همه آنچه از سرطان دهان باید بدانید (بخش دوم)

درمان‌های سرطان از قبیل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌توانند به سلول‌های سالم نیز آسیب بزنند. این مسئله می‌تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی نظیر ریزش مو، زخم شدن دهان، و استفراغ شود. فرد بیمار باید درباره‌ی عوارض جانبی احتمالی و راه‌های کنترل آن‌ها با پزشک معالج خود صحبت کند. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 18 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه از سرطان دهان باید بدانید (بخش دوم)
فرد بیمار باید درباره‌ی نشانه‌ها و موارد لازم برای تماس با گروه پزشکان با پزشک معالج خود صحبت کند.
 

1. چگونه می‌توان سرطان دهان را درمان کرد؟‌

انتخاب روش‌های درمانی به نوع سرطان‌دهان، نتایج آزمایش‌ها، و مرحله‌ی بیماری بستگی دارد. هدف از درمان ممکن است مداوای کامل بیماری، یا کنترل سرطان، یا کمک به حل مشکلات ناشی از سرطان باشد. فرد بیمار باید درباره‌ی گزینه‌های درمانی، اهداف درمان، و خطرات و عوارض جانبی احتمالی روش‌های درمانی با گروه پزشکی صحبت کند. از دیگر مسائلی که باید به آن‌ها فکر کرد می‌توان به احتمال نیاز به انجام عمل جراحی و رسیدن به شرایط سلامتی پایدار اشاره کرد.

انواع روش‌های درمانی برای سرطان ممکن است موضعی یا کلی (سیستمیک) باشند. درمان‌های موضعی شامل برداشتن، از بین بردن، یا کنترل سلول‌های سرطانی در یک ناحیه‌ی خاص از بدن هستند. انجام عمل جراحی و پرتودرمانی جزء درمان‌های موضعی به شمار می‌روند. جراحی یکی از درمان‌های رایج برای این نوع سرطان است. درمان‌های کلی یا سیستمیک به منظور نابودی یا کنترل آن دسته از سلول‌های سرطانی به کار می‌روند، که به سایر نواحی بدن منتقل شده‌اند. شیمی‌درمانی به صورت قرص یا تزریق دارو به عنوان یک درمان سیستمیک شناخته می‌شود. اقدامات درمانی برای سرطان دهان ممکن است شامل یک روش درمانی یا ترکیبی از روش‌ها باشد.

سرطان دهان ممکن است از طرق زیر درمان یا کنترل شود:‌
الف. جراحی
ب. پرتودرمانی یا رادیوتراپی
پ. شیمی‌درمانی
ت. درمان هدفمند سرطان
ث. مراقبت‌های درمانی

فرد بیمار باید درباره‌ی گزینه‌های درمانی با گروه پزشکی مشورت کند. به بیمار توصیه می‌شود فهرستی از پرسش‌های‌اش را تهیه کند؛ به فواید و عوارض جانبی احتمالی هر یک از گزینه‌های درمانی فکر کند؛ و در نهایت، قبل از تصمیم‌گیری، تمام نگرانی‌های‌تان را با پزشک معالج در میان بگذارید.
 

2. درمان‌های سرطان دهان چه عوارض جانبی به همراه دارند؟

درمان‌های سرطان از قبیل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌توانند به سلول‌های سالم نیز آسیب بزنند. این مسئله می‌تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی نظیر ریزش مو، زخم شدن دهان، و استفراغ شود. فرد بیمار باید درباره‌ی عوارض جانبی احتمالی و راه‌های کنترل آن‌ها با پزشک معالج خود صحبت کند. برخی روش‌ها و برخی داروها وجود دارند که ممکن است به کنترل یا پیشگیری از بروز این عوارض جانبی کمک کنند.

بعد از انجام عمل جراحی برای درمان سرطان دهان، فرد بیمار جهت سازگاری با راه‌های جدید خوردن، نوشیدن، صحبت کردن، و نفس کشیدن، به مراقبت‌های بیش‌تری نیاز دارد. انواع تغییراتی که در وضعیت فرد بیمار ایجاد می‌شود به نوع عمل جراحی بستگی دارد.
 

3. چگونه با سرطان دهان مقابله کنیم؟

بسیاری از آدم‌ها هنگام مقابله با سرطان دچار نگرانی، افسردگی، و استرس می‌شوند. قرار گرفتن تحت درمان سرطان می‌تواند فشار زیادی بر ذهن و جسم بیمار وارد کند. فرد بیمار باید دائما درباره‌ی مشکلات و نگرانی‌های‌اش با گروه پزشکان معالج‌اش صحبت کند. وی جهت تسکین اثرات سرطان و علائم آن بر زندگی روزمره باید با گروه پزشکی نهایت همکاری را داشته باشد.

در این شرایط باید به نکات زیر توجه کرد:‌
الف. صحبت کردن با خانواده و دوستان
ب. درخواست کمک و مشاوره از گروه پزشکی یا مددکار اجتماعی
پ. صحبت با یک مشاور روانشناس
ت. صحبت کردن با یک روحانی
ث. مشورت با پزشک معالج برای تجویز و مصرف داروهای ضد افسردگی یا اضطراب
ج. حفظ و ادامه‌ی فعالیت‌های اجتماعی
چ. پیوستن به یک گروه پشتیبان بیماران سرطانی

به علاوه، اقدامات درمانی برای سرطان تاثیرات شدیدی بر وضعیت جسمی نیز می‌گذارند. فرد بیمار برای حفظ بیش‌تر سلامتی‌اش باید راه‌های زیر را نیز امتحان کند:
الف. رعایت یک رژیم غذایی سالم، مصرف بیش‌تر غذاهای پروتئینی یا حد ممکن
ب. نوشیدن مقدار زیادی آب، آب میوه، و سایر مایعات سالم
پ. حفظ فعالیت بدنی
ت. استراحت به اندازه‌ی کافی
ث. مشورت با گروه پزشکان معالج جهت یافتن راه‌هایی برای کنترل عوارض جانبی درمان‌های سرطان
ج. مصرف داروها طبق دستورالعمل گروه پزشکی
 

4. در چه مواردی باید با پزشک معالج تماس گرفته شود؟‌

پزشک معالج درباره‌ی موارد لازم جهت تماس یا مراجعه به گروه پزشکان با فرد بیمار صحبت می‌کند. فرد بیمار، در صورتی که با هر یک از موارد زیر مواجه شد، باید با پزشک معالج تماس بگیرد:
الف. مشاهده‌ی علائم جدید یا وخیم‌تر شدن وضعیت علائم بیماری
ب. بروز نشانه‌هایی از عفونت نظیر تب
پ. بروز عوارض جانبی درمان سرطان که بر کارکردهای روزانه‌ی زندگی تاثیر می‌گذارند یا با استفاده از دارو یا سایر روش‌ها بهبود نمی‌یابند

فرد بیمار باید درباره‌ی نشانه‌ها و موارد لازم برای تماس با گروه پزشکان با پزشک معالج خود صحبت کند. وی باید از راه‌های تماس با گروه پزشکان معالج بعد از وقت اداری، و هم‌چنین آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل آگاه شود.
 

5. نکات کلیدی درباره‌ی سرطان دهان

نکاتی درباره‌ی استفاده‌ی حداکثری از طول مدت یک جلسه‌ی ملاقات با پزشک:
الف. آگاهی کامل از دلایل مراجعه به پزشک و چیزهایی که انتظار دارید از این ملاقات به دست بیاورید
ب. پیش از مقالات با پزشک، پرسش‌های‌تان را در جایی یادداشت کنید
پ. داشتن یک همراه که در پرسیدن پرسش‌ها کمک‌تان کند و بعدها، پاسخ‌های پزشک و سایر موارد ضروری را به یادتان بیندازد
ت. در طول جلسه‌ی ملاقات با پزشک تشخیص‌های جدید، و هر گونه دارو، روش‌ درمانی، یا آزمایش جدید را در جایی برای خودتان یادداشت کنید. هم‌چنین، هر گونه دستورالعمل یا توصیه‌ی جدید پزشک را نیز یادداشت کنید
ث. از دلایل تجویز یک دارو یا روش درمانی جدید، و میزان و نحوه‌ی کمک آن‌ها به درمانی بیماری‌تان آگاه شوید؛ هم‌چنین، در مورد عوارض جانبی آن‌ها نیز اطلاعاتی کسب کنید
ج. درباره‌ی روش‌های جایگزین درمانی نیز سوالاتی از پزشک معالج بپرسید
چ. از اهمیت و دلیل توصیه‌ی انجام یک آزمایش یا روند درمانی جدید، و هم‌چنین معنی نتایج آزمایش جدید آگاه شوید
ح. از پزشک معالج بپرسید، در صورتی که از داروهای تجویزی استفاده نکنید، یا آزمایش‌های و سایر روش‌های درمانی را انجام ندهید، چه اتفاقی خواهد افتاد
خ. در صورت تعیین وقت ملاقات بعدی تاریخ، ساعت، و دلیل ملاقات را نیز یادداشت کنید
د. در صورت ایجاد هر گونه پرسش، از راه‌های تماس مستقیم با پزشک معالج آگاه شوید

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما