تاثیر نور درمانی بر درمان افسردگی (بخش اول)

اگر احساس افسردگی می‌کنید، اولین قدم مهم کمک گرفتن است. سلامت ذهنی حائز اهمیت است و کمک گرفتن از یک متخصص در رابطه با افسردگی‌تان باید همیشه اولین قدمی باشد که بر می‌دارید. در این مطلب به نکات مهمی درباره نور درمانی و تاثیر آن بر درمان افسردگی پرداخته ایم.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر نور درمانی بر درمان افسردگی (بخش اول)
کسانی که اختلال عاطفی فصلی دارند ممکن است وزن اضافه کنند، از فعالیت‌های اجتماعی کناره بگیرند.
 

مقدمه

طبق نظر انجمن ملی سلامت روان، «افسردگی» یک اختلال ذهنی رایج اما جدی است، که در اصطلاح تشخیص پزشکی با عنوان افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی عمده (ماژور) شناخته می‌شود. این بیماری علائم جدی دارد که همه می‌توانند بر نحوه‌ی تفکر، احساس، و انجام فعالیت‌های روزانه‌تان تاثیر بگذارند. این فعالیت‌ها کار کردن، خوردن، خوابیدن، و هر تعامل اجتماعی دیگری را در بر می‌گیرند.  اشکال مختلف افسردگی ویژگی‌های مشخص منحصر به فردی دارند که مختص آن‌ها است و ممکن است تحت شرایط زیر ایجاد شوند، مثلا:
 

انواع مختلف افسردگی

– افسردگی پس از زایمان (PPD) :
این افسردگی در مادران بعد از زایمان و به دنیا آوردن نوزاد اتفاق می‌افتد. این مشکل ممکن است بعد از هر زایمانی اتفاق بیفتد، یعنی اگر بعد از به دنیا آوردن اولین فرزندتان افسردگی پس از زایمان نگرفتید، ممکن است در زایمان های دیگر برای‌تان اتفاق بیفتد.
 
– اختلال عاطفی فصلی :
این افسردگی است که با فصل زمستان می‌آید. کمبود نور آفتاب طبیعی به افسرده شدن افراد منجر می‌شود که در طول زمستان به قوت خود باقی خواهد بود، و زمانی که بهار و تابستان از راه می‌رسد و روزها بلندتر می‌شوند و گرم‌تر از بین می‌رود. در طول ماه‌های زمستان، کسانی که اختلال عاطفی فصلی دارند ممکن است وزن اضافه کنند، از فعالیت‌های اجتماعی کناره بگیرند، و میزان زمانی که صرف خوابیدن می‌کنند افزایش پیدا کند.
 
– افسردگی سایکوتیک :
این افسردگی آمیزه‌ای از دو مشکل است: افسردگی و روانپریشی (سایکوسیس). گاهی همراه با افسردگی سایکوتیک توهم هم می‌آید، یعنی فرد می‌تواند چیزهایی را ببیند و بشنود که ذهنش خلق می‌کند و این ناراحت کننده است. علاوه بر آن، فرد اوهام و عقاید ناجوری دارد که برایش آزاردهنده است.
 
– اختلال دو قطبی:
در حالی که بحث اختلال دو قطبی بسیار از افسردگی جدا است، انجمن ملی سلامت روان موقع آموزش درباره‌ی افسردگی آن را در این طبقه قرار می‌دهد چون این ناراحتی هم همان شعف‌های جنون آمیز و اندوه‌های افسردگی‌آور را دارد که افراد دچار اختلال دو قطبی تجربه می‌کنند.
 
– اختلال افسردگی مداوم :
این ناراحتی داشتن خلقی تنگ و افسرده است که دست کم دو سال طول می‌کشد و همیشگی است، حتی اگر دوره‌هایی از علائمی با شدت کمتر وجود داشته باشد. در حالی که این فهرست کامل و جامع نیست، اما در کتابچه‌ی تشخیص و آمار اختلالات روانی فهرست کاملی ارائه شده است. این کتابچه‌ای است متشکل از نظر صدها متخصص بین المللی حوزه‌ی سلامت ذهنی و برای بهبود فرایند تشخیص، درمان، و تحقیق ایجاد شده است.
 

نشانه ها و علائم افسردگی کدامند؟

علائم افسردگی متفاوتند و می‌توانند شامل بسیاری یا تعدادی از موارد زیر باشند:
– بی‌قراری
– کاهش انرژی
خستگی مفرط
– احساس بی‌تابی مداوم
– مشکلات خواب
– مشکل در یکجا نشستن
– مدام مضطرب بودن
– احساس پوچی
– احساس اندوه پیوسته
– درماندگی
– کمبود علاقه به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌ها
– لذت نبردن از انجام سرگرمی‌ها یا فعالیت‌ها
– تحرک و تکلم آرام
– فقدان تمرکز
– مشکل در تصمیم گیری
– مشکلات به یاد آوردن
– خواب بیش از حد مداوم یا ناتوانی در برخواستن از خواب، به ویژه در اوایل صبح
– تغییر در وزن و اشتها
– افکار یا تلاش برای خودکشی
– علائم جسمی که علت روشنی ندارند و به درمان واکنشی نشان نمی‌دهند مانند: سردردها – مشکلات گوارشی – درد

علاوه بر خلق و خوی بد، فردی که افسرده است ممکن است علائم بسیار دیگری را نیز تجربه کند و ممکن است این علائم به طرق مختلفی با هم ترکیب یا همراه شوند. برای تشخیص اختلال افسردگی ماژور، باید چند علامت پایدار وجود داشته باشد.
 

اگر دچار اختلال افسردگی ماژور شدم چه کاری انجام دهم؟

اگر احساس افسردگی می‌کنید، اولین قدم مهم کمک گرفتن است. سلامت ذهنی حائز اهمیت است و کمک گرفتن از یک متخصص در رابطه با افسردگی‌تان باید همیشه اولین قدمی باشد که بر می‌دارید. می‌توانید در محله‌ی خودتان دنبال پزشک بگردید یا به سایت‌های معتبر پزشکی سر بزنید و با یک درمانگر حرفه‌ای ارتباط بگیرید کسی که بتواند به صورت آنلاین به شما کمک کند.
 

چه نوع کمکی می‌توانم بگیرم؟

متخصصان حوزه‌ی سلامت ذهن به نحوی آموزش دیده‌اند که از تکنیک‌های متنوع برای کمک به افراد دچار اختلالات ذهنی استفاده می‌کنند. متخصصان ویژه سلامت روان مانند روانپزشکان، پزشکانی هستند که حتی می‌توانند برای‌تان دارو تجویز کنند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.