راه های روان شناختی درمان سرطان

سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود. برخی بر این باور هستند که یکی از علل پیدایی سرطان در بدن انسان، فشارهای روانی و استرس است، از همین روی برخی به روش های روان شناسانه در درمان آن توصیه می کنند. با ما همراه باشید تا با راه های روان شناختی درمان سرطان بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 9 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه های روان شناختی درمان سرطان
هنوز برای سرطان داروی خاصی کشف نشده است. 


سرطان

 هر سال بیش از 4/1 میلیون آمریکایی به سرطان مبتلا می شوند و افزون بر نیمی از آنها در اثر این بیماری می میرند. سرطان نوعی بیماری است که با پرورش سلول های نابهنجار یا جهش یافته ای مشخص می شود که ممکن است در هر نقطه ای از بدن ریشه بدوانند: در خون، استخوان ها، دستگاه گوارش، ریه ها، و اندام های تناسلی. اگر گسترش سلول های سرطانی به موقع کنترل نشود، ممکن است با ایجاد کردن کولونی هایی در نقطه دیگر بدن، گسترش یابند. با اینکه سیستم ایمنی سلول های سرطانی را نابود می کند، اما سرطان رشد یافته می تواند توانایی بدن را در مبارزه کردن با آن در هم بکوبد.
 

 عوامل خطر

 مانند هر اختلال دیگری، افراد می توانند آمادگی برای مبتلا شدن به انواع خاص سرطان، مانند سرطان پستان، سرطان پروستات، و سرطان قولون یا مقعد را به ارث ببرند. ژنه ای سرطان زا ممکن است مهار تقسیم سلولی را از دست بدهند و به سلول ها اجازه دهند تا به سرعت تکثیر شوند. با اینکه ممکن است به جهش ها اجازه دهند بدون اینکه کنترل شوند، متراکم شوند. علاوه بر این، تعدادی از الگوهای رفتار، خطر سرطان را افزایش می دهند.
 
این الگوها عبارتند از سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، رژیم غذایی مملو از چربی اشباع شده (نوعی چربی که در گوشت و فرآورده های لبنی یافت می شود)، و آفتاب گرفتن ( که در اثر قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش می تواند موجب سرطان پوست شود). در مجموع، از هر سه مرگ در اثر سرطان در ایالات متحده، دو مورد با دو رفتار قابل تغییر ارتباط دارند: سیگار کشیدن و رژیم غذایی ناسالم.
 
از هر ۱۰ مرگ در اثر سرطان ریه، 9 مورد مستقیما به خاطر سیگار کشیدن ایجاد می شوند. اما آیا می دانستید که چند نوع دیگر سرطان، از جمله سرطان مثانه و سرطان قولون یا مقعد نیز با سیگار کشیدن ارتباط دارند؟ اگر بدانید که سرطان ریه از سرطان پستان به عنوان سرطان اصلی کشنده زنان، پیش افتاده است شاید تعجب کنید. سرطان ریه علت اصلی مرگ های سرطانی در مردان نیز هست.
 

 استرس و سرطان

یکی از زمینه های تحقیق، بررسی کردن ارتباط بین استرس و سرطان است. شماری از پژوهشگران توجه خود را نیز به تأثیر استرس بر DNA و اشارات آن برای سرطان، معطوف کرده اند. اگر بدانید که DNA مرتبا آسیب می بیند اما توانایی اصلاح کردن خود را دارد شاید تعجب کنید. پژوهش نشان می دهد که توانایی معیوب DNA در اصلاح کردن خود، در ایجاد سرطان دخالت دارد و DNA برای اصلاح کردن خود در مواقع استرس، سخت تر تلاش می کند.
 

عوامل روان شناختی در درمان سرطان

 افراد مبتلا به سرطان نه تنها باید با عواقب جسمانی این بیماری کنار بیایند، بلکه باید با چالش های دیگر، از جمله احساس اضطراب و افسردگی، عوارض جانبی پردردسر درمان، تغییرات در تصویر بدن بعد از برداشتن پستان یا بیضه، و مشکلات خانوادگی نیز کنار بیایند. متخصصان سلامت تأیید می کنند که بیماران سرطانی می توانند از مداخله های روان شناختی مانند برنامه های حمایت گروهی و کمک به پرورش دادن مهارت های کنار آمدن بهره مند شوند. شواهد نشان می دهند که مداخله های روان شناختی می توانند به بهبود سازگاری روان شناختی و بهزیستی بیماران سرطانی کمک کنند.
 
از درمان های روان شناختی برای مبارزه کردن با تهوع که اغلب با شیمی درمانی همراه است نیز استفاده شده است. بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و در زمینه مهارت های آرمیدگی و روش های تصویر سازی ذهنی هدایت شده آموزش می بینند که به آنها کمک می کنند تا توجه خود را از ناراحتی منحرف کنند، بهتر می توانند شیمی درمانی را تحمل کنند. بازی های ویدیویی نیز می توانند ناراحتی شیمی درمانی را در کودکان و نوجوانان کاهش دهند.


پیشگیری از سرطان و کنار آمدن با آن

با اینکه سرطان واقعأ ترسناک است اما در صورت مواجه شدن با این بیماری، درمانده نیستیم. ما می توانیم برای کاهش دادن خطر ابتلا به سرطان گام هایی را برداریم و سرطان را در مراحل اولیه و قابل درمان آن تشخیص دهیم:
  1.  از سیگار کشیدن و مشروبخواری زیاد خودداری کنید.
  2. با کاهش دادن مصرف چربی های اشباع شده و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات، رژیم غذایی خود را تغییر دهید. غذاهای گیاهی حاوی مواد شیمیایی طبیعی هستند که تأثیر پیشگیری از سرطان دارند.
  3.  ورزش منظم کنید. شواهد همواره نشان می دهند که ورزش منظم می تواند به کاهش خطر برخی از انواع سرطان، مانند سرطان پستان و سرطان قولون کمک کند.
  1. معاینات پزشکی منظم داشته باشید تا سرطان به موقع تشخیص داده شود.
  1. قرار گرفتن در معرض استرس را به حداقل برسانید و یاد بگیرید استرسی که را نمی توانید از آن اجتناب کنید به طور مؤثرتری مدیریت کنید.
  1. اگر سرطان گرفته اید، امیدوار باشید و روحیه پیکار را در خود پرورش دهید و در مدیریت کردن مراقبت از سلامتی خود نقش فعال تری را بر عهده بگیرید.
 
ما این قسمت را با خبرهای خوبی برای خوانندگان این کتاب به پایان می بریم: افرادی که تحصیلات بیشتری دارند -یعنی شما - به احتمال بیشتری الگوهای رفتار ناسالم را تغییر می دهند و از این تغییرات نفع می برند. دانشگاه نه تنها به شما کمک می کند تا برای شغل بهتری آمادگی کسب کنید بلکه ممکن است جان شما را نیز نجات دهد.
 
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.