بهره کشی از اعضای خانواده (بخش اول)

یکی از عوامل زمینه ساز خشونت در خانه، بهره کشی است که در شکل های مختلف این مورد صورت می گیرد. بهره کشی از همسر و فرزندان خانواده دو نمونه از این بهره کشی هاست. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
جمعه، 14 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهره کشی از اعضای خانواده (بخش اول)
تجاوز جنسی نمونه ای از بهره کشی اکودک است.
 

بهره کشی از همسر

بهره کشی از همسر عبارت است از بدرفتاری یک فرد با دیگری در بستر رابطه صمیمانه. این بهره کشی می تواند هیجانی یا روان شناختی، جسمانی، جنسی، یا ترکیبی از آنها باشد ( که شایع است). بهره کشی روان شناختی (بهره کشی هیجانی)، خوارکردن، جیغ کشیدن، فریاد کشیدن، تخریب کردن اموال، تهدید کردن و شکل های ظریف تری مانند خودداری از صحبت کردن با قربانی یا نادیده گرفتن او را شامل می شود. بهره کشی جسمانی از هل دادن و پرتاب کردن تا کتک زدن شدید و سعی در خفه کردن گسترش دارد و ممکن است شکستن دست و پا، خونریزی داخلی، صدمه دیدن مغز، و حتى قتل را شامل شود. بهره کشی جنسی تهاجماتی را در مدت رابط جنسی شامل می شود، مثل گاز گرفتن پستان ها، کشیدن مو، سیلی و مشت زدن، و تجاوز جنسی که بعدا به آن خواهیم پرداخت.


 تصویر بالینی

چون غالبا شوهر مرتکب بهره کشی علیه همسر می شود، در این قسمت، از این نمونه استفاده شده است. با این حال، همین الگوها بین همسرانی که ازدواج نکرده اند، بین همسران همجنس، و در همسرانی که از شوهر خود بهره کشی می کنند متداول هستند.
 
شوهر بهره کش اغلب معتقد است که همسرش به او تعلق دارد (مانند اموال) و اگر او هرگونه علامتی از استقلال را نشان دهد، مانند گرفتن شغل یا تهدید به ترک کردن، به طور فزاینده ای خشن می شود. معمولا بهره کش، احساسات عمیق بی کفایتی و عزت نفس پایین و مهارت های حل مسئله و اجتماعی ضعیفی دارد. او از لحاظ هیجانی ناپخته، نیازمند، به طور غیر منطقی حسود، و انحصار طلب است. امکان دارد که او حتی به توجه همسرش به فرزندان خودشان حسادت کند و هم فرزندان و همسر خود را کتک بزند. بهره کش با گردن کلفتی و تنبیه کردن بدنی افراد خانواده، اغلب احساس قدرت و کنترل می کند، احساسی که خارج از خانه او را گول می زند. بنابراین، رفتار خشن اغلب تقویت کننده است و عزت نفس او را بالا می برد.
 
وابستگی صفتی است که معمولا در همسران بهره کشی شده ای که با شوهر خود می مانند یافت می شود. زنان اغلب به عنوان دلیل اینکه چرا ترک کردن رابطه بهره کش برای آنها خیلی دشوار است، به وابستگی شخصی و مالی اشاره می کنند. زن صرف نظر از استعدادها و توانایی های خود، تصور می کند که قادر نیست بدون شوهرش عمل کند. او نیز اغلب از عزت نفس پایین رنج می برد و موفقیت خود را به عنوان یک انسان با توانایی خود در وفادار ماندن به زندگی زناشویی خویش توصیف می کند. برخی زنان عیب جویی از خود را درونی کرده و اشتباها باور می کنند که مقصر هستند. زنان همچنین می ترسند که اگر سعی کنند شوهر بهره کش خود را ترک کنند، کشته خواهند شد. این ترس با توجه به آمارهای ملی که نشان می دهند ۶۵ درصد زنان که توسط همسر یا دوست پسر خود کشته شده اند سعی داشتند روابط را ترک کرده یا ترک کرده بودند، منطقی است (وزارت دادگستری، ۲۰۰۶).


بهره کشی از کودک

بهره کشی از کودک عموما به صورت وارد کردن صدمه عمدی به کودک تعریف شده است. این می تواند بهره کشی یا صدمات جسمانی، غفلت یا ناتوانی در پیشگیری از صدمه، ناتوانی در تأمین کردن مراقبت یا سرپرستی جسمانی یا عاطفی مناسب، ترک، تجاوز یا مزاحمت جنسی، و شکنجه یا نقص عضو را شامل شود.
 
معمولا پدرها، ناپدری ها، عموها و برادران بزرگتر، مرتکب بهره کشی از دخترها می شوند تقریبا ۷۵ درصد موارد گزارش شده، زنای پدر با دخترها را شامل می شوند؛ زنای مادر با پسر بسیار نادرتر است. به دست آوردن آمارهای دقیق درباره بهره کشی جنسی دشوار است زیرا بسیاری از موارد به خاطر شرم و خجالت گزارش داده نمی شوند. در موارد دیگر، زنان تا زمانی که به بزرگسالی نرسیده باشند، به بهره کشی جنسی پی نمی برند. در بزرگسالانی که سابقه بهره کشی جنسی کودکی دارند، خطر افسردگی، اقدامات خودکشی، مشکلات زناشویی، د ازدواج کردن با مرد الکلی افزایش می یابد ( دوبه و همکاران، ۲۰۰۵).
 

انواع بهره کشی از کودک

بهره کشی جسمانی از کودکان اغلب از تنبیه بدنی خیلی شدید یا ناموجه مانند کتک زدن بچه به خاطر گریه کردن یا کثیف کردن شلوارش ناشی می شود. تهاجم های عمدی به کودکان، سوزاندن، گاز گرفتن، بریدن، سقلمه زدن، پیچاندن دست، یا سوزاندن با آب داغ را شامل شوند. قربانی اغلب شواهدی از جراحات کهنه را روی بدن خود دارد که سابقه ای که والدین یا مراقبت کنندگان در اختیار می گذارند، آنها را به طور مناسبی توجیه نمی کند.
بهره کشی جنسی عبارت است از اعمال جنسی که یک بزرگسال در مورد کودک کوچکتر از ۱۸ سال انجام می دهد. نمونه های آن عبارتند از: زنا، تجاوز، و لواط که مستقیما توسط فرد یا با یک شیء انجام میگیرد، تماس دهانی - تناسلی، و مزاحمت هایی مانند مالیدن، نوازش کردن، یا نشان دادن اندام های تناسلی بزرگسال. بهره کشی جنسی ممکن است از یک واقعه تکی یا دوره های متعدد ظرف مدت طولانی تشکیل شود.
 
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.