نحوه انتخاب صحیح کوله پشتی

بهترین کوله‌پشتی برای شما چه نوعی است؟ در انتخاب آن، چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ آیا مدت زمان سفر در انتخاب کوله‌ تأثیری دارد؟ تمام اینها سؤالاتی است که هنگام خرید یک کوله‌پشتی مناسب به ذهن خریدار خواهد رسید؛ اما پاسخ صحیح چیست؟ با ما همراه باشید تا با شیوه‌های انتخاب صحیح کوله آشنا شوید.
چهارشنبه، 10 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه انتخاب صحیح کوله پشتی
در زمان خرید کوله‌پشتی باید دقت داشته باشید که هدف‌تان از سفر چیست؟ 
 

نحوه انتخاب صحیح کوله پشتی

انتخاب حجم مناسب
اولین نکته مهمی که هنگام خرید کوله‌پشتی مناسب مطرح می‌شود، حجم آن است؛ حجم یک کوله‌ اشاره به فضای داخلی آن داشته و اندازه‌گیری حجم کوله‌ نیز با واحد لیتر محاسبه می‌شود. معمولاً تولیدکننده‌ها مدل‌های مختلفی از کوله‌ با لیترهای مختلف را تولید می‌کنند که لیتر آن به تعداد روزهایی که در طول سفر طی می‌شود، بستگی دارد. بنابراین حجم یا همان لیتر کوله‌ که قصد خرید آن را دارید، بستگی به تعداد روزهای سفر شما و عوامل متعددی، مانند شرایط آب و هوایی، هدف و تجربه‌تان دارد؛ شاید هم شما به قدری حرفه‌ای و اهل سفر باشید که نیازی به حمل کوله‌ با این حجم‌ها را نداشته باشید.
 
قابلیت تنظیم کوله‌پشتی
 یکی از دیگر نکات خرید کوله‌پشتی این است که باید قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی داشته باشد و قطعاً بهترین انتخاب است. ابتدا به قابلیت تنظیم‌پذیری کوله‌پشتی دقت کنید و ببینید بند جدا شونده کمری دارد یا نه، این کمربند به قرارگیری بهتر کوله‌ بر روی کمرتان کمک بسیاری خواهد کرد. بسیاری از کوله‌های حرفه‌ای کمربندشان از جنس فوم انعطاف‌پذیر بوده و اگر روی شعله گاز بگیرید، قابلیت تغییر شکل خواهند داشت و می‌توانید آن را کاملاً به شکل دور کمر خود درآورید.
 
جنسیت کوهنورد
با توجه به اینکه زنان بالاتنه کوتاه‌تری نسبت به مردان دارند بنابراین شکل کوله‌پشتی بانوان باید به گونه‌ای باشد که بندهای کوله مناسب اندام آنها طراحی شده باشد. کوله‌پشتی مخصوص خانم‌ها کشیده‌تر، دارای بندهای نزدیک‌تر و کمربندهای باریک‌تر و به حالت قوس‌دار است تا بهتر روی استخوان لگن‌شان بنشیند.
 
نکته: مردانی که دارای استخوان‌بندی ظریف هستند، بهتر است برای راحتی بیشتر از کوله‌‌های مخصوص خانم‌ها استفاده کنند.
 
هدف از سفر
در زمان خرید کوله‌پشتی باید دقت داشته باشید که هدف‌تان از سفر چیست؟ این وسیله ممکن است برای فعالیت‌های مختلفی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی یا حتی غارنوردی طراحی شده باشد.
 

کوله‌پشتی‌های پیاده‌روی

تمام این نوع دارای مخزن آب و جیب در دو طرف برای بطری آب هستند؛ بهتر است کوله‌پشتی مخصوص پیاده‌روی سبک و متناسب با سایز بدنی‌تان باشد.
 
کوله‌پشتی‌های مخصوص طبیعت‌گردی
این نوع دارای بندهای راحتی در قسمت کمر و شانه بوده و همچنین یک یا دو فریم داخلی از جنس آلومینیوم دارند که به حفظ شکل کوله در حمل بارهای سنگین کمک می‌کند.
 
کوله‌پشتی‌‌های مخصوص کوهنوردی و صخره‌نوردی
این نوع دارای ضخامت کم بوده و باریک هستند تا بتوانید به راحتی به نوک قله‌ها صعود کنید. این کوله‌ها نیز دارای فریمی در قسمت کمر هستند تا نگران قرار دادن اجسام سنگین داخل کوله نباشید؛ کوله‌های مخصوص صخره‌نوردی دارای محلی مخصوص قرار دادن کلنگ و طناب هستند.
 
دقت داشته باشید که ضد آب بودن پارچه کوله‌پشتی دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ البته توقع نداشته باشید که کیف ضد آب با داشتن آن همه زیپ و دکمه کاملاً از نفوذ آب به داخل کوله جلوگیری کند، اگر نگران نفوذ آب به داخل کوله‌پشتی هستید می‌توانید خودتان کاوری پلاستیکی بر روی کوله‌پشتی خود بکشید، تا خیال‌تان از عدم نفوذ آب به داخل کوله جمع باشد.
 

همه چیز درباره کوله کوهنوردی

شاید به اندازه تمام مسیرهای کوهنوردی، کوله های مختلف وجود دارد. کوله هایی در همه رنگ ها و همه سایزها با جنس های مختلف و لوازم جانبی مناسب برای همه سلیقه ها.
 
بعضی از اصول اولیه ای که باید در مورد کوله پشتی های کوهنوردی بدانیم :
* کوله های کوچک مثل کیف های کمری و کوله های کوچک زنانه، کوله های حرفه ای نیستند. این کوله ها را به پشت نمی بندند و در واقع بیشتر کیف کمری هستند. اما استفاده از آنها هم تا حدی شبیه کوله است البته در مقیاس کوچکتر. این کیف های کمری برای کوهپیمایی های کوتاه مناسب هستند. این کوله ها یک بدنه و چند بند و تسمه دارند.
 
* می توانید از آنها برای نگهداری یک بطری آب، چند تخته شکلات، برخی لوازم کمک های اولیه، عینک آفتابی و خیلی چیزهای کوچک دیگر که باید دم دست باشند استفاده کنید. بعصی از آنها حتی سیستم خاصی برای پر کردن آب و نوشیدن آن دارند.
 
* این کوله های کوچک اغلب کوله های آب رسانی نامیده می شوند و چند بطری آب گنجایش دارند. اما سعی کنید خیلی آنها را پر از آب نکنید. وقتی می خواهید مسیرهای طولانی تری طی کنید و لاید اب بیشتری همراه داشته باشید، گزینه های دیگری در اختیار دارید.
 
* کوله ها را بر اساس سایز یا حجم بر اساس لیتر دسته بندی می کنند. اما در اینجا منظور از لیتر مقدار فضای داخلی آنهاست نه حجم مایعی که در آنها می توان نگه داشت . کوله های یک روزه همانطور که از اسمشان پیداست برای برنامه های کوتاه مدت و یک روزه طراحی شده اند.
 
* این کوله ها از ده لیتری تا سی لیتری وجود دارند و مدل های آنها مختلف است. بعضی از آنها تسمه کمربند ندارند اما بعضی از آنها تسمه ای برای بستن دور کمر دارند تا ثبات بیشتری داشته باشند و بهتر روی بدن قرار بگیرند.
 
* همه کوله ها بندهایی برای قرار گرفتن روی شانه ها دارند. کوله های بزرگتر که از ۳۵ لیتر تا ۷۰ لیتر گنجایش دارند نامهای مختلفی دارند و از سایز متوسط به بالا هستند.
 
* اگر از این کوله ها خوب استفاده شود می توان در آنها مقدار زیادی لباس و تجهیزات قرار داد، اما مراقب باشید آنرا زیاد سنگین نکنید چون هرچیزی در ان بگذارید مجبورید تا مسافتی طولانی با خود حمل کنید. این کوله ها از موادی ساخته شده اند که جنس مقاوم و محکمی دارند و انواع تسمه های دوشی، کمری و در سایر قسمت ها دارند.
 
* کوله های خیلی بزرگ نامهای دیگری هم دارند، مثلا کوله چند روزه، کوله سنگین و غیره. کوله های بالای ۷۰ لیتر حجم زیادی دارند و می توان کلی لباس و لوازم دیگر کوهنوردی را قرار داد. خیلی از لوازم خاص را هم می توان به تسمه های بیرون کوله بست یا آویزان کرد.
 
* در بالای تسمه های شانه و کمر قسمت هایی برای کشیدن و تنظیم اندازه است که کمک می کند کوله را روی بدن خود بهتر اندازه کنید تا ثبات بهتری داشته باشد و حمل آن آسان تر شود و خیلی به کمر شما فشار وارد نکند.
 
* وقتی بندهای کوله خوب تنظیم شود کمر درد نمی گیرید و کمتر خسته می شوید. فکر کنید می خواهید یک بچه را روی شانه های خود حمل کنید، هر چه بچه صاف تر بنشیند و سبکتر باشد او را راحت تر حمل می کنید.
 
* اگر به جای اینکه بچه را روی شانه های خود بگدارید دور کمر خود آویزان کنید و پاهایش را بگیرید حمل او بسیار دشوارتر می شود و شما را خسته می کند، کوله هم همین طور است، باید بندهای سرشانه را خوب محکم کنید تا وزن اصلی ان روی شانه ها باشد نه پایین کمر. داخل کوله ها معمولا یک چارچوب آلومینیومی هست که به بهتر قرار گرفتن کوله روی بدن کمک می کند.
 
* خیلی از کوله ها گیره های مخصوص دارند که زیر انداز را خارج از کوله نگه دارند و یا حتی یک چادر کوچک شبانه را به ان آویزن کنید. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این اس که فقط چیزهای ضروری  به آن نیاز دارید در کوله خود حمل کنید نه یک گرم کمتر نه یک گرم بیشتر.
 
نکته: مجموع وزنی که یک فرد مجاز است حمل کند، برای افراد ورزشکار و دارای تناسب اندام، حداکثر یک سوم وزن فرد و برای افراد عادی حداکثر یک چهارم وزن آن شخص است.

منبع : سایت فیتامین


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.