5 ضرر گوشی های هوشمند برای سلامت روان

گوشی های هوشمند امروزه به یکی از ابزارهای جدایی ناپذیر از زندگی افراد در هر سن و سالی تبدیل شده اند. این ابزارهای به ظاهر بسیار مفید اگر به صورت صحیح و مناسب مورد استفاده قرار نگیرند، قطعاً مضرات جبران ناپذیر جسمی و روانی فراوانی را به همراه خواهند داشت. در این مقاله به صورت مختصر 5 ضرر این ابزارهای دیجیتال را بر سلامت روان انسان ها بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
5 ضرر گوشی های هوشمند برای سلامت روان

مقدمه

امروزه گوشی های هوشمند به ابزاری ضروری برای زندگی ما انسان ها تبدیل شده اند. گوشی های هوشمند در محیط های تحصیلی، کاری، خانوادگی و دوستانه، کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. اساساً تلفن همراه در ابتدا به منظور برقراری تماس و ارتباط با دیگران، اختراع شد. اما امروزه همان گوشی های قدیمی تبدیل به رایانه های کوچکی گشته که به راحتی در جیب جا شده و کارهای بسیاری را می توان با آن ها انجام داد. مثلاً تلفن های هوشمند می توانند نزدیک ترین پمپ بنزین به شما و راحت ترین راه برای رسیدن به آن را به شما نشان دهند. می توانید از طریق گوشی همراه خود در جریان اخبار لحظه ای دنیا قرار بگیرید، فیلم مورد علاقه تان را به صورت آنلاین تماشا کنید و حتی در صفحه وبلاگ و یا صفحه اجتماعی خود پست بگذارید.
با افزایش دسترسی و تنوع قیمت گوشی های هوشمند و اینترنت، مردم در سرتاسر دنیا به راحتی و به وفور این ابزار را در اختیار دارند. در حالی که پیشرفت تکنولوژی بسیار شگفت انگیز بوده و کارها را راحت می کند اما قطعاً استفاده از آن ممکن است مضراتی را به همراه داشته باشد. یکی از حوزه هایی که تکنولوژی می تواند بدان آسیب رساند، سلامت روان است. در این مقاله به 5 ضرر گوشی های هوشمند برای سلامت روان می پردازیم. البته عمده مشکلات ناشی از تلفن همراه، به خاطر استفاده افراطی و اعتیاد به این ابزار سودمند است.
   

1. اضطراب

 تحقیقات نشان می دهند گوشی تلفن همراه می تواند یکی از عوامل جدی ابتلا به اضطراب محسوب شود. بسیاری از افراد وقتی به گوشی خود دسترسی ندارند و به عبارتی از گوشی شان جدا می شوند و یا حتی شرایطی مانند قطع شدن اینترنت برایشایشان پیش می آید، احساس اضطراب شدیدی پیدا می کنند. حتماً شما نیز یا خودتان چنین تجربه هایی داشته اید و یا این حالات را در اطرافیانتان مشاهده کرده اید.
یک مطالعه نشان داده است که استفاده افراطی از دستگاه های مجهز به وایرلس (اینترنت بی سیم)، از جمله گوشی همراه و یا رایانه شخصی ممکن با نوعی وابستگی روانشناختی مرتبط باشد. یکی از نشانه های این وابستگی و اعتیاد، اضطرابی است که در هنگام جدایی از این ابزارها در فرد مشاهده می شود. دانشجویان که بیشترین استفاده کنندگانِ چنین ابزارهایی هستند، احتمالاً بیش از دیگر افراد جامعه تحت تأثیر اثرات مخرب آن ها قرار دارند.
 

2.اختلال خواب

یکی از مضرات استفاده افراطی از تلفن های هوشمند خصوصاً آواخر شب، اختلال در چرخه و کیفیت خواب است. نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی همراه، قبل از خواب، برای مغز انسان بسیار بسیار مضر است. صفحه نمایش گوشی هوشمند نوری آبی ساطع می کند. در صورتی که شب این نور وارد چشم شود، مغز گیج می شود، چرا که این نور شبیه نور آفتاب است. همین امر موجب توقف ترشح هورمون ملاتونین در مغز می شود. هورمون ملاتونین هورمونی است که سیگنالِ "حالا وقت خواب است" را به کل بدن ارسال می کند. نور گوشی های هوشمند می تواند چرخه خواب را بر هم زده، خوابیدن را مشکل کرده و از سویی موجب می شوند فرد سخت تر از خواب بیدار شود.


3. استرس در روابط بین فردی

ممکن است فکر کنید گوشی های هوشمند، شما را به عزیزان خود نزدیک تر می کند، اما واقعیت این است که این ابزار بر خلاف آنچه گمان می شود، اثری کاملاً عکس دارد. وقتی سر سفره نشسته اید و با خانواده مشغول صرف شام هستید و یا با همسر و یا دوست خود بیرون رفته اید و مرتباً گوشی خود را چک می کنید، در حقیقت بخش قابل توجهی از حواستان را به جای طرف مقابل به گوشی خود معطوف کرده اید و به همان اندازه از عزیزان خود فاصله گرفته اید. وقتی بیش از حد به گوشی خود می چسبید، ارتباطات و دوستی هایتان تحت تأثیر قرار گرفته و آسیب خواهند دید. اعتیاد به گوشی هوشمند و برنامه های کاربردی آن می تواند موجب تنش، تعارض، درگیری و همچنین انزوای اجتماعی گردد که همه اینها به استرس های روانی و بر هم خوردن سلامت روان فرد منجر خواهد شد. استفاده افراطی از تلفن همراه می تواند روابط بین فردی شما با اشخاص مهم زندگی تان را در معرض خطر جدی قرار دهد.
 

4. افسردگی

تحقیقات متعددی نشان داده اند که میان استفاده افراطی از تلفن هوشمند و افزایش افسردگی و خودکشی، خصوصاً در میان نوجوانان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. یک مطالعه دریافت نوجوانانی که دائماً به گوشی های خود می چسبند، به شکلی معنادار نسبت به هم سن و سالان خود کمتر شادند. محققان می گویند نوجوانانی که از ابزارهایی مانند گوشی همراه، تلویزیون، رایانه شخصی و در مجموع ابزارهای دارای صفحه نمایش استفاده می کنند، نسبت به نوجوانانی که فعلایت های متفاوتی را تجربه می کنند، از سطح پایین تری از شادی و نشاط برخوردارند.
البته لازم به ذکر است که عدم استفاده از ابزارهای دیجیتالِ دارای صفحه نمایش، به شادی بیشتر نخواهد انجامید. تحقیقات نشان داده اند که شادترین نوجوانان حدود یک ساعت در شبانه روز از رسانه های دیجیتال استفاده می کنند.
امروزه علم ثابت کرده اعتیاد به گوشی هوشمند اعتیادی واقعی است و این اعتیاد قادر است به سلامت روان فرد آسیب جدی وارد کند.
 

5. کاهش بهره وری و توجه

یکی دیگر از مضرات گوشی های هوشمند این است که می تواند تأثیری به شدت منفی بر بهره وری و توجه فرد در محیط های کاری و تحصیلی، داشته باشد. پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد وقتی شخص پیامی را در گوشی همراه خود دریافت می کند، حتی اگر پیام را باز نکرده و آن را نخواند، باز هم تمرکزش در کاری که در حال انجام آن است به شدت کم خواهد شد. تحقیقات نشان می دهند وقتی فرد پیامی را دریافت می کند احتمال اشتباه او در محیط کار در لحظه دریافت پیام تا 3 برابر افزایش می یابد.  
همچنین تحقیقی دیگر دریافت ماده خاکستری در برخی نواحی مغز که مسئول تمرکز هستند، در افرادی که بیش از حد از ابزارهای دیجیتال نظیر گوشی های هوشمند استفاده می کنند، کمتر از دیگران است. بر اساس این پژوهش این افراد نسبت به دیگران، سطح بالاتری از اضطراب، افسردگی، بی خوابی و تکانشی بودن را از خود نشان می دهند.

منبع: سایت thebestbrainpossible


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.