راه های برون رفت از افسردگی

همه افراد ممکن است در طی زندگی، مدتی دچار حالت افسردگی شده باشند. آنچه مهم است، طولانی نشدن این حالت و برون رفت از آن است. برای اطلاع از راه های مهم برون رفت از افسردگی همراه ما باشید.
جمعه، 12 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
راه های برون رفت از افسردگی
قدم اول مبارزه با افسردگی، واقع انگاری می باشد.
چکیده: همه افراد ممکن است در طی زندگی، مدتی دچار حالت افسردگی شده باشند. آنچه مهم است، طولانی نشدن این حالت و برون رفت از آن است. برای اطلاع از راه های مهم برون رفت از افسردگی همراه ما باشید.

تعداد کلمات: 966 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
راه های برون رفت از افسردگی
حسین ابراهیمی تهرانی

مقدمه

زندگی با فراز و نشیب های خود، احساسات انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی غم، گاهی شادی، گاهی ترس و یا حالت های دیگر به سراغ انسان آمده، موجب دگرگونی روان او و تحت تاثیر قرار گرفتن کارکردهایش می شود.
افسردگی از حالاتی است که در طول زندگی به سراغ همه انسان ها آمده و هر کسی به نحوی، مدتی آن را تجربه کرده است. دو نشانه غمگینی غیر عادی و فقدان لذت از زندگی، اگر توام با یکدیگر باشند، از مشخصه های مهم افسردگی به شمار می روند.
اما نکته مهم، مدت زمانی است که شخص با این حالت دست و پنجه نرم کرده و آن را از خود دور می کند. اغلب انسان ها به سرعت از این حالت دور شده  و سلامت روانی خود را باز می یابند. اما عده معدودی ممکن است در این حالت باقی مانده و نیاز به رجوع به کارشناسان مشاور داشته باشند.

راه های برون رفت از افسردگی

واقع انگاری

همانطور که در ابتدا گفته شد، افسردگی حالتی روانی است که عموم مردم ممکن است در طول عمر به جهت فراز و نشیب های زندگی به آن دچار شوند. لذا توجه به این حقیقت باعث می شود تا فرد؛ فاجعه انگاری نکرده و این نکته را مدنظر قرار دهد: "همانطور که مردم عموما به این مشکل برخورده و آن را حل کرده اند، پس من نیز می توانم بر آن غلبه کنم". امام علی علیه السلام فرمودند: «البلیة اذا عمّت‏ طابت‏»[1] زمانی که بلاها همگانی شوند، تحمل آن آسانتر می شود.
واقع انگاری سبب می شود تا انسان قوای خود را دست کم نگرفته و قبول کند که قوای او توانایی مواجهه با مشکل و حل آن را دارند. پس انرژی روانی و اعتماد به نفس در او شکل می گیرد.

علت شناسی

زمانی را درنظر گرفته و با خود بیندیشید که چرا دچار افسردگی شده اید. در اکثر مواقع، احساس غمگینی واکنشی مورد انتظار در مقابل موقعیت های فشارزا می باشد. این طبیعی است که وقتی احساس غمگینی برای مدتی تداوم یابد، بر روان و کارکردهای شما اثر منفی بگذارد.
لذا برای برون رفت از این موقعیت، باید علت این حالت را شناسایی کرده و به حل آن و یا تغییر وضعیت کنونی خود بپردازید.

عبور از گذشته

روانشناسان؛ افراد را تشویق به زندگی کردن در زمان حال می‌کنند. زیرا اگر انسان نگاهش مدام به گذشته باشد، دچار تأسف، غم و افسردگی می‌شود و اگر نگاه مدام به آینده باشد، دچار استرس و تنش خواهد شد. پس باید انسان نگاهش به زندگی امروز بوده و سعی کند تا با موفقیت در آن، فردایی بهتر را به ارمغان آورد.
در شعر مشهوری که به امیرالمؤمنین (ع) نسبت می‌دهند آمده است :
«ما فات مضی و ما سیاتیک فاین     قم فاغتنم فرصة بین العدمین»[2]
آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه در آینده خواهد آمد، کجاست؟ برخیز و فرصت میان دو نیستی را دریاب!

 منفی بافی ممنوع!

مثبت اندیشی، نحوه‌ای از تفکر کردن است که فرد عادتاً به دنبال کسب بهترین نتیجه از بدترین شرایط می باشد. یعنی، فرد موارد منفی را مورد توجه قرار نداده بلکه با آن‌ها مقابله می‌کند.
افکار منفی را از خود دور کنید. افکار منفی سبب در جا زدن شما شده و امید به آینده را از شما سلب می کند. توجه به نکته های مثبت خود و واقعه ای که با آن روبرو هستید به شما انرژی داده و قوای لازم برای انجام کار در شما بوجود می آورد. پس سعی کنید افکار مثبت را با افکار منفی قبلی خود جایگزین نمایید.
نگاه مثبت به رویدادها در سیره معصومین(ع) به‌وفور یافت می‌شود. نقل‌شده که حضرت عیسی(ع) و حواریون از مردار سگی می‌گذشتند. حواریون گفتند: «چقدر بوی این مردار بد است!» حضرت عیسی فرمودند: «چه قدر دندان‌های او سفید است»[3].

فعال باشید

اجازه ندهید تا مشکلات شما را از پای درآورند. بلکه شما آنها را از پای درآورید!. از پای درآوردن شما به این است که کم کم فعالیت های شما کم شده تا جایی که هیچ کاری نکنید و بنشینید در گوشه ای و غصه بخورید!.
در مقابل، شما باید نه تنها به حل مشکلات زندگی بپردازید، بلکه باید از فعالیت های اجتماعی و یا فعالیت های مورد علاقه خود انرژی گرفته و با نشاط بمانید.
سعی کنید همه کارهای خود را در اجتماع انجام دهید. برای ورزش به باشگاه بروید. برای نماز به مسجد بروید. برای مطالعه به کتابخانه بروید و ... . از هر بهانه ای برای حضور در اجتماع استفاده کنید و بر فعالیت های خود بیفزائید.

توجه به نیازهای فیزیولوژیک

معمولا افراد با دچار شدن به حالت حزن و غم، نیازهای طبیعی خود را نادیده گرفته و به آن بها نمی دهند. اما همانطور که مَثل قدیمی "عقل سالم در بدن سالم است" می گوید، برای آنکه فکر شما به خوبی کار کند و بتوانید درست تصمیم گیری کرده و بر مشکلاتتان فائق شوید، باید به نیازهای بدن خود مانند خواب، غذا و تفریح اهمیت بدهید.
در نظر داشته باشید که کمبود برخی ویتامین ها و یا عناصر اصلی در بدن، خود می تواند عامل برهم ریختگی عصبی انسان باشد. لذا نه تنها کافی بودن مواد غذایی مهم است، بلکه کیفیت آن را نیز باید مدنظر قرار داد.
 
پی نوشت
[1] محمدبن حسین آقاجمال خوانساری، شرح بر غرر الحکم و دررالکلم،  ج5، تهران: دانشگاه تهران، 1366، ص20.
[2] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج75، ص238.
[3] فصلنامه مشاور مدرسه، دوره یکم، شماره4، تابستان 1385، ص29.
منابع
مجلسی ، محمدباقر ، بحارالانوار، ج75، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، 1403ق.
فصلنامه مشاور مدرسه، دوره یکم، شماره4، تابستان 1385.
آقاجمال خوانساری ، محمدبن حسین ، شرح بر غرر الحکم و دررالکلم،  ج5، تهران: دانشگاه تهران، 1366.

بیشتر بخوانید
افسردگی در نوجوانان
افسردگی و درمان آن
درمان افسردگی با روش گیاهی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.