چگونگی برقراری ارتباط کاری مثبت (بخش دوم)

گذاشتن مسئولیت کار خود بر دوش دیگران باعث ایجاد مانع ارتباطی بین شما و همکاران شده و ممکن است آن‌ها از ارتباط با شما خودداری کنند. زمانی که در یک تیم کار می‌کنید، وظیفه شما همکاری کردن و ساخت ارتباط مثبت با هم تیمی‌هاست. در این مطلب به بیان روش‌های برقراری ارتباط کاری مثبت و کمک به همکاران برای کار تیمی خواهیم پرداخت.
يکشنبه، 28 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی برقراری ارتباط کاری مثبت (بخش دوم)
بهتر است همیشه از دعوا و بحث با دیگران خودداری کنید. اشتباهات خود را بپذیرید و به دنبال راهی برای رفع آن‌ها باشید.
 

برقراری ارتباط کاری مثبت


1. آداب معاشرت را رعات کنید
احوالپرسی کردن با همکاران آن‌قدر عادی به نظر می‌رسد که ممکن است فکر کنید چرا در این فهرست قرار می‌گیرد. به هرحال، تا زمانی که درمورد ساخت محیط کاری مثبت صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم این مورد را نادیده بگیریم. ممکن است با مورد احوالپرسی کردن با همکاران متعجب شوید! متواضع بودن هیچ وقت به کسی ضرر نمی‌رساند حتی اگر چیزی در قبالش به دست نیاورید. همچنین، اگر می‌خواهید اعتماد همکاران خود را جلب کنید باید با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید. این کار، اساس ساخت یک تیم توانا است.
 
2. به خودتان کمک کنید
زمانی که در محل کار هستید، نباید رفتار بدی که در خانه دارید را داشته باشید. هیچ کدام از همکاران‌تان صبح‌ها از خواب بیدار نمی‌شوند تا حرف‌های شما را بشنوند و به سوالات شما جواب دهند. اما به هرحال ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که باید از دیگران کمک یا راهنمایی بخواهید. در این موقعیت، سعی کنید اطلاعاتی را درمورد سوال خود جمع‌آوری کنید یا این‌که اطلاعات درمورد سوالی که می‌خواهید از فرد دیگری بپرسید را در اینترنت جستجو کنید.

حداقل زمانی که با شک و تردید خود به سمت کسی می‌روید و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید را نیز به او می‌گویید، آن‌ها تلاش شما برای رسیدن به جواب را تحسین می‌کنند. این کار به آن‌ها حس مهم بودن می‌دهد، به سوالات شما جواب می‌دهند و در رسیدن به هدف‌ها و انجام کارهای‌تان به شما کمک می‌کنند.
 
3. با همه رفتار برابر داشته باشید
به عنوان عضوی از یک تیم، کار شما این نیست که بگویید چه کسی بهتر است و چه کسی بدتر. سیاست‌های سازمانی می‌توانند بازی مرگباری باشند و اگر شما یک بازیکن حرفه‌ای نباشید، نباید خود را در موقعیتی قرار دهید که وجهه شما را خراب کند. شایعه‌سازی ممنوع است و پخش شایعه چیزی است که باید به طور کلی جلوی آن را بگیرید. متواضعانه رفتار کنید و اگر کسی نیز سعی کند که شما را در موقعیت مکالمه قرار دهد، با احترام از آن جلوگیری کنید. هر کاری کنید تا از این موقعیت خارج شوید.

اگرچه حرف زدن پشت سر مردم ممکن است در ابتدا جالب باشد اما در آینده به ضرر شما تمام می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که هیچ کس در سازمان دائمی نیست. مردم و جایگاه‌شان تغییر می‌کند. بهتر است که دیدگاه‌تان درمورد دیگران را در سر خود نگه دارید. زمانی که با همه به صورت مساوی رفتار می‌کنید، همیشه در یک محیط کاری مثبت خواهید بود.
 
4. اشتباهات خود را بپذیرید
اشتباه‌ها اتفاق می‌افتند و یکی از واقعیت‌ها درمورد اشتباه‌ها این است که ممکن است از هر کسی سر بزند. عاقلانه‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که اشتباه خود را بپذیرید. سرزنش کردن نه تنها وجهه همکاران‌تان بلکه وجهه شما را نیز خراب می‌کند. بهتر است همیشه از دعوا و بحث با دیگران خودداری کنید. اشتباهات خود را بپذیرید و به دنبال راهی برای رفع آن‌ها باشید. برای برقراری ارتباط کاری مثبت با همکاران‌تان، باید این مسئله را رعایت کنید.
 
5. مسئولیت‌ها را بپذیرید
گذاشتن کارها بر وش دیگران زمانی که کار بسیار زیادی دارید ایرادی ندارد. اما زمانی که کاری را بر عهده شما می‌گذارند باید مسئولیت انجام آن را پذیرفته و آن را روی دوش دیگران نگذارید. گذاشتن مسئولیت کار خود بر دوش دیگران باعث ایجاد مانع ارتباطی بین شما و همکاران شده و ممکن است آن‌ها از ارتباط با شما خودداری کنند. زمانی که در یک تیم کار می‌کنید، وظیفه شما همکاری کردن و ساخت ارتباط مثبت با هم تیمی‌هاست.
 
6. در برنامه‌های تکمیلی شرکت کنید
به عنوان عضوی از تیم، باید این واقعیت را بگویید که به اعضاء گروه اهمیت می‌دهید و همچنین به دنبال رسیدن به اهداف تعیین شده توسط گروه هستید. هر وقت فرصتش را داشتید درمورد عملکرد کاری خود از همکاران بپرسید تا بدانید آیا چیزی هست که باید بهبود ببخشید یا نه. آماده تغییر و پیشرفت باشید. این کار در نشان دادن شما به عنوان یک کارمند مسئول و مشتاق به یادگیری تاثیر دارد.

حرف آخر : این‌ها روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها، اعضاء تیم می‌توانند برقراری ارتباط کاری مثبت را بین خود سامان دهند و برای پیشرفت سازمان کار کنند. این کار، بهترین چیز برای موفقیت سازمان و ایجاد محیط مطمئن و صادقانه بین کارمندان است.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما