اسهال مسافرتی و راهکارهای درمانی آن (بخش اول)

اسهال مسافرتی غالبا اصطلاحی عمومی است که هر گونه بیماری را اعم از ناراحتی شکمی تا مدفوع آبکی، در حین یا پس از مسافرت شامل می‌شود. عوامل اسهال مسافرتی فقط به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها محدود نمی‌شوند. لمس دهان یا بینی با دست‌های آلوده نیز ممکن است باعث بروز این عارضه در انسان شود. با ما همراه باشید.
جمعه، 12 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسهال مسافرتی و راهکارهای درمانی آن (بخش اول)
برای پیشگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی به برخی آدم‌ها آنتی‌بیوتیک‌های پروفیلاکتیک (داروی پیشگیرنده) تجویز می‌شود.
 

مقدمه

چه چیزهایی لازم است همه‌ی ما درباره‌ی اسهال مسافرتی بدانیم؟ سایت وب‌ام‌دی طی مصاحبه‌ای، این پرسش را از پروفسور فیلیس کوزارسکی، پزشک، استاد دانشگاه اموری، و مشاور و کارشناس بهداشت و سلامت سفر در مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC) پرسیده است که می‌توانید پاسخ‌های وی را در ادامه‌ مطالعه نمایید.
 

اسهال مسافرتی چیست؟

اسهال مسافرتی غالبا اصطلاحی عمومی است که هر گونه بیماری را اعم از ناراحتی شکمی تا مدفوع آبکی، در حین یا پس از مسافرت شامل می‌شود. اسهال مسافرتی می‌تواند صرفا در بر گیرنده‌ی نفخ و افزایش گاز شکم، یا علائمی مختلف باشد که ممکن است به دلیل تغییر در نوع خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های مصرفی – یا بیش از همه، آلودگی موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها بروز نماید. البته عوامل اسهال مسافرتی فقط به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها محدود نمی‌شوند. لمس دهان یا بینی با دست‌های آلوده نیز ممکن است باعث بروز این عارضه در انسان شود.
 

۱. چگونه می‌توان از اسهال مسافرتی پیشگیری کرد؟

بسیاری از آدم‌ها غالبا درباره‌ی مراقبت‌های لازم در حین انتخاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های “‌سالم‌ و بی‌خطر‌”‌ اطلاعاتی کسب کرده‌‌اند. توصیه می‌کنیم خوراکی‌ها و غذاها را به صورت تازه بپزید و به صورت گرم مصرف کنید؛ این خوراکی‌ها نسبت به آن‌ دسته خوراکی‌های موجود در بوفه‌ها و کافه‌ها که ممکن است چندین ساعت بیرون از یخچال مانده باشند، بی‌خطر و سالم‌تر هستند. آب را نیز باید در بطری‌های در بسته و بسته‌بندی شده یا به صورت جوشیده مصرف نمایید. حتی باید مراقب یخ‌هایی نیز باشید که به نوشیدنی‌های‌تان اضافه می‌کنید.

ولی گاهی اوقات آدم‌ها از جهت انتخاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها همه‌ی کارها و مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند و باز هم دچار بیماری می‌شوند. غالبا، در حقیقت این اتفاق ناشی از عدم رعایت بهداشت در صنایع غذایی است – آلودگی ممکن است در هر مرحله‌ای از تولید وجود داشته باشد؛ از همان ابتدای برداشت محصول از زمین تا مراحل آماده‌سازی و پخت در رستوران‌ها و غیره. خوراکی‌ها در هر نقطه در طول مسیر خود می‌توانند به آلودگی دچار شوند. به همین خاطر، با این‌که بهداشت رستوران‌ها و بهداشت افراد درگیر در پخت و سرو غذا از کنترل مسافران خارج است، ولی هر دوی این موارد در انتقال بیماری نقش بسیار مهمی دارند.

و گاهی اوقات، این مسافران هستند که باعث آلودگی خود می‌شوند. به خاطر بسپارید: حتما پیش از مصرف غذا دست‌های‌تان را بشویید؛ چه با آب و صابون، و چه با ضد عفونی کننده‌های دست. و هم‌چنین، مسافران باید از تماس صورت، دهان، یا غشاهای مخاطی بدن خودداری کنند.
 

۲. آیا می‌توان با استفاده از داروها از ابتلا به اسهال مسافرتی پیشگیری کرد؟

بله. چند سالی است که از پپتو بیسمول برای پیشگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند، اگر بزرگسالان به اندازه‌ی دو عدد از این قرص را چهار بار در روز مصرف کنند، احتمال خطر ابتلا به اسهال مسافرتی را در خود تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند.

با این‌ حال، ممکن است بسیاری از آدم‌هایی که این میزان پپتو بیسمول را مصرف می‌کنند، در انتها به یبوست شدید دچار شوند. خود من نیز هنگام قرار گرفتن در معرض خطر و آلودگی، روزی دو عدد قرص پپتو بیسمول مصرف می‌کنم. شخصا معتقدم هستم مصرف این دارو در پیشگیری از اسهال مسافرتی بسیار مفید است، ولی به شدت توصیه می‌شود اگر قصد استفاده از این دارو را دارید، بهتر است آن را به صورت کوتاه مدت مصرف نمایید – حداکثر سه هفته.

به علاوه، با این‌که این دارو می‌تواند موثر و کارساز باشد، ولی آن‌هایی که به آسپیرین حساسیت دارند، نمی‌توانند از این دارو استفاده نمایند. و حتی اگر پزشک این دارو را برای‌تان تجویز نمود، باید در مورد امکان استفاده از این دارو با وی مشورت کنید. برخی آدم‌ها قویا اعتقاد دارند پروبیوتیک‌ هایی نظیر لاکتوباسیلوس می‌توانند در پیشگیری از اسهال مسافرتی موثر باشند. ولی مطالعاتی که در مورد استفاده از این استراتژی با شماری محدود از شرکت‌کنند‌ه‌ها به عمل آمدند، به نتایجی قاطع در این زمینه دست نیافتند.

هم‌چنین، برای پیشگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی به برخی آدم‌ها آنتی‌بیوتیک‌های پروفیلاکتیک (داروی پیشگیرنده) تجویز می‌شود که البته در این زمینه بسیار اثربخش نیز هستند، ولی مشکل این‌جا است که بسیاری از پزشکان به دلایلی مختلف در مورد تجویز غیرضروری آنتی‌بیوتیک به افراد احساس خوبی ندارند. استفاده‌ی بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک باعث ایجاد مشکلاتی نظیر برخی عوارض جانبی، یا ابتلا به اسهال (مستقیما ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک)، و افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها در موجودات (ارگانیسم‌های) طبیعی می‌شود که در بدن‌مان پنهان شده‌اند. از این رو، بهتر است تجویز آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرنده در پیشگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی فقط در مواردی نادر از جمله مسافرت‌‌های بسیار مهم نظیر سفرهای مقامات دولتی یا شرکت در رقابت‌های ورزشی صورت گیرد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.