مشکلات بینایی کودکان

مشکلات بینایی کودکان در بین سنین 18 ماهگی و 4 سالگی خود را نشان می دهد.گاها پیش می آید برخی کار های کودک نشانه عادت های نادرست آنها باشد اما دلیلی برای ضعف بینایی به حساب نمی آید، چرا که به مرور می‌توان آنها را از انجام آن حرکات از قبیل تماشای تلویزیون از نزدیک، خاراندن چشم و... ترک داد.
سه‌شنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
مشکلات بینایی کودکان
شست و شوی چشم با عرق رازیانه، می تواند آب مروارید چشم را برطرف کند. 
 

مقدمه

توجه داشته باشید که هر مشکلی که درباره بینایی کودک رخ می‌دهد باید به دقت و سرعت بررسی گردد. این جور مشکلات و اختلالات عموما در دوره های معاینه ای در سنین مختلف، در مدارس و سنجش های بینایی مشخص می‌شود. ولی خودتان هم باید توجه داشته باشید و کودکان خود را حد اقل سالی یکبار به بینایی سنجی و معاینه چشم توسط دکتر متخصص ببرید. 
چشم کودکان زیر یک سال بسیار ضعیف بوده و به مرور بالا رفتن سن قدرت بینایی آنها نیز رشد خواهد کرد. 
در این جا به بررسی مواردی از این مشکلات می‌پردازیم که از اهمیت بالایی برای والدین برخوردارند. 
 

دلیل انواع مشکلات بینایی

اگر کودک قسمتی از بینایی یا کل آن را از دست بدهد، علت احتمالی صدمه رسیدن به چشم و یا آسیب دیدن بخشی از مغز است. 

اگر کودک دید دو گانه با تار دارد :
_اگر به سرش ضربه خورده است، علت آن ضربه مغزی یا چشمی است، که باید سریعا به پزشک مراجعه کنند. 
_اگر به سرش ضربه نخورده ولی اختلالات بینایی با سردرد همراه است، علتش میگرن است. 

اگر دید دو گانه و تار به همراه قرمز شدن و درد باشد، علت آن التهاب عنبیه چشم است. 
اگر دید دو گانه باشد اما هیچ علایم دیگری نباشد، شاید عوارض ناشی از مصرف برخی دارو ها باشد و یا دچار مسمویت دارویی با استفاده از داروی دیگران شده است و این اتفاق تصادفی پیش آمده باشد. 
اگر کودک دچار توهم در دیدن نور های چشمک زن و یا نقطه های شناور می‌شود و به دنبال آن سردرد های شدید نیز می‌گیرد، علت احتمالی سردرد های اردواری(همان میگرن) است. 
اگر اشکال در دیدن اشیاء دور یا نزدیک باشد، علت احتمالی اشکالات انکساری چشم از قبیل نزدیگ بینی، دور بینی یا دو بینی باشد. 
و اگر چشم کودک غالبا ناهم راستا باشد و در مسیر هم حرکت نکند، علت آن لوچی چشم بوده و باید جدی گرفته شود. 
 

درمان و تقویت بینایی 

یک شربت مقوی و عالی جهت تقویت چشم کودکان و بزرگسالان وجود دارد که باعث برطرف شدن نزدیک بینی و دوربینی تقویت چشم تاری دید و غیره می شود.
انبه به اندازه یک کیلو بدون هسته را با پوست، با ۲۵ گرم عسل و یک فنجان گلاب در یک ظرف شیشه ای یا سفالی قرار می دهیم. 
انبه ها را در همزن ریخته خوب میکس کنید تا پوست آن له شود، سپس از هل و گلاب را مخلوط کنید و به هم بزنید و در ظرف ریخته در یخچال نگهداری کنید تا خوب خنک شود. بسته به سن کودک هر ۴ تا ۸ ساعت از دو قاشق تا یک لیوان میل شود، این روش تا یک هفته مداومت شود اثرات قابل توجهی دارد.
جهت رفع قرمزی چشم و ورم پلک ها باید از ویتامین گروه b به خصوص b۱ و b۲ بیشتر استفاده شود. این ویتامین در مخمر آب‌جو، اسفناج، هویج، زرده تخم مرغ، جگر، شیر گاو، سبوس برنج و گندم، سیب زمینی، جوانه گندم، سیب زمینی، گردو، عسل، خربزه، بلوط و غیره وجود دارد. 

جهت رفع ورم سرمازدگی از برف پوست و تخم خربزه را بخور دهید، بسیار عالی است. 
پوست و تخم خربزه را پودر کرده و در دو لیتر آب ریخته، بگذارید بجوشد. پس از ۱۰ دقیقه آن ظرف را زیر پتو برده و درش را بر بردارید بگذارید بخار حاصل به چشم کودک برسد، فقط مواظب باشیم چشم و صورت کودک نسوزد.
برای رفع پف زیر چشم شما می توانید یک عدد سیب زمینی خام را بعد از اینکه چند دقیقه آن را در یخچال خنک کردی، دو تکه کنید و بعد چشم هایتان را بسته و هر تکه را روی یکی از چشم ها قرار دهید، صبر کنید تا خنکی و آثار آن روی پوست شما اثر کند. 

اگر کودک شما آبریزش چشم دارد، شما می توانید چای کیسه ای را به مدت چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید، زمانی که کاملاً گرم شد آن را روی چشمانش بگذارید. [1] 
جهت رفع شب کوری باید در مصرف ویتامین A که درسبزی های تازه و جوان بخصوص سبزیجات باغچه قرار دارد بسیار کوشا باشید. ویتامین A باعث تقویت اشک می شود و چشم را شستشو می‌دهد. این ویتامین در روغن کبد ماهی، در شیر تازه گاو، کره گاوی طبیعی معروف به کره دوغی، خامه محلی، جگر، قلوه، اسفناج، جعفری، لیمو و جوانه گندم وجود دارد. 
شست و شوی چشم با عرق رازیانه، می تواند آب مروارید چشم را برطرف کند و همچنین چکاندن مداوم روغن زیتون در چشم برای رفع این بیماری بسیار مفید است. 

جهت رفع آب مروارید کودکان، یک عدد پیاز را رنده کنید و سه قطره آب لیموترش به آن اضافه کنید و به صورت یک ضماد روی چشم درگیر قرار دهید و این عمل را هر ۸ ساعت تکرار کنید، در ظرف مدت چند روز اثرات خوبی مشاهده می شود. [2] 
جهت تقویت نور چشم گلبرگ تازه گل سرخ کرده روی چشم های خود قرار دهید، این عمل را هر ۴ ساعت ۵ دقیقه انجام دهید معجزه می کند. 
 

توصیه های غذایی

کسانی که مزاجشان سرد است توجه داشته باشند که در صورت داشتن آب مروارید باید مصرف فرآورده‌های سرد و تر را او پایین بیاورند، چرا که باعث مستعد شدن آب مروارید خواهد شد. 
از انواع میوه ها و سبزی ها را به شکل تازه باید استفاده کرد. به خصوص گیاهان سبز رنگ مانند اسفناج، جعفری و کاهو.
اگر آبریزش چشمی دارند باید از خوردن غذاهای غلیظ و دیر هضم و خیلی گرم مثل سیر، پیاز و خیلی شور نیز پرهیز کنند. 
امام رضا علیه السلام می فرمایند : «أکلُ الاُترُجِّ بِاللَّیلِ یَقلِبُ العَینَ ، ویورِثُ الحَوَل» خوردن تُرَنج در هنگام شب ، چشم را انحراف مى دهد و کژچشمى مى آورد. [3] 
از مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده، شیرینی و شکلات خودداری کنید. در رعایت بهداشت چشم و جلوگیری از آلوده شدن اش را باید همیشه مورد توجه قرار دهید. 
امام رضا (علیه السلام) در بیانی دیگر مسواک کردن را مایه تقویت قوه بینایی دانسته، می فرمایند : «اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَةِ» ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف مى کند. [4] 
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 77.
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم:  شهید کاظمی، 1396، صفحه 120.
[3] طبّ الإمام الرضا علیه السلام ، صفحه 27 ، بحار الأنوار، جلد 62 ، صفحه 321. 
[4] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403ق، جلد 76 ، صفحه137. 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.