زندگی مجردی یا متاهلی!؟ (بخش اول)

مشکلات اجتماعی و اقتصادی، آمار ازدواج را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما با کاهش نرخ ازدواج، جوانان از چه مزایایی محروم شده و جامعه با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد؟
سه‌شنبه، 9 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
زندگی مجردی یا متاهلی!؟ (بخش اول)
برخی از افراد به جهت فرار از بار مسئولیت، به زندگی مجردی روی می آورند.
چکیده: مشکلات اجتماعی و اقتصادی، آمار ازدواج را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما با کاهش نرخ ازدواج، جوانان از چه مزایایی محروم شده و جامعه با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد؟

تعداد کلمات: 869 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی مجردی یا متاهلی!؟ (بخش اول)
حسین ابراهیمی تهرانی

مقدمه

انسان در پرتو خانواده بوجود آمده، رشد کرده و پرورش می یابد. مرکز حمایت اجتماعی و تکیه گاه همیشگی او خانواده بوده و به آن دل می بندد. با ورود به دوره جوانی و نوجوانی؛ با بوجود آمدن حس استقلال در او، وقت آن می رسد تا سهم خود را به جامعه انسانی ادا کرده و خود نیز تشکیل خانواده بدهد.
دین اسلام با توجه به مصلحت ها و نیازهای انسان و جامعه انسانی، ازدواج را لازم و ضروری و در مواردی نیز واجب شمرده است. کم توجهی به مقوله ازدواج سبب وارد آمدن آسیب های فراوانی به فرد و اجتماع خواهد شد.

زندگی مجردی

گروهی از افراد، زندگی مجردی را به ازدواج و تشکیل خانواده ترجیح می دهند. علت این انتخاب را می توان در چند دلیل عمده خلاصه نمود:
فرار از بار مسئولیت: تشکیل زندگی مشترک سبب متعهد شدن در برابر نیازهای همسر و فرزندان خواهد بود. لذا فرد علاوه بر آنکه برای تامین نیازهای خود باید تلاش کند، تلاشی مضاعف نیز برای تامین نیازهای اعضای خانواده خود باید داشته باشد.
ایجاد دغدغه ذهنی: ازدواج؛ موجب مشغولیت ذهنی و فیزیکی انسان در جهت پیشبرد اهداف خانواده خواهد بود و از آزادی های فردی انسان کاسته می شود.
وجود مشکلات اقتصادی: با وجود بحران های اقتصادی در جامعه و افزایش هزینه های زندگی، فراهم نمودن امکانات زندگی مشترک بسیار سخت شده و گذران زندگی با سختی مواجه خواهد بود. لذا فرد باید تلاش بسیاری را در جهت رفع نیازهای زندگی متحمل شود.
محدود شدن: ازدواج سبب محدود شدن روابط به یک فرد شده و تحمل این وضعیت سخت می باشد.
ارتباط با دوستان: همچنین ازدواج سبب می شود تا ارتباط با دوستانی که فرد در طی سالهای طولانی به آن ها عادت کرده، محدودد و قطع شود.
عناوین فوق از مهم ترین دلائل ترجیح زندگی مجردی به متاهلی می باشد. اما همیشه برای انتخاب درست، نیاز داریم تا از معایب مسیر انتخاب شده نیز مطلع شویم و بررسی کنیم که چه مشکلاتی در انتظار ما خواهد بود و چه امتیازاتی را از دست خواهیم داد.

معایب زندگی مجردی

طغیان شهوت: مسلم است که یکی از مهمترین نیازهای اساسی انسان، نیاز جنسی است و این نیاز در سنین نوجوانی و جوانی در اوج خود خواهد بود. دو راهکار در برخورد با این نیاز وجود دارد که یکی سرکوبی و بی توجهی به آن است که مطمئنا این روش به جهت گسترش روابط و وجود روابط کنترل نشده؛ میسر نخواهد بود. روش دیگر نیز روی اوردن به بی بند و باری جنسی و رها کردن خود در چنگال امیال شهوانی است.
آلودگی به گناه: ثمره ارضا نشدن نیاز جنسی از مسیر صحیح و عقلائی آن، آلوده شدن به گناهان و روابط نامشروع و پیروی از هواهای نفسانی و شیطان خواهد بود.
هرکه گریزد ز خراجات شاه     بارکش غول بیابان شود
فساد جامعه: گناهان و مشکلات اخلاقی مطمئنا محدود به یک نفر نشده و شیوع در سطح جامعه خواهد داشت و عواقب شوم آن نیز در سطح اجتماع گسترش گسترش می یابد. هوسرانی سبب می شود تا روحیه شهوت و ابتذال بر جامعه حاکم شده و افراد، کارایی لازم خود را از دست بدهند. مسلما پیشرفت؛ در محیطی سالم و عاری از هیجانات جنسی رخ خواهد داد و جامعه ای بیمار، توان بهره وری نخواهد داشت.
پیامدهای گناه: عقوبت گناهان فقط محدود به جهان آخرت نبوده، بلکه زندگی دنیوی شخص را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. عواقب زیر بر طبق روایات معصومین علیهم السلام در انتظار آن جامعه خواهد بود:
  1. فقر: امام علی علیه السلام فرمودند: «الزنا یورث الفقر» زنا، فقر به بار می آورد. و نیز امام صادق علیه السلام فرمودند: «الذنوب التی تحبس الرزق، الزنا»[1] (از جمله) گناهانی که جلو روزی را می گیرد، زنا است.
  2. مرگ های ناگهانی: امام باقر علیه السلام فرمودند: «وجدنا فی کتاب رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اذا ظهر الزنا من بعدی کثر موت الفجاة»[2] در کتاب رسول خدا صلی الله علیه و آله یافتیم که چون بعد از من زنا آشکار گردد، مرگ ناگهانی زیاد شود.
  3. زلزله: امام صادق علیه السلام فرمودند: «اذا فشا الزنا ظهرت الزلازل»[3] هرگاه زنا شیوع یابد، زمین لرزه ها پدیدار شود.
  4. از هم پاشیدن زندگی ها: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «اربع لا تدخل بیتا واحدة منهن الا خرب و لم یعمر بالبرکة: الخیانة و السرقة و شرب الخمر و الزنا»[4] چهار چیز است که اگر یکی از آن ها به خانه ای وارد شود، آن را ویران می کند و آباد و بابرکت نمی شود: خیانت، دزدی، شرابخواری و زنا.
  5. دور شدن از رحمت خداوند: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد گناه خودارضایی فرمودند: «نَاکِحُ‏ الْکَفِ‏ مَلْعُون‏» چنین شخصی از رحمت خدا به دور است.
ادامه دارد.
 
پی نوشت
[1] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج 76، 1403 ق، ص 23.
[2] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران: اسلامی، ج 2، 1407 ق، ص 374.
[3] محمد بن حسن طوسی، تهذیب الاحکام، ج 3، تهران: اسلامی، 1407 ق، ص 148.
[4] محمد بن علی ابن بابویه، امالی، تهران: کتابچی، 1376، ص 398.

بیشتر بخوانید
زندگی مجردی نشانه تعهد یا فرار از تاهل
علل افزایش سن مجردی در دختران ایرانی چیست؟
اهمیت ازدواج و فواید آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.