سرخک در کودکان و درمان آن

علائم سرخک مانند سرماخوردگی است مواظب باشید که اگر کودک تان واکسن سرخک را نزده است در اولین فرصت او را به مرکز بهداشت ببرید.سرخک یک عفونت مسری است که باعث بروز راش های پوستی در سراسر بدن شده و به راحتی منتقل می شود و گسترش پیدا می کند.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
سرخک در کودکان و درمان آن
یکی از بهترین داروها خوردن روزی ۴ فنجان شربت تمشک وحشی است البته مثل سن کودک تا روزی چند بار به کودک بخورانید.
 

مقدمه

سرخک تا چندین سال قبل در کودکان بسیار شایع بود و باعث مرگ او بسیاری از کودکان شده بود؛ یک عفونت ویروسی است که موجب تب و نوع جوش های گسترده خاص می شود، باید بگوییم خود بیماری معمولاً وخیم و عامل مرگ نیست، اما کودکان مبتلا بسیار ناخوش احوال می‌شوند و همین مسئله باعث وخامت حال او می گردد. 
عامل سرخک، ویروسی بنام پارامیکسوویروس است. وقتی فرد مبتلا به سرخک، سرفه یا عطسه کند، ویروس سرخک را توسط ذرات کوچک در هوا پخش می کند.
این ذرات تا دو ساعت در هوا یا روی سطح اجسام به صورت فعال باقی می مانند. کودکی که با این ذرات تماس داشته باشد، چه از طریق هوا یا اجسام، مبتلا خواهد شد. 

البته این بیماری در کودکانی که بیماری مزمن قلبی یا ریوی دارند و یا بیماری هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود، از خطر بسیار بالایی برخوردار است. 
سرخک بسیار مسری است، اما با تدبیر علمی پزشکان عزیز می‌توان گفت ریشه کن و بسیار نادر شده است. جوش سرخک تا چهار روز بعد از نخستین علائم بیماری ظاهر می‌شوند و در آغاز به شکل نقطه جداگانه است، اما بعدأ به هم می پیوندند و پوست را به صورت لکه لکه در می آورند
اگر فرزند شما تا کنون واکسن سرخک را دریافت نکرده یا به بیماری سرخک مبتلا نشده باشد در صورت تماس با فرد بیمار 90% شانس ابتلا به این بیماری را دارد.
 

علائم بیماری سرخک 

علائم اولیه ویروس سرخک بعد از یک دوره نهفتگی ۱۰ تا ۱۴ روز پدید می آید به این شرح است:
تب، سرفه، سوزش چشم و ریزش اشک از چشم، آبریزش بینی، سرفه های خشک. 
بعد از دوره ای علائم خاص این بیماری پدیدار می‌شود مانند: نقطه های ریز سفید، که به رنگ قرمز مایل هستند، که یکی دو روز پس از بروز نخستین نشانه روی گونه ها ظاهر می گردند. جوش های سرخ رنگ مسطح و رنگ لکه مانند که سه چهار روز پس از شروع بیماری بروز می کنند و این نوع جوش اول روی صورت و پشت گوش ها بروز می کنند و سپس تمام سطح بدن را درگیر می نماید جوش ها ۳ تا ۴ روز پس از به وجود آمدن شروع به مقصد نمی کنند و به تدریج فروکش می کند در اکثر موارد جوش ها تا یک هفته از بین می روند. 
 

راه های درمانی سرخک در کودکان 

یکی از بهترین داروها خوردن روزی ۴ فنجان شربت تمشک وحشی است البته مثل سن کودک تا روزی چند بار به کودک بخورانید.
شیرخشت را بسته به سن کودک ۲ تا ۵۰ گرم در آب ولرم حل کنید و روزی چند بار به کودک بدهید.
برای معالجه سرخک برگ‌های بابا آدم را با کمی شکر بجوشانید، و به می بیمار بدهیم هر روز ۵ گرم گل گاوزبان را در یک لیتر آب سرد چند دقیقه بجوشانید و بعد ۱۵ دقیقه دم کردند، صاف کنید سپس صاف کرده آن را با شیر مخلوط و با عسل شیرین کنید و به بیمار بدهید. [1 ] 

حجامت کودک فراموش نشود، یکی از فواید بی شمار حجامت تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن است که تا حد چشمگیری بالا می رود.
برای رفع خارش پوست بچه هایی که سرخک دارند، روغن بادام را در تمام سطوح بدن آنها بمالید. خارش را تسکین می دهد. 
مواد های درگیر را با ترکیب مواد زیر ۴ تا ۶ ساعت یک دقیقه مالش دهید، زیتون ۳ قاشق روغن سیاه دانه، عسل طبیعی دو قاشق عسل ۲ قاشق و نمک ۲ گرم (بسیار کم)، لیمو ترش تازه، دو قاشق باشد. تمام اینها را در یک کاسه خوب مخلوط کنید و در ظرف شیشه ای نگهداری نمایید و استفاده کنید. [2 ] 
از داروها و جوشانده های ضدعفونی استفاده کنید، مانند: آویشن، پونه کوهی، نعنا، پنیرک، سپستان، ناخنک و غیره. 
روزی ۳ تا ۵ مرتبه صورت و دست و پای کودک را با گلاب بشویید و بعد از یک ربع، آن را با آب ولرم شستشو دهید.
 

توصیه های غذایی

بهتر است از مواد غذایی بودار، چرب و روغنی تا حد امکان پرهیز شود. 
روزی یک پیاله خشکبار به کودک بدهید. 
افزایش مصرف مایعات شامل آب، چای، شربت، آبلیمو تازه و آب میوه تازه مثل پرتقال، آب لیمو ترش، آب هندوانه و خربزه، خیار،  بیدمشک، ماءالشعیر، جوشانده عناب، ترنجبین، توصیه می گردد. 
ریشه جعفری برای درمان سرخی بسیار مفید است و فراموش نشود که در صورت بیمار شدن گونه توسط سرخک حتما باید به پزشک مراجعه شود. 
فاطمه زهرا شادمان
پی نوشت
[1 ] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 150.
[2 ] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 76.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.