بیان هیجان و احساسات در کودکان نه ساله

هیجانات بخشی از زندگی انسان است و در کودک این بخش، یکی از مهم ترین بخش وجود اوست، چرا که می تواند بر شدت رفتارهای درست یا نادرست او بیفزاید. با ما همراه باشید تا با هیجانات و احساسات کودک نه ساله بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیان هیجان و احساسات در کودکان نه ساله
9 سالگی سنی است که در آن کودک نسبت به آنچه که برایش تعریف می شود، تحت تأثیر قرار می گیرد.
 

بیان هیجان و احساسات

سرانجام کودک ۹ ساله به شخصی تبدیل می شود که والدینش کوشیده اند تا همان بشود، او مورد تحسین قرار می گیرد و تعریف و تمجیدش میک نند. خوش آمدگوئیهایی مانند: «او به خوبی می تواند مسئولیت هایش را به عهده بگیرد»، «او هم مستقل و هم منطقی است»، «مثل او کار کردن بسیار آسان است»، «می توان به او اعتماد کرد» ، «خوب اطاعت می کند».
 

[هیجانات مثبت کودک]

مدیریت شخصی یک کودک ۹ ساله ثبات حقیقی به خود می گیرد، او وارد قلمرو هیجانات بسیار مثبت می شود، گاهی برایش پیش می آید که تنفر خود را از بعضی مطالب درسی بیان کند ولی در عین حال سعی می نماید که روی آنها کار کند، با وجود این اگر در مورد بعضی از موضوعات درسی مانند حساب، دچار ترس و واهمه شود، این تشویش خاطر تا مرز واقعی امتناع از رفتن به مدرسه پیش نمی رود، کودکان مضطرب به عوامل بسیار محسوسی نیاز دارند تا اینکه بتوانند در بعضی از سطوح موفق شوند و سپس تدریجا به سطوح عالی، در شناخت دقیق ایام پی گیری دست یابند.
گاهی پیش می آید که کودک ۹ ساله بی قرار بوده و دارای احساسی پر شور می باشد که خشمش زود برانگیخته می شود اما مدت زمان انجام این واکنش ها بسیار کوتاه است. هرگز برایش پیش نمی آید که فریاد بزند مگر اینکه کاملا عصبانی شود یا اینکه واقعا درد بکشد.
 

[احساس شرم در کودک نه ساله]

کودک ۹ ساله طبیعتا به خاطر اعمال خاص خود بیشتر منقلب یا نگران می شود. او از بعضی از کارهای گذشته خود در زمینه هایی که امروزه در آن کنترل و توانایی بیشتری دارد خجالت می کشد. هنگامی که از او انتقاد می شود یا زمانی که باید لخت شود و یا موقعی که در جمع با افراد جنس مخالف روبرو می شود دست و پایش را گم می کند. اعمال والدین و برادر و خواهرهایش گاهی موجب اهانت کردن به او می شود. او اعمال آنها را در مقیاسی می سنجد که خاص خودش می باشد. او می خواهد که آنها به روش مناسبتری عمل کنند.
کودک ۹ ساله دوستی صادق و ایثارگر است، دوستانش همیشه می توانند از پشتیبانی او بهره مند شوند. هرگاه در حضور او با دوستانش بدرفتاری کنند، خشمگین می شود. او میل دارد که افراد همجنس خود را تحسین کند و گاهی هم بیشتر افرادی را که از او بزرگتر هستند مورد ستایش قرار می دهد و این قدم اول برای روی آوردن به آداب و رسوم قهرمانان است. مشاهده اینکه تا چه اندازه راهنمایی کردن کودک 9 ساله در عقل سلیم کافی باشد، شگفت آور است، فقط یک تجربه می تواند جرقه ای را ایجاد کند که نیازی به تجدید شدن آن نباشد. دیدن شخصی که درست سر میز غذا نمی نشیند، می تواند عمیقا کودک ۹ ساله را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود که او روش و طرز نشستن خود را اصلاح کند.
 

[قضاوت درست رفتار او]

9 سالگی سنی است که در آن کودک نسبت به آنچه که برایش تعریف می شود، تحت تأثیر قرار می گیرد. پیش داوری هایی که غالبا از سن ۸ سالگی تجلی می کنند باید برای کودکان ۹ ساله توضیح داده شود تا آنها را به خوبی به کار گیرد. ۹ سالگی سنی است که کودک در آن بر حساسیت شدید غلبه پیدا می کند. ما با علائم خاصی برخورد می کنیم که نشانه حالت های شدید تأثیر پذیری است. برای مثال گاهی کودک می گوید: «وقتی که می بینم شخصی جایی از بدنش درد می کند من هم همان جای بدنم درد می گیرد». بعضی از این واکنش های تأثیر پذیری که خوب انجام می شوند واقعی هستند و می توانند سریعا از طرف مقابل به دیگری منتقل شوند، برای مثال «کم روئی» به میزان گسترده ای روی شهامت طرف مقابل تأثیر می گذارد. گاهی دیده می شود که رفتار او میان یک عقیده «برایم فرقی نمی کند» و حساسیت شخصی نسبت به انتقاد و میل به خوشایند واقع شدن در تغییر است.
 

منبع: کتاب روان شناسی کودک
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما