تاثیر نور درمانی بر درمان افسردگی (بخش دوم)

نور درمانی ، که با نام نورِ روشن درمانی یا فتوتراپی هم شناخته می‌شود، یک روش درمانی است که می‌توان از آن برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده کرد. همچنین می‌تواند ناراحتی‌های دیگری را نیز درمان کند، از جمله سایر انواع افسردگی، اختلالات خواب، و ناراحتی‌های دیگر. در این مطلب به نکات مهمی درباره نور درمانی و تاثیر آن بر درمان افسردگی پرداخته ایم.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر نور درمانی بر درمان افسردگی (بخش دوم)
از نور درمانی می‌توان به عنوان مکملی برای داروها، مثلا ضد افسردگی‌های که از قبل مصرف می‌کرده‌اید، استفاده کرد.
 

مقدمه

یک نوع درمان که می‌توانید استفاده کنید کمک گرفتن از نور درمانی است. در اینجا ما قصد داریم به نور درمانی بپردازیم و ببینیم آیا می‌تواند برای درمان افسردگی کارساز باشد.
 

نور درمانی چیست؟

نور درمانی ، که با نام نورِ روشن درمانی یا فتوتراپی هم شناخته می‌شود، یک روش درمانی است که می‌توان از آن برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده کرد. همچنین می‌تواند ناراحتی‌های دیگری را نیز درمان کند، از جمله سایر انواع افسردگی، اختلالات خواب، و ناراحتی‌های دیگر. حتی می‌توان از آن برای سایر مشکلاتی که ممکن است ساعت درونی بدن‌تان را به هم بریزد استفاده کرد مانند خستگی پرواز یا تطبیق یافتن با یک برنامه‌ی کاری شبانه. در بعضی موارد، حتی از آن برای کمک به زوال عقل استفاده شده است. اما، اختلال عاطفی فصلی اصلی‌ترین اختلال سلامت ذهن است که درمان می‌کند.

این نوع از نور درمانی را نباید با نور درمانی که برای درمان ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود اشتباه گرفت. در بعضی ناراحتی‌های بخصوص مانند پسوریازیس یا سایر اختلالات پوستی، نیز از نور درمانی برای درمان استفاده می‌کنند اما با نور ماوراء بنفشی که از یک جعبه می‌تابد. اطمینان از اینکه از جعبه‌ی نور درمانی برای حل مشکلات سلامت ذهن استفاده کنید که پرتوهای ماوراء بنفش از آن بیرون نزند مهم است، چون این امر می‌تواند باعث آسیب به چشم‌ها و پوست‌تان شود.
 

نور درمانی چگونه عمل می‌کند؟

نور درمانی از جعبه‌ی نور درمانی برای تاباندن نور روشن استفاده می‌کند. این نور قرار است شبیه‌سازی نور طبیعی محیط بیرون باشد. همانطور که پیشتر بحث کردیم، عامل اختلال عاطفی فصلی زمستان و تاریکی‌ آن است. نور درمانی یعنی مبارزه با آن از طریق تاباندن نور طبیعی مصنوعی به کسانی که به آن مبتلا هستند. در طول نور درمانی، فرد نزدیک جعبه‌ی نور درمانی می‌نشیند یا کار می‌کند.

بر اساس گزارش کلینیک مایو، نوری که جعبه‌ی نور درمانی تولید می‌کند قرار است بر مواد شیمیایی مغز که با خلق و خو و خواب مرتبط هستند تاثیر بگذارد. این به نوبه‌ی خود علائم اختلال عاطفی فصلی را می‌تواند کاهش دهد.
 

خطرات نور درمانی کدامند؟

به مانند بسیاری از درمان‌های زندگی، نور درمانی هم خطراتی به همراه دارد. در کل، نوع درمان بی خطری محسوب می‌شود، و اگر عارضه‌ی جانبی داشته باشد، معمولا کوتاه مدت است. اما، عوارض جانبی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
– خستگی چشم (فشار باصره)
سر درد
– حالت تهوع
– تخاصم یا پرخاشگری
– شیدایی، وجد و شعف، فعالیت بیش از حد یا پریشانی مربوط به اختلال دو قطبی

کلینیک مایو هشدار می‌دهد که نور درمانی ممکن است بهترین راه برای کسانی که اختلال دو قطبی هستند نباشد چون خودش می‌تواند وضعیتی مشکل ساز باشد.
 

آیا باید نور درمانی را امتحان کنم؟

هر شخصی با دیگری متفاوت است، و نور درمانی ممکن است برای شما کارساز باشد یا نباشد. امتحان کردن نور درمانی در صورت ابتلا به اختلال عاطفی فصلی ممکن است کارساز باشد. همچنین اگر به دنبال درمانی امن‌تر و جایگزین هستید که از دارو در آن استفاده نشود، نور درمانی ممکن است مسیر خوبی برای دستیابی به همان نتایج مورد نظر باشد. از نور درمانی می‌توان به عنوان مکملی برای داروها، مثلا ضد افسردگی‌های که از قبل مصرف می‌کرده‌اید، استفاده کرد.

برای عده‌ای ممکن است نور درمانی بهترین گزینه نباشد. هر چیزی که حساسیت نور در بدن‌تان ایجاد کند ممکن است نیازمند احتیاط باشد پیش از آنکه بخواهید بر این شیوه‌ی درمانی تمرکز کنید. اگر هر نوع ناراحتی پوستی دارید که شما را نسبت به نور حساس می‌کند، اگر دارو یا مکملی استفاده می‌کنید که می‌تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد، یا اگر هر نوع ناراحتی چشمی دارید که چشم‌ها را نسبت به نور آسیب پذیر یا حساس می‌کند، مهم است که حتما از متخصص سلامت بپرسید نور درمانی را باید انجام دهید یا نه.
 

آیا نور درمانی موثر و کارساز است؟

با آنکه قرار نیست نور درمانی اختلال عاطفی فصلی یا هر نوع ناراحتی افسردگی دیگری را درمان کند، اما هدفش تسکین علائم به روشی طبیعی‌تر و بدون دارو است. در ساده ترین شکلش، راه حلی جزئی برای مشکل افسردگی به حساب می‌آید، به ویژه برای کسانی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند. با وارد کردن نور به دنیای‌تان وقتی که بیمار هستید، می‌توانید به درخشان‌تر و قابل تحمل‌تر به نظر رسیدن ساعات و زمان‌های تاریک روز کمک کنید.

درست مثل هر نوع درمانی، این روش درمانی نیز ممکن است در بعضی افراد موثرتر از سایرین باشد. با متخصص سلامت روان صحبت کنید تا پی ببرید آیا این مسیری هست که بتوانید آن را کشف کنید یا نه.

چه نور درمانی مناسب شما باشد چه نه، نکته‌ی مهم درک این است که آیا به کمک نیاز دارید یا نه و اگر دارید برای دریافت آن قدمی بر دارید. اگر از زمره‌ی افرادی هستید که بیرون رفتن برای‌تان سخت است، که در اکثر موارد افسردگی پیش می‌آید، امکان کمک گرفتن به صورت دیجیتالی از طریق اینترنت روشی عالی برای مبارزه با این مانع است.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.