روش های نگهداری و پرورش گل آگلونما (بخش دوم)

آگلونما که نگهداری از آن در کمال تعجب بسیار راحت است، برای پرورش دهندگان خانگی بسیار محبوب است. اما وقتی مشکلی پیش می‌آید چه اتفاقی می‌افتد؟ هرچند تعداد کمی از این مشکلات واقعا مهم هستند، در اینجا نحوه‌ی کنترل کردن آن‌ها به شما ارائه می‌شود. با ما همراه باشید.
جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های نگهداری و پرورش گل آگلونما (بخش دوم)
رایج‌ترین آفت‌های آگلونما شپشک آردی است. آن‌ها خودشان را به برگ‌های چرب می‌چسبانند، و شیره‌ی گیاه را می‌مکند و باعث آسیب آن می‌شوند.
 

نگهداری آگلونما


1. تعویض خاک گلدان
آگلونما را باید هر دو سال یکبار از خاک در آورد و در گلدانی جدید با خاک تازه کاشت. این کار نه تنها خاک را تقویت می‌کند، بلکه به شما اجازه می‌دهد در صورتی که بخواهید اندازه‌ی گلدانش را بزر‌گتر کنید این گیاه را تکثیر کنید. اندازه‌ی گلدان را متناسب با خود گیاه انتخاب و حفظ کنید. آگلونما دوست دارد ریشه‌های امن و متراکم داشته باشد، اما به خاک بیش از حد که می‌تواند رطوبت بیش از اندازه‌ای در خود نگه دارد نیاز ندارد.
 
2. هرس کردن
این گیاه کم دردسر که به مراقبت کمی نیاز دارد هرس کردن را به کاری ضروری و حتمی تبدیل نمی‌کند. در واقع، این کار اکثرا به خاطر تغییرات در زیبایی و ظاهر گیاه انجام می‌شود. شما می‌توانید برگ‌های مرده را به محض آنکه پای گیاه می‌ریزند بردارید و یا اگر هنوز به ساقه وصل هستند اما شل شده اند با یک قیچی باغبانی استریل شده آن‌ها را جدا کنید.

اما، از هرس کردن جوانه‌های زنده‌ی پای گیاه به همان روش اجتناب کنید. شما می‌توانید برای تحریک جوانه زدن و انبوه شدن گیاه کمی بالاتر از یک گره‌ی برگ‌ها را ببرید، اما سعی کنید از جدا کردن شاخ و برگ نزدیک به پایه‌ی گیاه خود داری کنید چون با این کار خود گیاه را در معرض آسیب شدید قرار می‌دهید. یک چیز که همیشه توصیه می‌شود آن است که هر گل‌آذین جدیدی که می‌روید را به محض ظاهر شدن هرس کنید. گل‌های آگلونما خیلی زیبا نیستند، و انرژی را که گیاه باید صرف رشد برگ کند از آن می‌گیرد. ساقه‌های گل را پیش از باز شدن غنچه‌ها ببرید تا از پخش شدن گرده‌ها در محیط جلوگیری کنید!
 

مشکلات مربوط به نگهداری آگلونما

آگلونما که نگهداری از آن در کمال تعجب بسیار راحت است، برای پرورش دهندگان خانگی بسیار محبوب است. اما وقتی مشکلی پیش می‌آید چه اتفاقی می‌افتد؟ هرچند تعداد کمی از این مشکلات واقعا مهم هستند، در اینجا نحوه‌ی کنترل کردن آن‌ها به شما ارائه می‌شود.
 
1. مشکلات مربوط به رشد
رایج‌ترین مسئله و مشکلی که برای این گیاهان پیش می‌آید زرد شدن برگ‌ها است. برگ‌های زرد آگلونما می‌تواند به خاطر آب‌دهی کمتر یا بیشتر از حد معمول به وجود بیاید اما بیشتر به علت دومی حاصل می‌شود. حتما به طور منظم رطوبت را حفظ کنید اما برای جلوگیری از زرد شدن برگ‌ها نگذارید خاک خیس آب شود.

اگر به رغم حفظ شرایط آبدهی ایده‌آل، باز هم زرد شدن برگ‌ها اتفاق افتاد، ممکن است گیاه‌تان دچار کمبود مس شده باشد. این مشکل به طرز عجیبی در این نوع گیاهان رایج است، چون به شدت به تغذیه‌ی مس موجود در خاک وابسته است. گیاه‌تان ممکن است کمبود ریز مغذی‌ داشته باشد و باید به نحو درستی کوددهی شود.
 
2. قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها
این مشکل عموما به خاطر تشکیل رسوبات نمک، کلورین، مواد معدنی یا فلوراید موجود در آب لوله‌کشی به وجود می‌آید. برای درمان این مشکل، می‌توانید با استفاده از آب مقطر به طور کامل آن را زهکشی کنید و خاک را از رسوبات معدنی پاکسازی کنید یا اینکه کافی است خاک گلدان را با خاک تازه عوض کنید.
 
3. آفت‌ها
رایج‌ترین آفت‌های آگلونما شپشک آردی است. آن‌ها خودشان را به برگ‌های چرب می‌چسبانند، و شیره‌ی گیاه را می‌مکند و باعث آسیب آن می‌شوند. سایر حشرات نیز ممکن است این گیاه را مبتلا کنند. آفت‌های کمتر رایج اما احتمالی کنه‌های تارعنکبوتی و شته‌ها هستند. این‌ها نیز احتمال دارد شیره‌ی گیاه را بمکند، و خودشان را به لایه‌های داخلی برگ‌ها و ساقه‌ها بچسبانند.
 
4. بیماری‌ها
گیاه آگلونما شما بیش از هر چیزی نسبت به فساد ریشه و لکه‌های برگ آسیب پذیر است. پس بیایید نگاهی به رایج‌ترین بیماری‌های مهاجم بیندازیم. زغالک و لکه‌های قارچی برگ هر دو به خاطر وجود قارچ‌ها پدید می‌آیند. این‌ها می‌توانند باعث بی‌رنگ شدن برگ‌ها و ایجاد سوراخ در نقاط قهوه‌ای خشک بشوند، و می‌توانند به آرامی گسترش پیدا کنند و در گذر زمان باعث آسیب شدیدتری بشوند.

درمان لکه‌های برگی که علت قارچی دارند با پاشیدن کمی قارچ‌کش مسی مایع مانند Monterey Liqui-Cop میسر است. باز هم باید تاکید کنیم که این محصول را هنگام غروب استفاده کنید تا سطح برگ‌ها در طول شب خشک شود. گیاه شما از دریافت مس اضافی نیز خوشحال خواهد شد. لکه‌های باکتریایی برگ‌ها نیز ممکن است بر روی گیاه آگلونما ظاهر شوند. این بیماری که عموما از طریق استفاده‌ی ابزارهای استرلیزه نشده یا آفت‌هایی مانند شته‌ها انتقال پیدا می‌کند به درمان  Monterey Liqui-Cop نیز واکنش خوبی نشان خواهد داد.

اگر گیاه‌تان مرتبا آب بیش از حد دریافت کند، ممکن است باعث پوسیدگی ریشه ها که ناشی از نوعی کپک بنام فیوزاریم است بشود. این مشکل عموما مهلک است و بهترین کاری که می‌توانید در قبال آن انجام دهید پیشگیری است. لطفا به گیاه‌تان بیش از اندازه آب ندهید!

منبع:‌ تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.