ترس و رویا در کودک 5 ساله

ترس واکنشی عاطفی، هیجانی و فیزیکی است که هر فردی هنگام روبرو شدن با خطر واقعی، از خود بروز می دهد و احساس امنیت خود را از دست می دهد. این واکنش در کودکان در سنین مختلف متفاوت است. با ما همراه باشید تا با ترس و نیز رویای کودکان در 5 سالگی بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 6 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترس و رویا در کودک 5 ساله
ترس در کودکان امری طبیعی است. 
 
چکیده: ترس واکنشی عاطفی، هیجانی و فیزیکی است که هر فردی هنگام روبرو شدن با خطر واقعی، از خود بروز می دهد و احساس امنیت خود را از دست می دهد. این واکنش در کودکان در سنین مختلف متفاوت است. با ما همراه باشید تا با ترس و نیز رویای کودکان در 5 سالگی بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 578 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 
ترس و رویا در کودک 5 ساله

ترس

کودک ۵ ساله ترسو نیست ولی در عین حال با جرأت هم نیست. هرچند وقتی که سن کمتری داشت غالبا از قصه های جادوگری، اشباح، و جادوگران موهومی که به صورت گرگ در می آیند، می ترسید ولی در این سن چون می داند اینها واقعیت ندارند، دیگر ترسی از آنها به خود راه نمی دهد، حتی کمتر از سابق از سگ میترسد، البته ممکن است هنوز گاهی از آن بترسد، ولی ترس او به شدت سابق نیست.

با وجود این، کودک ۵ ساله دچار یک نوع ترس و وحشتی می شود که در ۵ سال و نیمی یا ۶ سالگی شدیدتر خواهد بود، مثل ترس هایی از بعضی عناصر طبیعی مانند رعد و برق ، باران و تاریکی، ترس عمده اش دور شدن از مادرش است که برود و دیگر بازنگردد، و یا اینکه موقع بازگشت از مدرسه در منزل نباشد، و یا اینکه شب وقتی بیدار می شود مادرش نزدیکش نباشد. این دوره ممکن است برای مادر سخت و ناراحت کننده باشد زیرا او را خانه نشین می کند حتی وقتی که کودک خوابیده است، با این حال می توان با یک توافق رضایت بخش به کودک بیاموزد تا ترس خود را کنترل نماید. می توان در غیبت مادرش، او را به قبول حمایت و کمک از فرد دیگری مطمئن کرد. ممکن است او برای احساس اطمینان تنها نیاز به دانستن شماره تلفنی داشته باشد که در صورت لزوم و غیبت مادرش بتواند با او تماس بگیرد.

شب، ترس و دلهره های او را افزایش می دهد؛ رعد و برق، سوت و آژیرهای بلند در شب ، خیلی ترسناکتر از روز هستند. کودک ترس کمتری از تاریکی دارد ولی دوست دارد هنگامی که می رود بخوابد، مادرش همراهش باشد، او غالبا دوست دارد چراغ راهرو یا حمام منزل روشن و درب اطاقش نیمه باز باشد و اگر مادرش از او علت را بپرسد می گوید: «سیاهی شب روی من می افتد!».
 

خواب و رویا

خواب کودک ۵ ساله غالبا با رؤیاهایی قطع می شود و معمولا ناراحت کننده بوده و موضوع آنها به طور خیلی زیادی مربوط به گرگ ها و خرس ها است که وارد تخت خواب کودک می شوند. آنها او را گاز گرفته و گاهی او را دنبال می کنند، ولی این فعالیت تهاجمی بیشتر در سنین ۵ سال و نیمی و ۶ سالگی است. کودک ۵ ساله غالبا در حال فریاد زدن از خواب بیدار می شود زیرا خوابش موجب وحشت او شده است، و معمولا آرام کردن او آسان است ولی گاهی این بیداری و دوباره خوابیدنش طولانی است.

کودک فردا صبح، خواب خود را تعریف می کند. خواب های دیگر نتیجه وقایع روزانه است، مثلا دختر کوچکی برای مادرش حکایت قورباغه سبزی را می گوید و ادامه می دهد: «سبز سبز مانند لباس آن خانم. میدانی او نمی بایست از کف اطاق بجهد تا مرا بترساند». کودکانی که دچار کابوسی می شوند قادر به نقل کردن آن نیستند، بعضی دیگر آنچه که تعریف می کنند ساخته و پرداخته ذهن خودشان است. چیزی که در خواب یک کودک ۵ ساله بیشتر جلب توجه میکند، تعداد حیوانات وحشی و اشخاص عجیب و غریب و بد جنس است که باعث ترس می شوند. همچنین در این سن خوابهایی مربوط به فعالیت در رابطه با عناصر است مانند پرواز کردن، پریدن در آب، نزدیک شدن به آتش , این مسائل معمولا در داستانهای ناراحت کننده و ترسناک اتفاق می افتد. وقایع معمولی و اشخاص آشنا (مادر و دوستان هم بازی ) در خواب ظاهر می شوند ولی جایگاه برتری را اشغال نمی کنند.



 
منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ
 

 

بیشتر بخوانید:
هیجانات در کودک 5 ساله 
سلامتی و ناراحتی جسمی کودک 5 ساله 
توالت و حمام رفتن کودک 5 ساله 
خواب کودک پنج ساله 
تغذیه کودک 5 ساله
فعالیت های بدنی کودک پنج ساله
گام به گام با بچه ها (5 سالگی)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما