رفتارهای مخل آرامش در زندگی مشترک

هر اندازه که اعضای خانواده داناتر باشند، زمینه را برای کسب آرامش در زندگی مشترک فراهم می‌سازند و در کنار هم تلاش می‌کنند تا زندگی را به شکل خاصی بسازند.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
رفتارهای مخل آرامش در زندگی مشترک
خودمحوری و عدم پذیرش ویژگی های فردی دیگران، مانع مهمی برای تفاهم و همکاری در زندگی خانوادگی است.
رفتارهای مخل آرامش در زندگی مشترک

مقدمه 

نوع رفتار انسان هاست که می‌تواند سبب شود تا دیگران با او خوب باشند یا بد «البته این حرف برای همه صدق نمی‌کند چون بعضی ها هستند با تمام خوبی های که دارند مانند خاری هستند در چشم دیگران حرفم کلی بیان شده» و نوع رفتار ماست که می‌تواند سبب تحکیم خانواده شود یا سبب تضعیف خانواده شود. 
در بعضی موارد است که رفتار های دیگران سبب می‌شود تا زندگی متزلزل شود و از هم بپاشد. 

ما در اینجا به چند نوع از رفتارهای  که سبب می‌شود تا از زندگی احساس رضایتمندی نداشته باشید را بیان می کنیم. 

1. خودبرتربینی

خودمحوری و عدم پذیرش ویژگی های فردی دیگران، مانع مهمی برای تفاهم و همکاری در زندگی خانوادگی است. عدم شناخت نیازهای فردی و تلاش های بیهوده در جهت یکسان سازی آمرانه فضای خانواده، هزینه های سنگینی را بر اعضای آن تحمیل می‌کند که خود بیگانگی اعضا، کمترین و فروپاشی خانواده بزرگترین آنهاست. (1) از این رو در روایت آمده است (اگر ذره ای تکبر در فرد باشد، وارد بهشت نمی‌شود) (2)
توجه: تکبر،هم باعث سرد شدن رابطه خانوادگی می‌شود و هم باعث می‌شود از چشم خداوند منان بیفتیم، سعی کنیم در برابر خانواده و دوستان خودمان متکبر نباشیم، بلکه ملایم و نرم خو باشیم تا از زندگی دنیایی لذت ببریم و شاد باشیم. 

 2. عدم ارضای جنسی 

عدم توجه به این نیاز اساسی یکدیگر،سبب می‌شود به خودخواهی، بی میلی، بد رفتاری و سرد مزاجی فرد تبدیل شود. عدم توجه به نیاز جنسی طرفین، تاثیر مخربی در روابط زن و شوهر دارد و آنها را دچار عصبانیت و دلسردی نسبت به همسر می‌کند. 
نکته: زن و شوهر باید نسبت به تمام حالات هم دقت داشته باشند و سعی کنند تا وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا دچار مشکل نشوند. 
 

3. دخالت دیگران

اکثر پژوهش های انجام شده در ایران درباره طلاق ، این حقیقت را منعکس کرده اند که دخالت دیگران مانند اقوام و آشنایان ، والدین زن یا شوهر موجب شعله ور شدن اختلافات زن و شوهر می گردد و در نهایت به طلاق و جدایی منجر می شود. 

لازم است چند نکته را در اینجا بیان کنم :
الف؛ خانواده ها باید دقت داشته باشند که زمان مناسبی را برای تذکر دادن یا راهنمایی کردن انتخاب کنند و همیشه عیب ها را بیان نکنند بلکه نقاط مثبت را هم بیان کنند تا عروس یا داماد، احساس نکند که شما بدبین و منفی نگر هستید. 
ب؛ عروس خانم یا آقا داماد عزیز، اگر تذکری از جانب پدر یا مادر ها بیان می‌شود آن را حمل بر دخالت کردن نگذارید بلکه آنها دلسوز شما هستند و خیر شما را می‌خواهند. 
پ؛ زندگی مشترک برای شما دو نفر است، اگر بخواهد حرفه‌ای دیگران روی شما تاثیر گذار باشد و زندگیتان را بر پایه ای حرفه‌ای دیگران بنا کنید، ببخشید باید همانند آفتاب پرست باشید و دائما رنگ عوض کنید. پس سعی کنید قوی باشید و به حرفه‌ای بی مورد دیگران اهمیت ندهید و حرف های خوبشان را با جان و دل پذیرا باشید. 
 

4. ارتباط کلامی نامناسب

برخی اختلافات زن و مرد به چگونگی روابط کلامی آنها باز می‌گردد. برخی افراد برای بیان قدرشناسی، کمتر از الفاظ استفاده می‌کنند؛ در حالی که در انتقاد و ایراد گرفتن، صراحت بیشتری دارند و کم رویی نشان نمی‌دهند.(3) زن و شوهر باید یاد بگیرند که چگونه از زبان خود برای تشکر کردن و ابراز احساسات کردن نسبت به همسرش استفاده کند و قدردان یکدیگر باشند. اگر زبان قدردان نداشته باشند و دائما در جنگ و جدال با هم باشند، باید منتظر آثار مخربی باشند. 
آثار مخرب جدال که در روایات بیان شده : گذر زندگی را دشوار می‌کند، (4) روابط عاطفی بین افراد را تضعیف می‌کند، (5)  از حرمت و احترام فرد می کاهد.(6)
 

5.  توقعات بیجا

انسان‌ها همواره خوبی‌هایی را که در حق دیگران کرده‌اند، به یاد دارند و از اینکه در مقابل آن خوبی‌ها پاسخی دریافت نمی‌کنند، ناراحت شده و از بی‌نمک بودن دست خویش گلایه دارند اما در مورد کوتاهی‌های خود و خوبی‌های دیگران چندان حضور ذهن ندارند. وقتی در یک خانواده همه اعضای آن با چنین نگرشی اعمال یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند، طبیعی است که همواره در میان شان ناراحتی و گلایه خواهد بود. راه از بین بردن این گلایه‌ها کم کردن توقعات است. انسان باید توقعات و انتظاراتش را از دیگران بریده و به خالق خویش وابسته نماید و از کسی انتظار نداشته باشد که خوبی‌ها و نیکی‌های او را جبران کند. توقعات بیجا و چشم وهم‌چشمی‌ها که بیشتر در میان زنان شایع است، مخرب خانواده‌هاست. سرزنش‌های زن است که مرد را به کارهای گاها غیر مشروع وا می‌دارد. چاره این کار، کم کردن توقعات است. یعنی هر کسی در زندگی، قدر نعمت‌های داشته خود را بداند. با توجه به اینکه امکانات و توان مالی افراد متفاوت است.

توجه :
نباید توقع شما از همسرتان بیش از حد و توان او باشد که این کار سبب زحمت او می‌شود. 
مرد نباید انتظار بیش از اندازه از خانمش داشته باشد همینطور خانم، نباید از شوهرش توقع بیش از حد داشته باشد.
این توقعات سبب می‌شود از عشق و علاقه، کاسته شود و به نفرت و بیزاری نسبت به هم افزوده شود. 
سجاد رستمی چورتی
پی نوشت 
[1] سالاری فر، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، آبان، 1395، صفحه 135.
[2] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران، اسلامی، 1407ق، جلد 2،صفحه 309
[3] ویرجینیا، ستیر،مترجم ، دکتر بهروز بیرشک، آدم سازی در روانشناسی خانواده، تهران: رشد، چاپ دهم،1396 صفحه 90
[4] سید رضی، نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم: صحفی، 1379، حکمت 31
[5] آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی؛ غررالحکم و دررالکلم، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۶۶ش، صفحه 253
[6] نهج البلاغه، حکمت، 362

بیشتر بخوانید:
کسب آرامش در زندگی زناشویی
موانع زندگی زناشویی و راه حل های قرآنی​​​​​​​
نگاهی به عوامل و موانع آرامش از منظر قرآن
رفتارهای آرام بخش در کانون گرم خانواده



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.