روش های ترک اعتیاد کودکان به بازی‌های کامپیوتری

اگر تا کنون بازی های رایانه ای نکرده اید قضاوت در مورد آنها را به بعد از آزمایش آنها موکول کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که بعضی از آنها واقعا به کودک کمک می کنند که برخی از موضوعات و مهارت های ضروری را یاد بگیرد. در این مطلب به راهکارهایی برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری پرداخته ایم.
سه‌شنبه، 22 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های ترک اعتیاد کودکان به بازی‌های کامپیوتری
از بازی های رایانه ای به عنوان جایزه استفاده کنید: از این برنامه ها به عنوان انگیزه هایی برای انجام کارهایی نظیر تکالیف مدرسه یا کارهای منزل استفاده کنید.
 

مقدمه

تردیدی نیست که امروزه کامپیوتر و اینترنت به عنوان جزیی جدایی ناپذیر در تمامی مراحل زندگی ما جای باز کرده است. به تبع آن مشکلات مرتبط با آن مانند اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری نیز شدت گرفته است. از محل کار و خانه و بانک و خرید و فروش و نقل و انتقال و امور تجاری و بازرگانی و علمی و فرهنگی گرفته تا موارد خصوصی زندگی انسان همه و همه به نوعی تحت تاثیر این تکنولوژی حیرت انگیز قرار گرفته است. در این میان رده های سنی کودک نیز از این تاثیر پذیری بی بهره نبوده است و زندگی روزمره ی کودکان ما نیز با کامپیوتر و اینترنت همراه شده است.
 

جنبه های منفی این تکنولوژی

- مشکلات بینایی.
- صدمات سیستم اسکلتی و چاقی.
- مضرات اجتماعی و روانی همچون اعتیاد الکترونیکی.
- ایجاد مشکل ارتباطی بین خانواده و دوستان

حال این سوال مطرح می­ شود که از چه راهکاری استفاده کنیم که بتوانیم بازی های کامپیوتری را کنترل کنیم، ما در این مقاله به پرسش شما پاسخ خواهیم داد.
 

راهکارهایی برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

- آشنایی والدین با کامپیوتر و گذراندن دوره های آموزشی در این زمینه و در صورت لزوم یادگیری برخی نکات از کودکان

- از بازی های رایانه ای به عنوان جایزه استفاده کنید: از این برنامه ها به عنوان انگیزه هایی برای انجام کارهایی نظیر تکالیف مدرسه یا کارهای منزل استفاده کنید : “علی ، می تونی بعد از این که مشق هات رو نوشتی و ما آنها را دیدیم نیم ساعت بازی کنی.” یا این که به کودک در مقابل انجام دادن مقدار بیشتری از کارهای خانه پول بدهید تا بتواند در باشگاه یا مراکز تفریحی دیگر بازی کند.

- صحبت با کودکان در مورد نحوه استفاده آنها از کامپیوتر و خطراتی که در هنگام آنلاین شدن ممکن است تهدیدشان کند.

- به او این فرصت را بدهید که تا جایی که دوست دارد بازی کند و از بازی کردن سیر شود.

- همراه کودک بازی کنید: اگر تا کنون بازی های رایانه ای نکرده اید قضاوت در مورد آنها را به بعد از آزمایش آنها موکول کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که بعضی از آنها واقعا به کودک کمک می کنند که برخی از موضوعات و مهارت های ضروری را یاد بگیرد. یک گردش به باشگاه محلی تان ترتیب دهید و به کودک اجازه دهید که بازی های مورد علاقه اش را به شما نشان دهد.

- همراهی با کودکان هنگام حضور آنان در اتاق های گفت و گوی اینترنتی.

- خودتان هم آنها را یکبار امتحان کنید تا یک حالت رقابت پدید آورید. اگر خودتان در خانه رایانه دارید با یکدیگر به یک مغازه فروش نرم افزار بروید. بازی هایی را انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن ارزش آموزشی جذاب باشند. هر دو شما از چنین برنامه هایی که منطق ریاضی را به کار می گیرد لذت خواهید برد.

- به تدریج به او بفهمانید که نتایج سوء استفاده از امکانات چه خواهد بود و دقیقا مدت زمانی را که در اثر سوء استفاده ، رایانه مهر و موم خواهد شد مشخص کنید. سپس پیگیری کنید که تا چه حد از دستورات شما پیروی می کند.

- قرار دادن کامپیوتر در مکانی از منزل که بتوان فعالیت های کودک را تحت نظر داشت.

- محدود کردن زمان استفاده کامپیوتر: در صورتی که وی از تماس های اجتماعی خود کاسته باشد، استفاده بیش از حد از کامپیوتر معمولا نشانگر یک مشکل است.

- پی آمدهای منفی را به کار گیرید: هنگامی که تمام روش های دیگر ناموفق بودند رایانه را قفل کنید و یا این که سیم آن را بیرون بکشید تا کودک مجبور شود اجازه ی بازی کردن را کسب کند.
 

نتیجه گیری

با توجه به آنچه اشاره رفت، اگر احساس می کنید که کودک تان بیش از حد با این قبیل بازی ها مشغول شده است باید با آن جدی برخورد کنید. با این حال به خاطر بسپارید که در مورد بسیاری از کودکان جالب بودن و جذابیت بازی ها در ابتدا بیشتر است و به مرور زمان کم می شود. و با انجام نکات ذکر شده از شدت آن بکاهید.

منبع:
کاکاوند قلع نوعی، فاطمه.(1388).اثرات روانی و جسمی کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان.گزارش.سال19.شماره215.
گاربر،استفن.گاربر،ماریان دانیلز.فریدمن اسپیزمن،روبین .(1394). چگونه با کودکم رفتار کنم؟ (مترجمان شاهین خزعلی،هومن حسینی نیک،احمد شریف تبریزی) . تهران: انتشارات مروارید


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.