یائسگی در مردان (بخش اول)

پس از سال ها ظنز و بذله گویی درباره «بحران میانسالی» در مردان، امروزه یائسگی مردان رویدادی واقعی شناخته شده که در میلیون ها مرد بین سنین چهل تا پنجاه و پنج سالگی رخ می دهد. همراه ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
سه‌شنبه، 17 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یائسگی در مردان (بخش اول)
افسردگی می تواند یکی از زمینه سازان یائسگی در مردان باشد. 
 

افسردگی چیست؟

براساس دانشنامه پزشکی، انجمن پزشکی آمریکا، افسردگی را به صورت «احساس غم، ناامیدی، بدبینی و فقدان کلی علاقه به زندگی، در ترکیب با احساس بهزیستی هیجانی کاهش یافته» تعریف می کند.
 
 اغلب به افراد افسرده عبارت خوش باش، گفته شده، ولی اکنون ما می دانیم که چنین پاسخ ساده ای امکان پذیر نیست. چون افسردگی توسط اختلال در شیمی مغز ایجاد می شود. امید واقعی به درمان افسردگی تنها توسط بازگردانیدن تعادل شیمیایی تحقق پذیر است. ما می دانیم که بخش درون زادی در افسردگی وجود دارد و اینکه استعداد برای افسردگی، خانوادگی است.
 
بر اثر سال ها فعالیت درمانگری، تفاوتی واقعی بین شیوه تجربه افسردگی در زنان و مردان دیده ام. احساس غالب در زنان، احساس غم است ولی در مردان این احساس غالب اغلب خشم است. دکتر ترزاکرن شاو می گوید: «مردان اغلب حتی تشخیص نمی دهند که افسرده اند و اغلب اوقات افسردگی خود را به صورت خشم مزمن، زودرنجی و خصومت نشان می دهد».

دو نوع افسردگی

هم چنانکه در دنیای طبیعی در نیروی زندگی وجود دارد که برون - جهت یافته پویا و درون – جهت یافته مغناطیسی هستند؛ من معتقدم که افسردگی هم دو نوع است، یکی افسردگی های پویا که توسط «برون ریزی» آشفتگی درون ما و دیگری افسردگی های مغناطیسی است که توسط «درون ریزی» رنج هایمان ابراز می شوند. مردان اغلب به افسردگی های پویا و زنان با احتمال بیشتر به افسردگی های مغناطیسی دچار می شوند.
 
زنان اغلب افسردگی شان را توسط سرزنش خویشتن ابراز می کنند. مردان اغلب افسردگی خود را به وسیله ملامت دیگران - یعنی همسر، رؤسا، اقتصاد، دولت - یعنی هر کس و هر چیز غیر از خودشان، ابراز می نمایند. این مسئله در زندگی خود من هم صادق بود. تا قبل از تشخیص اینکه زودرنجی، خشم و سرزنش هایم آثار افسردگی اند، نتوانستم به دنبال کمک و دریافت درمان بروم.
 
ترنس ریل (درمانگر) می گوید: «دختران و بعد زنان، درد را درونی می کنند. آن ها خود را ملامت می کنند و پریشانی را به درون خویش می کشانند. پسران و سپس مردان، درد را بیرونی می نمایند، یعنی اغلب احساس می کنند که قربانی دیگران شده اند و پریشانی را از طریق کنش و اعمالی، تخلیه می کنند».
 

نشانه های یائسگی مردان کدام است؟

رایج ترین نشانه های فیزیکی یائسگی مردان:
  1. زمان طولانی تر برای بهبودی جراحات و بیماری ها
  2. تحمل کمتر برای فعالیت فیزیکی
  3. احساس چاقی یا ازدیاد وزن
  4.  مشکل در خواندن حروف چاپی ریز
  5. فراموشی یا از دست دادن حافظه
  6. ریزش یا نازک شدن موها
 
شایع ترین نشانه های روانشناختی یائسگی مردان:
  1. زودرنجی و کج خلقی
  2. ضعف در تصمیم گیری
  3.  اضطراب و ترس
  4.  افسردگی
  5. از دست دادن اعتماد به نفس و شادی
  6. از دست دادن هدف و جهت در زندگی
  7. احساس تنهایی، جاذبه نداشتن و محبوب نبودن
  8. فراموشکاری و اشکال در تمرکز
 
رایج ترین نشانه های جنسی یائسگی مردان:
  1. کاهش علاقه به سکس
  2. افزایش اضطراب و ترس در مورد تغییرات جنسی
  3.  افزایش خیال پردازی درباره داشتن روابط جنسی با دیگران
  4. افزایش مشکلات ارتباطی و مشاجرات بر سر سکس، عشق و صمیمیت
  5. از دست دادن نعوظ در طول فعالیت جنسی


آیا مردانی که دوران یائسگی را طی می کنند مشکل ناتوانی جنسی دارند؟

ناتوانی جنسی به صورت عدم توانایی پایدار در دستیابی و نگهداری نعوظ کافی برای عملکرد جنسی رضایت بخش تعریف شده است.
 
براساس نتایج به دست آمده از تحقیق صورت گرفته در ماساچوست با عنوان «پیری مردان» که گروه وسیعی از مردان بین سنین چهل و هفتاد سالگی را بررسی کرده، شیوع ناتوانی جنسی کم، متوسط و کامل، ۵۲ درصد بوده است.
 
گرچه تحقیق نقش عوامل روانشناختی همراه با پا به سن گذاشتن مردان را نشان می دهد، عوامل فیزیکی مهم تر هستند. درجه همبستگی بالایی بین اختلال نعوظی و بیماری قلبی، فشار خون، دیابت و همچنین داروهایی که اغلب برای درمان این مشکلات مصرف می شود، دیده شده است.
 
چون جنبه های فیزیکی، روانشناختی و جنسی با هم ارتباط دارند، بیشتر این نشانه ها با تمرکز روی مرد به عنوان یک واحد، قابل پیشگیری و درمان است.
 

مردان در دوران یائسگی در انتظار چه تغییرات جنسی باید باشند؟

هفت تغییر جنسی در مردان سالم و نرمالی که به سوی پیری می روند:
  1. مدت زمان بیشتری برای نعوظ لازم است.
  2. برای رسیدن به نعوظ، اغلب تحریک مستقیم فیزیکی بیشتری لازم است: منظره ای سکسی یا خیال پردازی، مانند گذشته او را برنمی انگیزد.
  3. نعوظ کامل به شدت گذشته نیست.
  4. مانند گذشته برای انزال اصراری ندارد.
  5. فشار انزال به قدرت گذشته نیست. مقدارش کمتر است و احتمال دارد تعداد اسپرم کمتری داشته باشد.
  6. میل و دفعات استمناء کاهش می یابد، ولی در بعضی مردان امکان  افزایش نیز دارد.
  7. بیضه ها کمی چروکیده می شوند و کیسه بیضه افتادگی پیدا می کند. کیسه ها در طول زمان برانگیختگی مانند گذشته برآمده نمی شوند.

آیا چیزی به نام یائسگی مردان وجود دارد؟

بیشتر مردان حدس هایی درباره گذراندن دوره انتقالی اساسی در میانسالی دارند، ولی «واقعی بودن» آن را زیر سئوال می برند. بسیاری از آن ها، تنها پس از گذراندن آن دوره تغییر را بازشناسی می کنند. پاسخ تمامی مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، با پاسخ دیو فریش برگ آهنگساز و نوازنده شصت ساله پیانو، مرتبط بود. او گفته است: «خدایا، ای کاش چیزی مثل یائسگی مردان باشد».

ادامه دارد...
 
نویسنده: جد دایاموند

منبع: کتاب «یائسگی مردان»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما