گرچه ارتباطات آزاد، عطش روانى ـ جنسى را روزافزون مى نماید، ولى استمرار این وضعیت و تجربه مکرر محرک هاى جنسى، آستانه حسى را بالا برده، لذت جنسى واقعى را به مرور کاهش مى دهد.
2. آسیب هاى خانوادگى
ب) فروپاشى نهاد خانواده:
رواج دوستى بین دختر و پسر از طرفى، باعث مى شود جوانان کمتر به فکر ازدواج بیفتند؛ زیرا بر اساس منطق مبادله، هنگامى که افراد به راحتى و با صرف هزینه اندک، امکان نیل به اهداف موردنظر خویش به صورت پیاپى را داشته باشند و بتوانند از این طریق خود را ارضا کنند، به طور قطع، انگیزه زیادى براى استمرار این وضعیت و طرد شیوه هاى جایگزین (همچون ازدواج) که در مقایسه، از ارزش تعاملى کمترى برخوردارند، خواهند داشت و از سوى دیگر، ممکن است بسیارى از ازدواج هاى صحیح، با اینگونه روابط آزاد در خانواده، کمکم متلاشى شوند؛ چراکه ادامه چنین وضعى با توجه به جاذبه روابط بین دو جنس، زمینه مساعدى را براى زوال تدریجى موقعیت خانواده در سطح کلان و بروز تنش، اختلاف، سوءمعاشرت، خیانت، طلاق و تجدیدفراش هاى مکرر در سطح خُرد، پدید مى آورد.1
تحقیقات میدانى هم این مطلب را تأیید مى کند. یک مطالعه تطبیقى که در شصت و شش کشور جهان صورت گرفته، نشان مى دهد: هرچه در جامعه، زنان بیشتر با مردان مرتبط باشند، میزان طلاق بالاتر است.2 آموزه هاى دینى هم به این مطلب اشاره دارد که رو آوردن به فحشا آفت بنیان خانواده است. پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مى فرمایند: «زنا وارد خانه اى نمى شود، مگر اینکه آن را ویران مى سازد.»3 همچنین خروج زوجین از روابط مشروع را موجب خیانت و تعدى طرف مقابل دانسته و زمینه بروز این رفتارها را در افرادى که والدین آنها آلوده شده اند، بیشتر مى داند.4
تحقیقات میدانى هم این مطلب را تأیید مى کند. یک مطالعه تطبیقى که در شصت و شش کشور جهان صورت گرفته، نشان مى دهد: هرچه در جامعه، زنان بیشتر با مردان مرتبط باشند، میزان طلاق بالاتر است.2 آموزه هاى دینى هم به این مطلب اشاره دارد که رو آوردن به فحشا آفت بنیان خانواده است. پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مى فرمایند: «زنا وارد خانه اى نمى شود، مگر اینکه آن را ویران مى سازد.»3 همچنین خروج زوجین از روابط مشروع را موجب خیانت و تعدى طرف مقابل دانسته و زمینه بروز این رفتارها را در افرادى که والدین آنها آلوده شده اند، بیشتر مى داند.4
ج). کاهش لذت جنسى:
گرچه ارتباطات آزاد، عطش روانى ـ جنسى را روزافزون مى نماید، ولى استمرار این وضعیت و تجربه مکرر محرک هاى جنسى، آستانه حسى را بالا برده، لذت جنسى واقعى را به مرور کاهش مى دهد. تحقیقات نشان مى دهند هنگامى که مردان عکس هاى زنان بسیار زیبا را مى بینند، همسران مورد علاقه خود را با جذابیت کمترى مورد ارزیابى قرار مى دهند. مشاهده مستمر زیبایى هاى زنان باعث افزایش آستانه ادراکى مردان شده، در نتیجه، مرد به محرک هاى دورن خانواده دیرتر پاسخ مى دهد.5
مطالعات علمى نشان مى دهد هر چه زنان در انظار عمومى بیشتر حاضر مى شوند، در آمیزش سرد مزاج ترند. از طرفى، جلوه گرى زنان، آستانه ادراکى مردان را تغییر داده، درک آنها را از زیبایى زنان کمتر مى نماید. از این رو، متخصصان مامایى و زنان به خاطر سروکار داشتن با اعضاى جنسى، زودتر با ارگاسم وداع مى کنند. از بین رفتن لذت جنسى، آثار مخربى را در روابط بین همسران ایجاد مى کند و زمینه ناسازگارى را فراهم مى آورد.6 در آموزه هاى دینى، رو آوردن به فحشا به منزله زایل کننده لذت جنسى دانسته شده است. پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «خود را به زنا نیالایید که خداوند لذت همسران را از درون شما مى زداید.»7
مطالعات علمى نشان مى دهد هر چه زنان در انظار عمومى بیشتر حاضر مى شوند، در آمیزش سرد مزاج ترند. از طرفى، جلوه گرى زنان، آستانه ادراکى مردان را تغییر داده، درک آنها را از زیبایى زنان کمتر مى نماید. از این رو، متخصصان مامایى و زنان به خاطر سروکار داشتن با اعضاى جنسى، زودتر با ارگاسم وداع مى کنند. از بین رفتن لذت جنسى، آثار مخربى را در روابط بین همسران ایجاد مى کند و زمینه ناسازگارى را فراهم مى آورد.6 در آموزه هاى دینى، رو آوردن به فحشا به منزله زایل کننده لذت جنسى دانسته شده است. پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «خود را به زنا نیالایید که خداوند لذت همسران را از درون شما مى زداید.»7
3. آسیب هاى اجتماعى
خشونت هاى جنسى بر ضد زنان، افزایش روابط جنسى نامشروع، آبستنى هاى ناخواسته و فرزندان بى خانمان، افزایش غیرقابل کنترل سقط جنین، افزایش خانواده هاى تکوالدینى، گسترش بیمارى هاى مقاربتى (مثل ایدز)، خودکشى، جنایت، مواد مخدر، پدیده شوم روسپى گرى و گسترش انحراف هایى مثل همجنس بازى، از عوارض بى واسطه و باواسطه این ارتباط هاى نادرست به شمار مى آیند.
پس از سال 1950 میلادى، میزان خودکشى، جنایت و آدم کشى جوانان آمریکایى، 300 درصد افزایش داشته و اعتیاد به مواد مخدر شیوع پیدا کرده است. اکثر این افراد در خانواده هاى طلاق بزرگ شده اند. از طرفى، نرخ طلاق در خانواده هایى که هم خانگى و ارتباط آزاد پیش از ازدواج، داشته اند بیشتر است.8 تحقیقى در انگلیس نشان داده است: از هر شش زن مورد مطالعه در لندن، دو تن مورد تهاجم جنسى قرار گرفته بودند 9. 44 درصد معتادان نیز از سرپرستى خوب والدین محروم بودند. 70 درصد از افرادى که گرفتار آسیب هاى اجتماعى مى شوند، کودکان طلاق هستند. 96 درصد مجرمان خطرناک و 70 درصد از بیماران روانى، افراد کژخوى و جامعه ستیز، عموما از خانواده هایى هستند که به نحوى دچار آسیب و لطمه شده اند. در آمریکا هر سال بیش از یک میلیون نوجوان از خانه هاى خود فرار مى کنند و نیمى از آنها را دختران جوان تشکیل مى دهند، که در خدمت دزدى، معامله مواد مخدر، رواج فحشا درآمده، یا به خودفروشى مشغول مى گردند.10
اسلام در بُعد اجتماعىِ روابط آزاد هم سخن گفته، بحث اشاعه فحشا را مطرح نموده است و مسلمانان را از انجام آن برحذر مى دارد و براى عاملان آن، عذابى دردناک وعده مى دهد. قرآن کریم مى فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» (نور: 19)؛ کسانى که دوست دارند زشتى ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است.
پس از سال 1950 میلادى، میزان خودکشى، جنایت و آدم کشى جوانان آمریکایى، 300 درصد افزایش داشته و اعتیاد به مواد مخدر شیوع پیدا کرده است. اکثر این افراد در خانواده هاى طلاق بزرگ شده اند. از طرفى، نرخ طلاق در خانواده هایى که هم خانگى و ارتباط آزاد پیش از ازدواج، داشته اند بیشتر است.8 تحقیقى در انگلیس نشان داده است: از هر شش زن مورد مطالعه در لندن، دو تن مورد تهاجم جنسى قرار گرفته بودند 9. 44 درصد معتادان نیز از سرپرستى خوب والدین محروم بودند. 70 درصد از افرادى که گرفتار آسیب هاى اجتماعى مى شوند، کودکان طلاق هستند. 96 درصد مجرمان خطرناک و 70 درصد از بیماران روانى، افراد کژخوى و جامعه ستیز، عموما از خانواده هایى هستند که به نحوى دچار آسیب و لطمه شده اند. در آمریکا هر سال بیش از یک میلیون نوجوان از خانه هاى خود فرار مى کنند و نیمى از آنها را دختران جوان تشکیل مى دهند، که در خدمت دزدى، معامله مواد مخدر، رواج فحشا درآمده، یا به خودفروشى مشغول مى گردند.10
اسلام در بُعد اجتماعىِ روابط آزاد هم سخن گفته، بحث اشاعه فحشا را مطرح نموده است و مسلمانان را از انجام آن برحذر مى دارد و براى عاملان آن، عذابى دردناک وعده مى دهد. قرآن کریم مى فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» (نور: 19)؛ کسانى که دوست دارند زشتى ها در میان مردم باایمان شیوع یابد، عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است.
نتیجه گیرى
دیدگاه ارتباط آزاد در یک بستر تاریخى ـ فرهنگى خاص به وجود آمده که قابل تطبیق به فرهنگ دینى ما نیست؛ چون آموزه هاى دینى براى ارضاى عاطفى ـ جنسى بین زن و مرد راهکارهاى مقبول دارد. گذشت زمان و آمارها، بطلان چنین نظریه را گواهى مى دهد. بر اساس شواهد موجود، نیاز عاطفى ـ جنسى انسان نه تنها با چنین روابطى تأمین نمى شود، بلکه خود مشکل آفرین است. ارتباط آزاد آثار مخرب فردى، مثل انحرافات جنسى ـ اخلاقى، شکل گیرى عشق هاى آتشین (که خود مى تواند به اختلالاتى نظیر افسردگى و اضطراب منجر شود)، آسیب هاى تحصیلى، شغلى و صدمات معنوى فراوان را به دنبال دارد.
همچنین آثار مخرب خانوادگى، مثل شکل گیرى ازدواج هاى ناموفق، سستى بنیان خانواده و کاهش لذت جنسى را در پى دارد. در بعد اجتماعى نیز آثار بى شمارى را مى توان نام برد. خشونت ضد زنان، آبستنى هاى ناخواسته و فرزندان بى خانمان، افزایش غیرقابل کنترل سقط جنین، افزایش خانواده هاى تک والدینى، گسترش بیمارى هاى مقاربتى (مثل ایدز)، خودکشى، جنایت، مواد مخدر، پدیده شوم روسپى گرى و گسترش روزافزون انحراف هایى مثل همجنس بازى، از عوارض بى واسطه و باواسطه ارتباط آزاد به شمار مى آیند.
از این رو، این نظریه با اشکالات جدى روبه روست و توصیه ما عمل بر اساس دستورات اسلام است؛ یعنى تقویت حریم و مرزها بین زنان و مردان، تبیین عوارض ارتباط آزاد، تقویت اعتقادات مذهبى، ترویج ازدواج آسان و فراهم کردن زمینه هاى ازدواج براى جوانان، فرهنگ سازى براى برداشتن آداب غیرضرورى ازدواج، ضابطه مند کردن ازدواج موقت و انجام آن در شرایط ضرورى، و در صورت عدم توانایى، به کارگیرى راهکارهاى لازم براى کنترل غریزه جنسى و ارضاى عاطفى و حفظ عفت و پاکدامنى تا زمان ازدواج.
پی نوشت:
1ـ حسین بستان و همکاران، همان، ص 222.
2ـ همان، ص 90.
3ـ محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 76، ص 19.
4ـ همان، ص 26ـ27.
5ـ محمدرضا سالارى فر، همان، ص 147.
6ـ عباس رجبى، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 142.
7ـ سیدابراهیم سجادى، همان، ص 177.
8ـ پل ویتزر، همان، ص 40.
9ـ آنتونى گیدنز، جامعه شناسى، ترجمه منوچهرصبورى،ص202.
10ـ احمد صبور اردوبادى، همان، ص 247ـ250.
نویسنده : محمد زارعى توپخانه
همچنین آثار مخرب خانوادگى، مثل شکل گیرى ازدواج هاى ناموفق، سستى بنیان خانواده و کاهش لذت جنسى را در پى دارد. در بعد اجتماعى نیز آثار بى شمارى را مى توان نام برد. خشونت ضد زنان، آبستنى هاى ناخواسته و فرزندان بى خانمان، افزایش غیرقابل کنترل سقط جنین، افزایش خانواده هاى تک والدینى، گسترش بیمارى هاى مقاربتى (مثل ایدز)، خودکشى، جنایت، مواد مخدر، پدیده شوم روسپى گرى و گسترش روزافزون انحراف هایى مثل همجنس بازى، از عوارض بى واسطه و باواسطه ارتباط آزاد به شمار مى آیند.
از این رو، این نظریه با اشکالات جدى روبه روست و توصیه ما عمل بر اساس دستورات اسلام است؛ یعنى تقویت حریم و مرزها بین زنان و مردان، تبیین عوارض ارتباط آزاد، تقویت اعتقادات مذهبى، ترویج ازدواج آسان و فراهم کردن زمینه هاى ازدواج براى جوانان، فرهنگ سازى براى برداشتن آداب غیرضرورى ازدواج، ضابطه مند کردن ازدواج موقت و انجام آن در شرایط ضرورى، و در صورت عدم توانایى، به کارگیرى راهکارهاى لازم براى کنترل غریزه جنسى و ارضاى عاطفى و حفظ عفت و پاکدامنى تا زمان ازدواج.
پی نوشت:
1ـ حسین بستان و همکاران، همان، ص 222.
2ـ همان، ص 90.
3ـ محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 76، ص 19.
4ـ همان، ص 26ـ27.
5ـ محمدرضا سالارى فر، همان، ص 147.
6ـ عباس رجبى، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 142.
7ـ سیدابراهیم سجادى، همان، ص 177.
8ـ پل ویتزر، همان، ص 40.
9ـ آنتونى گیدنز، جامعه شناسى، ترجمه منوچهرصبورى،ص202.
10ـ احمد صبور اردوبادى، همان، ص 247ـ250.
نویسنده : محمد زارعى توپخانه