درمان درد یا خارش گوش کودکان

گوش درد انگار بخشی از دوران کودکی است و بیشتر بچه‌ها دست کم یک بار این درد را تجربه می‌کنند. گوش درد باعث اختلال در خواب و سردرد در کودکان نیز می شود، که در خیلی از موارد آنها را با راهکار های خانگی می توان مداوا کرد.
جمعه، 24 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان درد یا خارش گوش کودکان
در طب اسلامی آمده که در صورت درد گوش سداب را با روغن زیتون بپزید و سپس چند قطره در گوش بچکانید برای رفع درد گوش نافع است.
درمان درد یا خارش گوش کودکان

مقدمه

گوش درد می‌تواند شدید باشد و احساس ناراحتی و بیقراری زیادی برای کودک ایجاد کند. هر کسی ممکن است دچار عفونت گوش شود، اما بچه‌ها خیلی بیشتر از بزرگ‌تر‌ها دچارش می‌شوند. از هر شش کودک، پنج کودک دست کم یک بار طی سه سال اولیه‌ی زندگی خود دچار عفونت گوش می‌شوند.
گوش درد عموماً از عفونت نشات می گیرد. در کودکان خردسال عفونت گوش میانی بسیار شایع است؛ زیرا مجاری متصل کننده گوش ها و بینی کوتاه هستند و به راحتی با مواد عفونی مسدود می شوند. گوش خارجی نیز گاهی مختل شده و علائمی همچون خارش سوزش یا ترشح مواد زائد و یا درد را به همراه دارد.
وقتی کودک در طول شب، به دلیل گوش درد از خواب بیدار می شود، والدین معمولا در پیدا کردن راه آرام کردن درد ناکام می مانند، زمانی که این اتفاق رخ دهد، می توانید از چند روش برای کاهش درد تا صبح استفاده کنید.
 

انواع گوش درد ها

اگر گوش کودک درد دارد اولین مسئله قابل توجه برای والدین باید این باشد که آیا شیئی خارج وارد گوش کودک شده است؟ یا خیر؟
علت احتمالی همان وجود جسم خارجی همچون حشرات مهره ها و یا فرو کردن مداد یا حتی گوش پاک کن باعث درد شده است.
اما اگر چنین نباشد باید توجه داشت که کودک علائمی همچون ترشحاتی از گوش خارج می شود و به همراه آن درد و تب شدید تر می‌گردد ،علت احتمال اگزمای آتوپیک و یا عفونت و التهاب گوش خارجی است.
اما در مورد بعدی این است که اگر گوش خارش دارد و گاهی نیز درد دارد، اما ترشح ندارد، این هم علت احتمالی همان اگزمای اتوپیک و یا عفونت گوش خارجی  است.
اما اگر گوش کودک شما درد شدیدی ندارد، ولی از گوش ترشح مواد خارج می شود و این ترشح باعث درد بیشتر در گوش نشده، علت احتمالی عفونت گوش میانی است.

اگر درد در حین سفر هوایی یا با فاصله کوتاهی پس از آن رخ می دهد، علت احتمالی انسداد ناشی از جو است. که در اکثر مواقع زمانی که کودک را سوار هواپیما و یا ماشین های مسافرتی در مسافت های طولانی می کنید  باعث می شود که این نوع دردهای گوش به سراغ شان بیاید.
اگر درد شدید است و کودک تب دارد، سرما خورده باشد و یا کل آن خوش به نظر برسد، علت آن التهاب شدید گوش میانی است.
اگر درد شدید باشد، ولی حال عمومی کودک خوب است، اما در گوش برآمدگی قرمز رنگ دیده می شود، علت احتمالی آن دمل در مجرای گوش خارجی است.
اگر کودک گوش درد شدید دارد ولی هیچ یک از علائم ذکر شده را ندارد، علت آن می‌تواند در این مواقع درد ناشی از التهاب و عفونت گوش میانی و یا خارجی است.
 

درمان و بهداشت گوش در کودک

_ اگر گوش کودک شما دچار درد شده است و آن درد ناشی از ورود حشره ای در گوش آن باشد شما می توانید که صبر زرد را با آب ولرم مخلوط کرده و در گوش بچکانید تا حشره خارج شود.
_ در طب اسلامی آمده که در صورت درد گوش سداب را با روغن زیتون بپزید و سپس چند قطره در گوش بچکانید برای رفع درد گوش نافع است. [1]
_ برگ درخت بید را له کرده و آبش را در بیاورید و یا این که به صورت بسیار غلیظ جوشانده آن را تهیه کنید، باعث پاک شدن چرک های گوش می شود. چند قطره در گوش بریزید و سه دقیقه در همان حالت درازکش بمانیم و _ با دست گوش را ماساژ دهید و بعد به طرف مخالف دراز بکشید. این عمل را چند بار انجام دهید تا چرک ها نرم و خارج شوند. اگر این مواد ولرم باشد بهتر عمل می کند.

_ سرکه از طریق بویایی نیز روش موثر برای تسکین گوش دردهای گرم است.
_ آب نعنای تازه را با عسل مخلوط کنید و داخل گوش بچکانید.
_ یک قطره روغن سیاه دانه در گوش بچکانید و اطراف گوش را با آن چرب کنیم، برای صدای گوش می توان روغن بادام یا آب بابونه را در گوش چکانید. [2]
_ مالیدن روغن گل همیشه بهار گوش درد را کاهش می دهد و برای برطرف کردن عفونت گوش، هم می‌توانید چای همیشه بهار بخورید.

_ در صورت دردهای شدید گوش پیاز را در کوره و یا اینکه پیاز را زیر زغال و خاکستر داغ قرار دهید تا بپزد، سپس آن را له کنید و با کمی کره گاوی تازه و بی نمک مخلوط کنید، سپس در پارچه حریر نازک بریزید و به آرامی در گوش فرو کنید، پس از چند دقیقه آرام می‌شود. [3]
_ اگر هزارپا در گوش رفته سریعاً در گوش و روغن به خصوص روغن بادام تلخ یا سیاه دانه بریزید تا خارج شود.
_ امام رضا علیه السلام درباره پیشگیری از مبتلا شدن به گوش درد توصیه می کنند : «و من أراد أن لایشتکى أذنه فلیجعل فیها عند النوم قطنة.، هر کس می خواهد گوش هایش درد نگیرد به هنگام خواب در گوشش پنبه بگذارد.» [4]
 

توصیه های غذایی

خوردن آب انار، هل، گلاب، زنجبیل، سیر برای رفع گوش درد مفید است.
استفاده از پماد دارچین، مالیدن روغن کدو، روغن بنفشه به سر، روغن خردل، به گوش برای درمان درد ها مفید است.
افراد اول از کیسه آب یخ یا گرم برای تسکین درد در تمام نقاط بدن استفاده می‌کنند، که این روش برای درد گوش هم موثر است.
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] مجلسی‌، محمد‌باقربن محمدتقی‌، حلیه المتقین‌، مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت به نشر، 1382 صفحه 47.
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی ، 1396، صفحه 122.
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 35.
[4]  محمد محمدی ری شهری، دانش‌نامه احادیث پزشکی، جلد 1، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، 1385، صفحه 318.

بیشتر بخوانید :
کودکان و عفونت گوش میانی
خارش گوش‌ها و گلو درد
درمان گوش درد نوزاد
عفونت‌ گوش کودکان را جدی بگیرید
عفونت گوش کودکان
گوش درد بیماری شایع در کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.