طرز تهیه انواع سس (بخش دوم)

برای داشتن و افزودن طعم های متنوع به غذا های روزمره می توان در کنار آنها از سس های متنوعی استفاده کرد که در تغییر مزه و طعم غذا تاثیر بسزایی دارند ، پس شما را با چند نوع از این سس ها آشنا می کنم.
چهارشنبه، 16 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه انواع سس (بخش دوم)
خواص گوجه باید به درمان کننده بیماری‌های دستگاه ادراری، برطرف کننده سنگ کلیه، مفید برای ریه، مقوی برای قلب و کاهش کلسترول خون، ضد سرطان و برطرف کننده یبوست اشاره کرد.
 

مقدمه

سس ها نقش طعم دهنده و چاشنی در کنار هر غذایی را می توانند داشته باشند، که مورد علاقه خیلی از افراد نیز می باشند. البته ما ایرانی‌ها از سس متنوعی را در کنار غذاهای مورد استفاده نمیکنیم، تنها با سالاد های خامی که می خوریم، از سس مایونز یا از این قبیل سس ها در آن استفاده می کنیم. بهتر است بدانید که شما می توانید از هر نوع سبزیجات و طعم دهنده ها و ادویه های مختلف را تهیه کنید، که با غذای مخصوص خود می‌تواند بهترین مزه را به شما تحویل دهد پس بهتر است با دانستن طرز تهیه چند نوع از این سس ها آشنا شویم تا به همراه غذا های گوشتی یا پاستا وحتی سبزیجات از سس هایی استفاده کنیم که مزه غذا را چند برابر لذیذ تر می کنند. 
 

سس خامه


مواد لازم :
- خامه یک فنجان
- سرکه ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری. 
- فلفل یک قاشق چای خوری 
- رب گوجه فرنگی یک قاشق مرباخوری 
- پودر سیر یک سوم قاشق چای خوری
- شکر دو قاشق مرباخوری

طرز تهیه :
مواد این سس را با همدیگر مخلوط می نماییم و کاملاً به وسیله همزن یا چنگال آن را بر هم می زنیم تامخلوط یکنواخت شود. سپس ادویه جات را در آخر به آن اضافه کرده و سس شما آماده است. این سس را می توانید با انواع سالاد پاستا و حبوبات میل کنید. 
 

سس کاری 


مواد لازم برای یک لیتر سس
- پیاز درشت خرد شده ۱ عدد
- سیب درختی پوست گرفته شده ۱ عدد
- کره نصف استکان 
- آرد سفید ۲ قاشق سوپخوری 
- پودر کاری ۱ قاشق سوپخوری
- رنده پوست پرتقال ۱ قاشق مرباخوری
- سیر خرد شده ۲ حبه 
- آبگوشت گوشت ۲ تا ۳ پیمانه
- آب گوجه فرنگی ۲ پیمانه
- نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه :
 پیاز را پوست گرفته و کاملا بشویید، روش نگینی ریز خرد نمایید. پیاز خرد شده را با کمی کره سرخ می نمایید، وقتی طلایی رنگ شد مواد را به آن اضافه می نمایید و کمی سرخ می کنید. سپس کاری را به آنها می افزاید و آب گوشت را به صورت کم کم به مواد اضافه می کنیم، مرتب هم می زنیم. سپس آب گوجه‌ فرنگی را افزوده، بعد سیب و نمک و سیر خرد شده و رنده پوست پرتقال را به مواد اضافه می کنیم. بعد گذاریم تا مخلوط کاملا با حرارت ملایم حدود یک ربع به جوشد. در آخر کار سس را از صافی رد می کنیم تا مواد یکنواختی به دست می آید، سس شما آماده است. این سس مخصوص گوشت های شکار، گوساله، گوسفند و مرغ و پرنده می‌باشد که مزه آن را بسیار لذیذ می کند. 
 

سس فلفل


 مواد لازم :
- جعفری خرد شده ۱ لیوان 
- برگ بو یک تا دو عدد 
- هویج ۲ تا ۳ عدد 
- سرکه یک فنجان 
- روغن زیتون نصف فنجان
- کره نصف فنجان
- آرد یک قاشق سوپخوری
- آب گوشت یک لیوان
- دانه فلفل سیاه نکوبیده ۱۰ تا ۱۲ عدد
- نمک به مقدار کافی

طرز تهیه :
هویج را پوست گرفته و آن را نگینی ریز خرد می کنیم و جعفری را نیز به همان شکل خود می نماییم و از طرفی سرکه را با هویج و جعفری خرد  شده و برگ بو مخلوط می نماییم و روی حرارت می گذاریم تا به جوش بیاید و تبخیر شود. به طوری که بعد از جوش آمدن سه چهار قاشق بیشتر آب در آن وجود نداشته باشد.  بعد مایع را از صافی رد می کنیم آب گوشت و مخلوط می نماییم و ظرفی روی شعله قرار می دهیم و کره را در آن آب می کنیم. سپس آرد را به آن اضافه کرده و با شعله ملایم آن را تغییر می دهیم و سرخ می نماییم. روغن زیتون را اضافه کرده و آب گوشت را نیز آرام آرام روی آن می ریزیم و دانه های فلفل را به آن اضافه می کنیم سس را به هم می زنیم تا جوش بیاید و کمی غلیظ شود. وقتی غلظت آن مناسب شد سس آماده است. [1] 
 

سس گوجه فرنگی تازه 


مواد لازم :
- گوجه فرنگی متوسط ۵ کیلو 
- فلفل دلمه ای ۲ تا ۳ عدد
- شکر ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
- جوزهندی رنده شده یک قاشق مرباخوری
- سرکه یک استکان 
- میخک ۳ تا ۴ عدد
- فلفل سبز نیمه کوب نصف قاشق مرباخوری 
- فلفل کوبیده قرمز یک قاشق چای خوری
- نمک  یک قاشق سوپخوری
- دارچین ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری
- پیاز متوسط ۲ تا ۳ عدد 
- سیر ۳ تا ۴ حبه

طرز تهیه :
 گوجه را شسته و آن را خورد می کنیم و پیاز خورد شده و سیر و فلفل تازه سبز و قرمز خرد شده و میخک می گذاریم کاملاً بپزد و کمی بعد میخک ها را درآورید و آنها را از نیاز آسیاب می کنیم و در ظرف دیگری ریخته و بجوشانید، به حدی نصف شود. سیر، سرکه و روغن زیتون و شکر و دارچین، فلفل قرمز و نمک را افزوده می گذاریم بجوشد و غلیظ شود. سپس در بطری ریخته، سپس می گذاریم سرد شود و در جای خنک نگهداری می کنیم. این سس را می توان در خانه نگه داشت و در مصرف انواع غذاهای گوشتی  یا به همراه ماکارونی و خوراک گوشت استفاده کرد. 

خواص گوجه باید به درمان کننده بیماری‌های دستگاه ادراری، برطرف کننده سنگ کلیه، مفید برای ریه، مقوی برای قلب و کاهش کلسترول خون، ضد سرطان و برطرف کننده یبوست اشاره کرد. [2] 
 

سس سبزیجات


 مواد لازم :
- ماست دو فنجان 
- پیاز یک عدد متوسط 
- سبزیجات خرد شده از نعناع و ریحان یک فنجان
- نمک و فلفل به مقدار کافی

 طرز تهیه :
ماست را با نمک و فلفل خوب به هم می زنیم، سپس سبزیجاتی که از قبل آنها را شسته و تمیز کرده و خرد کردیم را به آن مخلوط می کنیم. پیاز را رنده کرده و به مخلوط می افزاییم، حالا سس شما قابل استفاده است.  این سس را می توان با انواع سبزیجات پخته شده مصرف کرد، لذا این سس برای افراد دارای رژیم فوق العاده مناسب بوده حتی می‌توان این سس را به تنهایی نیز خورد. 

در چندین روایت از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمود: «پیاز بوى بد دهان را از بین مى‌برد، بلغم را زایل مى‌کند، سستى و واماندگى را برطرف مى‌سازد، ریشه دندان‌ها را محکم مى‌کند، بر قدرت آمیزش مى‌افزاید، نسل را زیاد مى‌کند، تب را قطع و پوست را لطیف مى‌کند».[3] 

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 89.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 71.
[3] کافى، جلد۶، ص ۳۷۴، باب البصل، ح ۱ ـ ۴؛ مکارم الأخلاق، ص ۱۸۲.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.