به مدت یک ماه، حتی کوچکترین مخارج را یادداشت کنید. البته توجه نمایید که این حساب و کتاب فقط برای بررسی نوع هزینه کردن شماست و نباید این حساب و کتاب به آزار اعضای خانواده و یا خساست منجر شود.

ب. به بودجه و دارایی ماهانه خود دقت کنید. سعی کنید منابع درآمد ثابت خود را محاسبه کنید. اگر در خانه چند نفر درآمد دارند و قرار است همه درآمدها به صورت مشترک در خانه خرج شود، لازم است همه درآمدها را لحاظ کنید. پس از آن متناسب با درآمد، هزینه های خود را اولویت بندی کنید.
تلاش کنید به نحوی برنامه ریزی کنید که هزینه هایتان بیش از درآمدتان نباشد.
از سویی دیگر سعی کنید حتی المقدور هزینه های خود را به شکلی تنظیم کنید که بتوانید هر ماه مقداری پول پس انداز کنید.

ج. خریدهای خود را بر اساس اهمیت رتبه بندی کنید. این موضوع را درک کنید که میان اقلام مورد نیاز و خریدهای لوکس باید تفاوت قائل شوید. مثلاً فرض کنید کار شما به گونه ای است که باید نهار را در محل کارتان میل کنید، حال اگر قرار باشد به جای همراه بردن غذا از منزل، هر روز غذای خود را از بیرون تهیه کنید، این کارتان باعث بالا رفتن هزینه ها شده و در حقیقت هزینه ای غیر ضروری محسوب می شود.  برای کاستن از استرس های مالی لازم است خریدهای ضروری را از خریدهای غیر ضروری تفکیک کنید.
وقتی با تمام اعضای خانواده در مورد تعیین هزینه های ضروری و غیر ضروری به توافق رسیدید، سپس در مورد خریدهای غیر ضروری نیز با یکدیگر صحبت کنید و تنها در مواردی که از لحاظ مالی تحت فشار قرار نمی گیرید، برای برخی خریدهای غیر ضروری و به عبارتی لوکس، برنامه ریزی کنید.  
همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ گاه نباید نظر خود را به دیگر اعضای خانواده تحمیل کنید، بلکه سعی کنید با یک گفتگوی دوستانه و مسالمت آمیز در مورد نحوه هزینه کرد درآمدتان، با یکدیگر به توافق برسید.
 

2. تعیین اهداف واقع گرایانه

الف. واقع بینانه پس انداز کنید. وقتی می بینید که نمی توانید در هر ماه پول زیادی را پس انداز کنید، برنامه ریزی بلند مدت نمایید.
اگر حساب بانکی ندارید، در اولین فرصت در یکی از بانک ها یک حساب پس انداز افتتاح کنید. با خودتان عهد ببندید که هر ماه و قبل از هر گونه هزینه کردن، مقداری از درآمدتان را به حساب بانکی تان بریزید.
این نکته را در ذهن خود داشته باشید که پول های اندکی که پس انداز می کنید در آینده مبلغ قابل توجهی خواهند شد. مثلاً فرض کنید در هر ماه تنها بتوانید 200 هزار تومان پس انداز کنید، درست است که این مبلغ واقعاً ناچیز است، اما همین مبلغ در طول یک سال نزدیک به 2 و نیم میلیون تومان خواهد شد.
اگر می بینید که حجم بزرگی از درآمدتان خرج اجاره منزل می شود، سعی کنید با عوض کردن خانه و رفتن به خانه ای ارزان تر، از هزینه اجاره بکاهید.

ب. وام ها و قرض هایتان را کم کنید. باید بدانید یکی از دلایل عمده افزایش استرس مالی، قرض ها و وام هایی است که دریافت کرده اید. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای پر کردن چاله و چوله های زندگی تان به قرض و وام متوسل می شوید، می توانید از همین امروز اندکی رویه خود را تغییر داده و کاهش وام ها را در اولویت خود قرار دهید. البته باید واقع بین بود، زیرا برای برخی وام ها باید سالیان سال قسط پرداخت کرد، اما با کاستن از وام ها و یا عدم دریافت وام می توانید استرس خود را تا حد زیادی کاهش دهید.
اگر می توانید با فرد، شرکت و یا بانکی که از آن وام دریافت کرده اید صحبت نموده تا در صورت امکان اقساط ماهیانه شما را کمتر کرده تا از لحاظ مالی فشار کمتری را متحمل شوید.

ادامه دارد....

منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
چگونه از استرس و اضطراب زندگی دوری کنیم ؟
مدیریت استرس در زندگی
راه های کاهش استرس در زندگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.