از اضطراب پاییزی چه می دانید؟

با شروع فصل پاییز تغییرات زیادی در طبیعت اتفاق می افتد. خوب است بدانید انسان نیز از این تغییرات بی نصیب نیست. یکی از این تغییرات، تغییرات خلقی است که ممکن است خود را با اضطراب نشان دهد. این اضطراب به اضطراب پاییزی شهرت دارد. در این مقاله به برخی علل و روش های مقابله با این احساس ناخوشایند می پردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
از اضطراب پاییزی چه می دانید؟
یکی از دلایل اضطراب پاییزی کاهش نور آفتاب است که به کاهش سطح سروتونین منجر می شود.
 

مقدمه

اضطراب پاییزی اضطرابی است که در ماه های فصل پاییز فرد را درگیر نموده و دچار اضطراب های آزار دهنده می کند.

متخصصان می گویند ممکن است یکی از دلایل این اضطراب همزمانی پاییز با شروع فصل مدرسه است زیرا پایان یافتن فصل تعطیلات ممکن است استرس زا بوده و یا حتی شخص به خاطر تأسف از دست دادن موقعیت و فرصت تعطیلات برای دستیابی به اهدافش دچار استرس شود.
 
تغییر در رژیم غذایی، ورزش روزانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برخی راه هایی است که می توانید به کمک آن ها اضطراب پاییزی را از بین ببرید
 
از آنجا که در فصل پاییز برخی تفریحات مانند آفتاب گرفتن و یا شنا کردن در دریا و رودخانه تعطیل می شوند، برخی افراد با فرا رسیدن پاییز دچار استرس می شوند.
 
اضطراب پاییزی بر خلاف دیگر اضطراب ها منشأ خارجی و یا علتی خاص ندارد و ممکن است هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز فرد به آن مبتلا شود.
 
برخی افراد نمی دانند این نوع اضطراب چه قدر شایع است، بنابراین وقتی به آن مبتلا می شوند فکر می کنند اتفاقی عجیب و بد برایشان افتاده، در صورتیکه اگر از شیوع آن مطلع شوند، خیلی راحت تر با آن کنار خواهند آمد.
 
از آنجا که این اضطراب، هر ساله، در زمانی خاص و با الگویی واضح رخ می دهد، شخص می تواند برای پیشگیری از آن گام هایی عملی بردارد.
 
برخی از علائم اضطراب پاییزی از این قرارند:
 
- خلق پایین و احساس افسردگی
- اضطراب و نگرانی افراطی
- تحریک پذیری
- بی حالی، خواب آلودگی و احساس خستگی
- عدم علاقه به انجام فعالیت های روزمره
 
یکی از دلایل اضطراب پاییزی کاهش نور آفتاب است که به کاهش سطح سروتونین منجر می شود. این هورمون مهم بر خلق، اشتها و الگوی خواب ما تأثیر می گذارد. همچنین با کاهش میزان نور آفتاب هورمون ملاتونین افزایش می یابد و همین افزایش موجب افزایش احساس خواب آلودگی و افسردگی می شود.
 
کمبود ویتامین دی یکی از عوارض قرار نگرفتن در معرض نور خورشید است. کاهش ویتامین دی با افسردگی ارتباط دارد. یکی دیگر از علل این اضطراب تغییرات رفتاری همزمان با شروع فصل پاییز است، زیرا وقتی هوا سرد، برفی و یا بارانی می شود، کمتر بیرون می رویم و فعالیت بدنی مان کاهش می یابد.
 

آیا واقعاً به اضطراب پاییزی مبتلا شده اید؟

تغییرات فصلی ممکن است به تغییرات خلقی و اضطراب منجر شوند. اختلال عاطفی فصلی نامی است که برای این مشکل روانی مطرح شده است. در فصل پاییز روزها کوتاه، شب ها طولانی و هوا سرد می شود. از سویی فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیز هست و فرد ممکن است اضطراب داشته باشد که از جهت تحصیلی و حتی اجتماعی به موفقیت مطلوب خود دست پیدا نکند.
 
از سویی نفس تغییر ممکن است برای بسیاری از افراد استرس زا و اضطراب آور باشد. از سویی با شروع فصل مدارس و دانشگاه ها برنامۀ خواب فرد کاملاً تغییر می کند. چرا که در شب های تابستانی معمولاً دیر به رختخواب رفته و دیر از خواب بیدار می شود، اما با شروع فصل درس و تحصیل مجبور است صبح ها زودتر بیدار شود و همین موجب کم خوابی خواهد شد. همانطور که می دانید یکی از علل بروز اضطراب، همین کم خوابی است.
 
از سویی برخی افراد مبتلا به وسواس و یا دیگر اختلالات اضطرابی با شروع فصل کار و تحصیل و نظم گرفتن برنامه ها، حالشان بهتر می شود. زیرا در بسیاری از موارد وقتی انسان زمان آزاد تری دارد و به عبارتی کارهای کمتری برای انجام دادن دارد، اضطراب و وسواسش تشدید خواهد شد. اگر کسی در فصل تابستان بی کار باشد و فعالیت خاصی برای انجام دادن نداشته باشد، مشتاق است به کار و تحصیل باز گردد تا چیزی برای تمرکز کردن داشته باشد، زیرا تمرکز بر کار و درس موجب کاستن از افکار منفی، نشخوار فکری و نگرانی ها می شود.
 
یکی دیگر از توجیهاتی که برای بروز احساسات منفی با شروع فصل پاییز مطرح می شود، "واکنش سالگرد" است. مثلاً وقتی وارد وارد ماه های سرد سال می شوید و آفتاب کمتری دریافت می کنید، یادتان می آید که روزهای زمستانی روزهایی سخت هستند و به همین خاطر دچار اضطراب می شوید. این پدیده ای است که در حول و حوش سالگرد حوادث و اتفاقات مشاهده می شود. برخی اوقات ممکن است این حوادث بسیار دردناک و اضطراب آور باشند و با نزدیک شدن به سالگردشان انسان به صورت ناخود آگاه دچار احساسات منفی مرتبط با آن حوادث تلخ گردد.
 

چه باید کرد؟

در هر صورت مهم نیست که منشأ اضطراب پاییزی چیست و چرا به آن مبتلا شده اید. در ادامه برخی راهکارهایی را ذکر می کنیم تا به کمک آن بتوانید از شر این احساس ناخوشایند رها شوید:
 
1. نور بیشتری دریافت کنید
سعی کنید با شروع فصل پاییز وقت بیشتری از روز را بیرون از خانه سپری کنید. زود بیدار شدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید صبحگاهی می تواند حالتان را خوب کند. شب های زمستان و پاییز بسیار طولانی است، پس بهتر است زودتر به رختخواب رفته تا صبح زودتر بیدار شده و از آفتاب صبح پاییزی محروم نشوید. از سویی زود خوابیدن موجب می شود تا خواب شبانۀ کافی داشته باشید و در طول روز به خاطر بی خوابی دچار خستگی و اضطراب نشوید.
 
2. هر روز ورزش کنید
پیشنهاد می شود هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. در مناطق گرمسیری که در طول روز امکان بیرون رفتن از خانه و ورزش کردن در محیط های باز وجود ندارد، فصل پاییز می تواند وقتی عالی برای بیرون رفتن و تحرک است. می توانید هر روز برای دویدن و یا دوچرخه سواری به بیرون از خانه بروید. حتی از در مناطق سردسیر زندگی می کنید، می توانید به باشگاه بروید.
 
3. رژیم غذایی خود را تغییر دهید
در فصل پاییز می توانید تغییراتی در برنامۀ غذایی خود انجام دهید. در فصل پاییز با توجه به خنک شدن هوا می توانید سوپ های خوشمزه و یا دمنوش های گرم و آرام بخش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.  
 
4. فعالیت جدیدی را شروع کنید
با توجه به اینکه پاییز آغاز تغییری جدید است، بهتر است این تغییر را با انجام دادن کاری جدید در درون خود نیز آغاز کنید. مثلاً می توانید دکور خانه خود را تغییر دهید، یک مقدار خانه تکانی کنید و یا گلخانۀ خود را منظم کنید.
 
حتی می توانید در کنار فعالیت های روزمره، اگر فرصت دارید به یک سرگرمی مورد علاقه پرداخته و یا یک کلاس آموزشی بروید.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.