عوامل موثر برای موفقیت در کنکور

یکی از عوامل موفقیت در کنکور، قدرت تصمیم گیری می باشد. وقتی از کلمه تصمیم گیری به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کنکور صحبت می کنیم، منظور یک انتخاب واقعی و آگاهانه است. با ما همراه باشید.
شنبه، 11 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل موثر برای موفقیت در کنکور
اگر عزم انجام کاری را داشته باشید، همیشه راهی به سوی موفقیت وجود دارد. تسلیم نشدن و انعطاف پذیری در راه رسیدن به هدف یکی از عوامل موفقیت در کنکور است. 
 

مقدمه

یکی از عوامل موفقیت در کنکور، قدرت تصمیم گیری می باشد. قدرت تصمیم گیری، قدرت تغییر است. همه ی پیشرفت های انسان با یک تصمیم تازه آغاز می شود. پس چرا کارهایی را که می دانید زندگی تان را بهبود می بخشند، به تعویق می اندازید. مثلا جایگزین کردن مطالعه ی بیشتر بجای گشت و گذار افراطی در اینترنت. همه می دانیم که برای گرفتن نتایج جدید باید فعالیت های تازه ای داشته باشیم. اما خوب است بدانیم که تمام رفتارهای ما حاصل یک تصمیم هستند. درست است که همه وقایع زندگی در کنترل ما نیست، اما در هر لحظه از زندگی همه ی انتخاب های جدید، کارهای تازه و نتایج نو حاصل تصمیمات ما هستند. اکثرا ما فراموش می کنیم که حق انتخاب داریم و در نهایت سرنوشت ما را تصمیم های ما تعیین می کند نه شرایط زندگی. زندگی امروز شما نتیجه تصمیمات تان در گذشته است.
 

افزایش اراده و پشتکار

افزایش اراده و پشتکار نیز از عوامل موفقیت در کنکور می باشد. همین حالا تصمیم بگیرید و اراده کنید که به آن عمل نمایید. مثلا یک ساعت، مطالعه ی روزانه ی خود را بالا ببرید. با اتخاذ این تصمیم ساده و عمل کردن به آن، به خودتان ثابت می کنید که می توانید تصمیم های بزرگتری هم بگیرید. به این ترتیب شما عضلات قوی تصمیم گیری خود را پرورش می دهید.
 

انتخاب واقعی و آگاهانه

وقتی از کلمه تصمیم گیری به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کنکور صحبت می کنیم، منظور یک انتخاب واقعی و آگاهانه است. ممکن است بگوییم من می خواهم امسال رتبه ی خوبی در کنکور بدست آورم. اما این جمله خیلی کلی است و معنای آن به قدر کافی مشخص نیست، زیرا بیشتر راجع به تمایلات و ترجیحات شما است.

هنگامی که یک تصمیم واقعی گرفته می شود که هر احتمال دیگری را از بین ببریم و به پشت سر نگاه نکنیم و هرگز تسلیم نشویم. یک تصمیم واقعی یعنی اینکه هر احتمال دیگری را از بین ببرید به جز آنچه در مورد آن مصمم هستید. اگر تصمیم گیری این قدر ساده و موثر است، پس چرا بیشتر مردم همیشه این کار را نمی کنند؟ چون فکر می کنند یک تصمیم واقعی مثل فهرستی از خواسته ها و آرزوهایشان است. یک تصمیم واقعی مثل کشیدن خطی روی سیمان است نه ماسه. شما دقیقا می دانید که چه می خواهید و این به شما نیرو می دهد که هر چه بیشتر تلاش کنید تا به نتایج مطلوب برسید.
 

تسلیم نشدن در برابر مشکلات

منظور ما از تسلیم نشدن در برابر مشکلات همان کاری است که آقای سویشیرو هوندا انجام داد. او تصمیم گرفته بود بزرگترین مشکلات زندگی اش را مثل مانع های مسابقه دو بامانع ببیند تا به اهدافش برسد. او در سال 1983 دانشجوی فقیری بود که رویای طراحی و ساخت یک رینگ پیستون و فروش آن به شرکت تویوتا را داشت. روزها به دانشگاه می رفت و شب ها روی طرحش کار می کرد. همه ی پول ناچیزی را که داشت را صرف پروژه ی ناتمام خود کرد و مطمئن بود شرکت تویوتا آن را خریداری می کند. اما تویوتا طرح وی را نپذیرفت و بعد از بازگشت به دانشگاه مورد تمسخر اساتید و دوستانش قرار گرفت.

آیا او ناامید بود؟ البته... آیا بی پول بود؟ بله... آیا تسلیم شد؟ به هیچ وجه. در عوض 2 سال بعد از تلاش های بسیار توانست رینگ پیستون بهتری بسازد. سرانجام پس از 2 سال، طرح اصلاح شده اش را به شرکت تویوتا فروخت. مصمم بودن، تلاش بسیار و انعطاف پذیری در راه رسیدن به هدف، رمز موفقیت او بود. امروزه شرکت هوندا یکی از موفق ترین شرکت های دنیاست. آن هم به خاطر این است که آقای هوندا هرگز تسلیم نشد.
او هرگز اجازه نداد مشکلات و شرایط سخت زندگی راهش را سد کند. اگر عزم انجام کاری را داشته باشید، همیشه راهی به سوی موفقیت وجود دارد. تسلیم نشدن و انعطاف پذیری در راه رسیدن به هدف یکی دیگر از عوامل موفقیت در کنکور است. 

ما گاهی درباره ی مردمی می خوانیم یا می شنویم که علی رغم همه ی موانع و ناملایمات با گرفتن تصمیم های تازه برای زندگی شان، خود را از محدویت های محیطی فراتر برده اند. آن ها نمونه هایی از نیروی بیکران روح انسان هستند. همه ی آن ها در لحظاتی از زندگی با خود گفته اند دیگر بس است و تصمیم گرفته اند دیگر به هر چیزی تن ندهند و به دنبال بهترین شرایط باشند. آن ها برای تغییر زندگی یک تصمیم واقعی گرفته اند. عده ی زیادی از داوطلبان می گویند باید رتبه ام در آزمون های آزمایشی بهتر شود. از کلمه ی باید استفاده می کنند اما تغییر محسوسی احساس نمی شود. تنها راه ایجاد تغییر در زندگی و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور اتخاذ یک تصمیم واقعی است. 
 

 جملات انگیزشی بزرگان در مورد تصمیم گیری

- اگر تصمیمی داشته باشید، به زودی موفق خواهید شد؛ زیرا آدمی ساخته افکار خویش است و فردا همان خواهد شد که امروز [ به آن ] می اندیشیده است.( موریس مترلینک )
- می‌بایست در زندگی، هدفمند باشید. می‌ بایست هدفی را دنبال کنید. می‌بایست برگزینید و تصمیم بگیرید؛ آن هم، هم‌ اکنون. (آنتونی رابینز)
- من نباید جادۀ راست را تنها به دلیل راست بودن آن برگزینم، باید آن را به این دلیل دنبال کنم که به تجربه دریافته ‌ام که در انتها، این جاده بهترین و سودمندترینِ جاده ‌ها ست. (میشل دو مونتین)
- به یاد داشته باش که برای موفقیت، بیش از هر چیز به اراده و تصمیم نیاز دارید. (آبراهام لینکن)

منبع: 3 گام دات کام


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما