افسردگی در نوجوانی، علائم و درمان آن

نوجوانی دوره انتقالی بین کودکی و بزرگسالی است، که اگر به خوبی شناخته نشود یک دوره بسیار سخت برای خود فرد و هم برای خانواده است. افسردگی در نوجوانان یک اختلال است که می تواند درمان شود. اولین قدم به سوی درمان این است که متوجه شوید مشکل او چیست. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 25 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
افسردگی در نوجوانی، علائم و درمان آن
ورزش کردن یکی از راهکارهایی است که با نشاط جسمی و روحی به مرور زمان باعث از بین رفتن افسردگی در فرد شده و شادی را به زندگی او باز می‌گرداند.
 

مقدمه

 بیشتر انسان ها در هر سنی گاهی غمگین می‌شوند، اما در افسردگی واقعی، فرد دچار احساسات شدید نا امیدی، بی ارزشی، گناهکاری و غیره می‌شود. که بیشتر از چند روز هم طول می‌کشد و این عارضه در نوجوانان بسیار شایع است. پدر و مادر عزیز شما باید با آگاهی کامل و مطالعه دقیق در مورد خصوصیات رفتاری در نوجوانان تصمیم بگیرید، حساس ترین زمان زندگی و پر آشوب ترین و پرطرفدار ترین زمان زندگی فرزندان بلوغ و نوجوانی آنها است پس باید در این سن شما بیشترین دقت را به آنها داشته باشید.

برخی از نوجوانان ممکن است تمایلی به صحبت با خانواده خود نداشته باشند. در چنین مواردی، آنها باید برای به اشتراک گذاشتن وضعیت با چیزهای دیگر که در مدرسه و یا در محیط اطراف خود دارند باید مورد حمایت قرار گیرند. زمانی که با چنین وضعیتی مواجه شدید بدون قضاوت سعی در برقراری ارتباط دوستانه با او داشته باشید. نا آگاهی فردی و اجتماعی از بیماری افسردگی، سبب شده است که افراد زیادی بی دلیل از این بیماری زجر بکشند و حتی عده ای بر اثر آن اقدام به خودکشی کنند. [1]
 

علائم افسردگی

  • بیشتر اوقات فرزندتان ناراحت است.
  • گریه کردن های علنی یا مخفی در بلندمدت.
  • بدخلقی و بی توجهی و بی حوصله گی.
  • اضطراب، کسلی، غمگینی.
  • خستگی های دائمی.
  • افت درسی و رفتاری و اجتماعی.
  • زود بیدار شدن از خواب به خصوص صبح ها و خواب های آشفته.
  • چاقی و لاغری بیش از حد.
  • سردرد، دل درد و اسهال بدون علت آشکار.
  • وسواس در کارها گوشه گیری کابوس های شبانه.
  • لجبازی های کودکانه.
  • زودرنج و بسیار حساس.
  • احساس بی ارزش بودم.
  • از دست دادن انگیزه.
  • کاهش عملکرد جسمی و فکری.
  • مشکل در تمرکز.
 

راهکارهای درمانی 

- دو لیوان عسل +دو لیوان عرق نعنا+ یک لیوان سرکه انگور طبیعی. از این ترکیب یک سوم لیوان را پر کرده و بقیه آن را آب بریزید، یک ساعت بعد از شام میل کند. 
- استشمام عطر های گرم مثل عطر یاس، عطر نرگس، عطر محمدی، عطر مریم، مشک و... شبها جلوی بینی مالیده شود. در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: «الطیب نشره و العسل نشره، و الرکوب نشره و النظر الی الخضره نشره. یعنی: بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادی می‌شود.» [2]
 - خوردن یک عدد سیب در روز، شما را از افسردگی دور نگه می دارد.
- روغن کنجد یا زیتون را هر شب روی ملاج سر ماساژ دهید و در طبخ غذا روغن زیتون را به جای روغن های دیگر استفاده کنید. در این مضمون امام رضا علیه السلام فرمود: «نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب؛» روغن زیتون، خوب طعامی است که دهان را خوش‌بو می‌کند، بلغم را می‌برد، رنگ پوست را درخشنده می‌نماید، عصب را نیرومند و بیماری را نابود می‌کند و خشم را فرو می‌نشاند». [3]
- شبی یک فنجان عرق بهار نارنج با یک قاشق مربا خوری فرنجمشک با کمی عسل میل شود.
- ارده با شیره انگور ۴ الی ۵ وعده برای صبحانه کودک میل شود. انجیر شبی هفت عدد، زیتون هفت عدد، صبح ها مویز روزی ۲۱ عدد، برای گرم شدن طبع کودک بسیار مفید است.
- بادام درختی ۱۴ عدد دانه دانه جویده شود، بعد از کامل له شدن خورده شود.
- فسنجان بادام درختی و گردو به اضافه ی رب انار هفته ای دو الی سه و بعد شام میل شود.
- حجامت آن ۱ الی ۳ مرتبه با تشخیص طبیب طب سنتی هر ماه یک مرحله انجام شود. بادکش کتف یک شب در میان بیست و یک مرحله پس از روغن مالی و ماساژ با روغن زیتون می‌تواند سردی های سودازا را کاهش داده، باعث از بین رفتن افسردگی ناشی از سردی مزاج شود. [4]
- دم کرده اسطوخودوس ۲۰ تا ۳۰ گرم در یک فنجان آب جوش بسیار مفید می باشد.
- اگر بیمار دچار مشکل یبوست است ترکیب ۵ واحد روغن بادام شیرین به اضافه دو واحد عسل، صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل شود، تا این مشکل از بین برود.
- شبی یک قاشق مرباخوری اسپند با یک استکان آب قورت داده شود. [5]
- دم کرده گل گاوزبان با لیمو عمانی و نبات نشاط آور و آرام بخش است.
- نوشیدن 2 الی 3 فنجان چای سبز در روز، به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. همچنین به دلیل اسید آمینه های موجود در آن دارای اثرات تسکین دهنده در مغز نیز، است.
 

توصیه های غذایی

- روزانه یک نیم لیتر آب بنوشید.
- انواع ماهی های چرب و دیگر محصولات دریایی، روغن کلزا و گردو را از یاد نبرید.
- شکلات را نیز به خاطر تأثیرات عالی آن از قلم نیاندازید.
- از خوردن شکر، آرد سفید، غذاهای حاوی چربی اشباع شده و همچنین مصرف جوش شیرین، شیرین کننده های مصنوعی، کافئین، پرهیز کنید.
- عرق بابونه، بادرنجبویه، عرق بهارنارنج، علف چای، آب آلوورا و آب انگور، پسته خام، کاهو، چای سبز، زعفران، عسل، رب انار، مربای به، مربای گل محمدی، شربت زرشک، آب کنگر، بادام زمینی، تخم کدو، موز، شکلات، از مواد غذایی مفید برای رفع این بیماری می باشد.
 

توصیه رفتاری

- باید توجه داشته باشید که درمان افسردگی به توصیه های غذایی و راهکارهای طب سنتی بسته نمی کند، بلکه باید در رفتار و اخلاق خود و خانواده خود تغییراتی را ایجاد کنید که فرد افسرده در آن محیط رو به بهتر شدن روحیه خود برود.
- برای غلبه بر مشکلات زندگی خداوند سه روش را در اختیار انسان ها قرار داده است: خواب، امید و خنده. سعی کنید با شاد نگه داشتن محیط فرد، آن را رو به بهبودی ببرید. نه اینکه فقط با توصیه های رفتاری که به آن تذکر می دهید برای شاد بودن. چرا که با این کار تنها به وی یادآوری می کنید که دچار افسردگی شده است.
- ورزش کردن یکی از دیگر راهکارهایی است که با نشاط جسمی و روحی به مرور زمان باعث از بین رفتن افسردگی در فرد شده و شادی را به زندگی او باز می‌گرداند.
- برای کودک افسرده خود بیشتر از کودکان دیگر وقت بگذرانید و بگذارید که احساس امنیت در کنار شما داشته باشد تا بتوانند حرف‌های خود را پیش از دیگران به شما بازگو کنند. باید توجه داشته باشید که هرگز برای او حکم مشاور را نداشته باشید، بلکه یک دوست و همراه بهتری برای او باشید ها بتواند آرامش را حس کند.
 
 
پی نوشت: 
[1] محمد قمی فر،  روش های هدایت رفتاری در کودکان و نوجوانان، تهران: محیا، چاپ اول، 1383، صفحه 28.
[2] شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ترجمه حمیدرضا مستفید، علی اکبر غفاری، تهران: صدوق ،۱۳۷۳، باب 31، حدیث 126.
[3] حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق ، ترجمه میر باقری، ابراهیم ، جلد اول تهران : فرهانی، 1365، صفحه 190.
[4] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 285.
[5] همان، صفحه 28.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.