عدس و خواص درمانی آن (بخش دوم)

جوانه عدس مقوی قلب، تصفیه کننده خون، شستشو دهنده کلیه ها و افزاینده انرژی است. همچنین فیبر آن نقش موثری در کاهش کلسترول و پرفشاری خون و تنظیم ترشح انسولین داشته و به دلیل پروتئین زیاد خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عدس و خواص درمانی آن (بخش دوم)
جوانه عدس مغذی بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین تصفیه کننده خون و کاهنده قند خون است.
 

خواص جوانه عدس

جوانه ها دارای انواع ویتامین همچون ویتامین B12 بوده و برای کم خونی حاد مصرف جوانه بسیار موثر است.
این متخصص تغذیه ادامه داد:جوانه های گندم، عدس، ماش و یونجه سرشار از ویتامین و پروتئین بوده ولی کالری کمی دارند همچنین ویتامین C و E در آنها به وفور یافت می شود.مصرف جوانه ها به دلیل اینکه حاوی ویتامین E است برای درمان ناباروری و پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی و سرطان موثر است، همچنین کسانی که پوست آنها در زمستان خشک می شود، می توانند از نرم کننده های حاوی ویتامین E که از جوانه ها ساخته شده استفاده کنند.مصرف جوانه ها برای حفظ سلامت پوست به ویژه در دوران سالمندی توصیه می شود و از آنجا که هضم راحتی داشته سالمندان می توانند آن را با ماست و سالاد مصرف کرده و از مواد غنی و ویتامین های آن بهره مند شوند.
 جوانه ها دارای سلنیوم و منیزیم هستند، گفت:سلنیوم در پیشگیری از سرطان موثر بوده و منیزیم نیز برای کسانی که دچار گرفتگی عضلات بدن می شوند، مناسب است.جوانه عدس حاوی تمام اسیدآمینه ها است و برای کودکان توصیه می شود، همچنین جوانه ماش در چین غذای اصلی بوده و به طور کلی مصرف جوانه ها به ویژه جوانه گندم در رشد سلول های مغزی بسیار موثر است و کودکان و دانش آموزان جهت افزایش یادگیری بهتر است استفاده از جوانه عدس را در برنامه غذایی خود داشته باشند.مصرف جوانه عدس، توان یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد.
 

 جوانه عدس؛ محافظ قلب شما

جوانه عدس تمامی هشت اسیدآمینه ضروری مورد نیاز بدن را دارد ولی کارشناسان تغذیه ترکیب جوانه عدس با ذرت، گندم یا برنج را پیشنهاد می دهند به دلیل اینکه کیفیت پروتئینی، جوانه عدس را بهتر می کند. جوانه عدس دارای ویتامین A، C، خانواده ویتامین های B، فولیک اسید، اینوزیتول، برم، کلسیم، کلر، مس، آهن، منیزیم، پتاسیم و پروتئین است.
 
جوانه عدس مغذی بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین تصفیه کننده خون و کاهنده قند خون است. این جوانه بامزه به شست و شو و تحریک کلیه ها، سیستم غدد فوق کلیوی، به تقویت قلب و عروق، افزایش انرژی و قدرت حیاتی کمک می کند. میزان فیبر محلول در جوانه عدس در مقایسه با دانه عدس به میزان 300درصد افزایش می یابد. فیبر محلول در آب موجود در جوانه عدس به کاهش کلسترول، فشار خون، قند خون و تنظیم میزان انسولین خون کمک می کند. از کجا جوانه عدس را تهیه کنیم؟ کافی است سری به فروشگاه های زنجیره ای بزنید.
 

 جوانه عدس انرژی را زیاد می کند

 این جوانه حاوی ویتامین های A، B، C، اسید فولیک و املاح آهن، فسفر و کلسیم است. جوانه عدس مقوی قلب، تصفیه کننده خون، شستشو دهنده کلیه ها و افزاینده انرژی است. همچنین فیبر آن نقش موثری در کاهش کلسترول و پرفشاری خون و تنظیم ترشح انسولین داشته و به دلیل پروتئین زیاد خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد.
 

سخنان ائمه درباره استفاده از عدس

نقل شده پیغمبر اکرم (ص) فرمود:«عدس بخورید زیرا عدس، دانه مبارک و مقدسی است که رقّت قلب می آورد و اشک را زیاد می کند و هفتاد پیامبر که آخرین شان عیسی بن مریم است، آن را مبارک دانسته اند.»
و نیز نقل شد امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود:«خوردن عدس، دل را نازک می کند و اشک را جاری می سازد.»
یکی از بنی اسرائیل از سنگدلی و کمی اشک خود به خداوند متعال شکایت کرد. خداوند به وسیله پیغمبری برای او وحی فرستاد که عدس بخور. او نیز چنین کرد. دلش نازک شد و اشکش جاری گردید.
امام صادق(ع) فرموده‎اند: در عدس دوای هفتاد درد است.
 

 خواص عدس برای بدنسازی

 عدس در فرآیند عضله سازی ، نقش بسیار مهمی را بازی نمی کند ، اما می تواند به تهیه یک میان وعده مناسب پروتئینی بپردازد. در حقیقت ، یک فنجان عدس ، حاوی 18 گرم پروتئین ، 40 گرم کربوهیدرات ، کمتر از یک گرم چربی و 230 کالری می باشد همچنین عدس یک منبع خوب از کربوهیدرات های مرکب کند هضم است. عدس نباید به صورت خام مصرف شود ، شما می توانید هم خشک شده و هم نوع کنسر شده آن را در فروشگاه ها پیدا کنید . بستگی به تنوعی که دارد ( انواع سبز ، قهوه ای ، سیاه یا قرمز ) نیاز به خیس شدن و پخت به مدت 15 الی 45 دقیقه دارد.در هر وعده مصرفی به دریافت میزان مناسبی فیبر ، فولات ( اسید فولیک یا همان 9B ) ویتامین 1B و سایر مواد معدنی مهم به جهت رشد عضله و کسب انرژی می پردازد . این مواد معدنی شامل آهن ، مس ، فسفر و پتاسیم می باشد.

زمان مصرف : به خاطر میزان فیبر بالای آن ، باید از مصرف آن درست قبل یا بعد از تمرین خوداری کنید . در هر زمان دیگر از روز ، عدس ها یک انتخاب پرکیفیت مناسب به جهت حفظ انرژی بدن و عضلات می باشند ؛ بدین نحو که اسید های آمینه را در عضلات انبار می کنند.

طرز تهیه : عدس ها می توانند به راحتی به هر نوع سوپ یا سالادی افزوده شوند . یا مقداری مناسبی از آن را در آب ریخته و به آن سیب زمینی یا حتی کمی برنج اضافه نمائید و اجازه دهید تا کاملاً پخته شوند .می توانید به مدت 12 ماه ، عدس را در مکان های خشک ، خنک و تاریک ذخیره کنید و در صورت پخت هم تقریباً به مدت 3 روز می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.
 

چرا عدس به لاغری کمک می کند؟

 برخی بر این عقیده اند که مصرف عدس باعث چاقی می شود. اما باید بدانید که راز تناسب اندام در رعایت حد تعادل است. اگر به طور منظم و البته بدون افراط عدس مصرف می کنید گام موثری در رسیدن به تناسب اندام برداشته اید. به خاطر اینکه عدس سرشار از زینک (روی) است. این ماده ی معدنی به کنترل گرسنگی و مقابله با ریزه خواری بین وعده های غذایی کمک زیادی می کند. شما می توانید با یک پیاله عدس به طور کامل سیر شوید. عدس حاوی میزان قابل توجهی پروتئین است که در چهارچوب رژیم لاغری توصیه می شود. چون این ماده برای استحکام عضلانی و پیشگیری از شل شدن آن ها لازم و ضروری است. عدس همچنین حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است که مانع از تجمع آب و مایعات در بافت ها شده و از احتباس آب پیشگیری می کند.

ادامه دارد...

منبع : سایت نمناک


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.