نکاتی پیرامون روزهای اول حضور نوزاد در خانه (بخش اول)

شیر خوردن، خوابیدن، مدفوع و گریه کردن کارهایی است که هر نوزادی در طول شبانه‌روز انجام می‌دهد. شاید اینها بعد از مدتی ساده شود، اما در ابتدا ممکن است به راحتی نتوانید به تمام آنها رسیدگی کنید و شاید وفق دادن خودتان با این شرایط جدید کمی برایتان دشوار باشد. دانستن برخی نکات در مورد روزهای اول حضور نوزاد در خانه می‌تواند فشار و سختی روزهای اول را تا حدود زیادی کاهش ‌دهد.
جمعه، 20 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی پیرامون روزهای اول حضور نوزاد در خانه (بخش اول)
برخی نوزادان نیاز دارند به دفعات برای آروغ زدن تحریک شوند، برخی نیز خود به‌ خود آروغ می‌زنند و خیلی کم به کمک شما نیاز دارند.
 

مقدمه

 دانستن برخی نکات در مورد روزهای اول حضور نوزاد در خانه می‌تواند فشار و سختی روزهای اول را تا حدود زیادی کاهش ‌دهد. در این مطلب می‌توانید با نکاتی در مورد تغذیه، سلامت و بهداشت روزهای اول حضور نوزاد در خانه آشنا شوید.
 

شیر خوردن نوزاد

از آنجا که معده‌های نوزادان خیلی کوچک است، آنها نیاز به خوردن مقادیر کمی شیر، در حدود ۳۰ تا ۹۰ میلی‌لیتر در دفعات دارند. برخی از نوزادان هر دو تا سه ساعت یک ‌بار شیر می‌خواهند و دیگر نوزادان حتی بیشتر گرسنه هستند. برخی نوزادان گرسنگی خود را با گریه‌های شدید اعلام می‌کنند و دیگر نوزادان به شکل‌های ظریف‌ تری مثل مکیدن انگشت خود، چشیدن لب‌های خود یا جست‌وجو کردن، گرسنگی خود را نشان می‌دهند. جست‌وجو کردن به این معنی است که نوزاد لب‌های خود را به هم فشار می‌دهد و سرش را به سمت سینه یا شیشه‌ شیر برمی‌گرداند. در چند روز اول، نوزادان معمولاً درصدی از وزن بدن خود را از دست می‌دهند که اتفاقی طبیعی است، اما تا زمانی که کودک تان وزن هنگام تولد خود را دوباره به دست بیاورد، لازم است شما هر دو ساعت او را تغذیه کنید و چون نوزادان همیشه خواب‌آلود هستند، ممکن است مجبور باشید نوزاد خود را برای تغذیه بیدار کنید و با نوازش‌های ملایم او را در حین غذا خوردن بیدار نگه دارید یا می‌توانید همۀ لباس‌ها و پوشک او را درآورید، سر یا پشت او را مالش دهید یا با او حرف بزنید و تمام هدف چنین کارهایی این است که کودک تان وزن از دست‌رفتۀ خود را به خوبی بازیابد.
 

آروغ و استفراغ نوزاد

برخی نوزادان نیاز دارند به دفعات برای آروغ زدن تحریک شوند، برخی نیز خود به‌ خود آروغ می‌زنند و خیلی کم به کمک شما نیاز دارند. اگر کودک شما در حین شیر خوردن یا پس از آن بهانه‌ گیر یا ناراحت شده، نشانۀ نیاز او به آروغ زدن است. همچنین می‌توانید زمانی که سینۀ خود را برای شیردهی عوض می‌کنید یا بعد از هر ۶۰ یا ۹۰ میلی‌لیتر شیر یا هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از تغذیه یا زمانی که نوزاد غذا خوردن را تمام کرده است، او را تحریک به آروغ زدن کنید. پس از یک یا دو روز تغذیه نوزاد، الگوی مناسب او را پیدا خواهید کرد.

نیازی نیست به پشت کودک خود مانند یک طبل ضربه بزنید، یک ماساژ دایره‌‌ای ملایم یا ضربۀ آهسته و نرم منجر به آروغ زدن خواهد شد. برای تحریک نوزاد به آروغ زدن، سر کودک را روی شانۀ خود بگذارید یا جایی بنشینید و با دست، قفسۀ سینه و چانۀ او را نگه دارید یا شکم کودک را روی دامن تان قرار دهید. سکسکه یا استفراغ بدون فشار در طول تغذیه و بعد از آن بسیار طبیعی است و دم دست داشتن یک پیش‌بند یا دستمال برای آروغ زدن و استفراغ نوزادی مفید است. اما اگر استفراغ کودک شما بیش از حد و همراه فشار به نظر می‌رسد و کودک تان همراه با آن، پشت خود را قوس می‌دهد یا گریه می‌کند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد که لازم است فوری با پزشک تماس بگیرید.
 

ادرار و مدفوع نوزاد

نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، در طول دو یا سه روز اول، یک یا دو پوشک را خیس می‌کند و در روزهای بعدی، بین پنج یا شش پوشک یک‌بارمصرف یا شش تا هشت کهنۀ بچه در روز خیس می‌کند که این تغییر در تعداد به دلیل قدرت جذب بالاتر پوشک‌های یک‌بارمصرف است. اما نوزادی که با شیر خشک تغذیه می‌شود، ممکن است بیشتر از این تعداد در روز ادرار کند. همچنین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اغلب از آنهایی که شیر خشک می‌خورند دفعات دفع مدفوع بیشتری دارند، زیرا هضم شیر خشک بیشتر از شیر مادر طول می‌کشد.

برای نوزادی که با شیر مادر تغذیه شده است، مدفوع می‌تواند به رنگ‌های مایل به سبز، قهوه‌ای روشن یا خردلی تیره باشد و غلظت طبیعی مدفوع نیز از بسیار نرم تا آبکی متغیر است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، مدفوع شل‌تری دارند که این مورد به راحتی می‌تواند با اسهال اشتباه گرفته شود و مدفوع نوزادی که با شیر خشک تغذیه می‌شود، قوام بیشتر و رنگ متغیری دارد. همچنین به یاد داشته باشید که اگر مدفوع کودک شما شامل مخاط سفید، رگه‌ها یا نقطه‌های قرمز خون باشد، حتماً لازم است با پزشک کودک تان تماس بگیرید.

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما