چگونگی برقراری ارتباط کاری مثبت (بخش اول)

رابطه یکی از مسائل کلیدی است که بر نحوه ارتباط شما با دوستان و کارمندان تاثیر می‌گذارد. نقش برقراری ارتباط کاری مثبت بسیار اهمیت دارد. رسیدن به اهداف همکارانه در یک سازمان و انجام برخی کارها برای رسیدن به موفقیت، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به روش‌های برقراری ارتباط کاری مثبت و کمک به همکاران برای کار تیمی اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 28 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی برقراری ارتباط کاری مثبت (بخش اول)
ارتباط ضعیف باعث ایجاد استرس و عدم اطمینان در میان کارمندان می‌شود.
 

مقدمه

پشت پرده شرکت‌ها، اعضاء واقعی که برای رسیدن به اهداف شرکت کار می‌کنند، دارایی‌های اصلی محسوب می‌شوند. برای تمام اعضاء تیم مهم است که اهداف مهم را هم در سطح فردی و هم در سطح سازمانی در پیش روی خود قرار دهند. حتی با کوچک‌ترین اختلاف میان دو کارمند، ممکن است تمام تیم به مشکل بخورد و افراد، کاهش موفقیت سازمانی را بپذیرند.
 
هر کارمندی به عنوان یک انسان، دیدگاه  و احساس متفاوتی برای رسیدن به اهداف شخصی و همچنین اهداف شرکت دارد. به همین دلیل، دوستانه بودن روابط کاری میان کارمندان اهمیت بسیاری دارد. این رابطه دوستانه به اعضاء تیم کمک می‌کند که به عنوان یک تیم، عملکرد خوبی داشته باشند. نتیجه نهایی این کار یک نیروی کار توانا خواهد بود که به دنبال دست یافتن به موفقیت سازمانی هستند. حال بیایید به روش‌های برقراری ارتباط کاری مثبت و کمک به همکاران برای کار تیمی نگاهی بیندازیم:
 

برقراری ارتباط کاری مثبت


۱. به زمان همکار خود احترام بگذارید
مهم نیست که در چه حوزه‌ای کار می‌کنید یا با چه سازمانی همکاری دارید. هر حوزه‌ای، کارهای مختلفی که توسط کارمندان انجام می‌شود را در برمی‌گیرد. در هر سازمانی، کارهایی وجود دارد که باید با یک سرعت خاص و در یک بازه زمانی مشخص انجام شوند. گاهی وقت‌ها باید یک توالی میان انجام کارها و فرایندها وجود داشته باشد تا فرایند بعدی در توالی انجام شود. برخی روش‌ها به عملکرد بعضی از اعضاء یک تیم بستگی دارند بنابراین بقیه همکاران می‌توانند مراحل بعدی آن توالی را انجام دهند. هدف نهایی این برنامه این است که کار باید سر زمان مشخص انجام شود و نباید در تاریخ نهایی که برای هدف تعیین شده است تعویقی بیفتد.

در موقعیت‌هایی که دیگران تحت تاثیر عملکرد یا کارهای شما هستند، لازم است به زمان و تلاش آن‌ها احترام بگذارید و اطمینان حاصل کنید که مسئولیت خود را انجام داده‌اید. همچنین به یاد داشته باشید که شما باید در دسترس دیگران باشید تا از شما کمک بخواهند. به طور کلی، هدف شما باید بر این مسئله متمرکز شود که کار به تعویق نیفتد و شما مانند یک فرد متخصص آن را انجام دهید.
 
۲. مراقب رسانه اجتماعی باشید
با افزایش روزافزون فضای دیجیتال، ممکن است ایده ارتباط دادن همکاران در شبکه‌های اجتماعی به ذهن‌تان برسد. اگرچه در عمل، ضرر خاصی ندارند اما باید در زمان برقراری ارتباط کاری مثبت ، احتیاط به خرج دهید. دلیل ساده پشت این این مسئله نیز این است که یک حرکت اشتباه می‌تواند شهرت شما را به خطر بیندازد و همچنین، همکاران‌تان به دیدگاه اشتباهی درمورد شما برسند.

بنابراین بهتر است قبل از وارد شدن در این مسیر، سیاست شبکه‌های اجتماعی سازمان خود را مشخص کنید. اگر این سیاست‌ها، ارتباط همکاران را محدود کند، باید به آن‌ها احترام بگذارید.
 
۳. ارتباط یک اصل است
رابطه یکی از مسائل کلیدی است که بر نحوه ارتباط شما با دوستان و کارمندان تاثیر می‌گذارد. نقش برقراری ارتباط کاری مثبت بسیار اهمیت دارد. رسیدن به اهداف همکارانه در یک سازمان و انجام برخی کارها برای رسیدن به موفقیت، اهمیت زیادی دارد. به هرحال، خطر بزرگی در ارتباط وجود دارد. به عنوان بخشی از ماهیت انسانی، معمولا فرض را بر این می‌گذاریم که فردی که رییس ماست باید چیزی که می‌گوییم را بفهمد. اما این همیشه درست نیست. بنابراین، گرفتن بازخورد بسیار مهم است. بازخورد کمک می‌کند متوجه شوید که آیا پیام‌تان به همان‌گونه که هست فهمیده شده یا نه. اگر پیام، آن‌گونه که انتظار می‌رفت به مقصد مورد نظر نرسید می‌توان از فعالیت‌های اصلاحی استفاده کرد.

ارتباط ضعیف باعث ایجاد استرس و عدم اطمینان در میان کارمندان می‌شود. ارتباط ضعیف می‌تواند مانع از رسیدن پیام‌های ضروری شده و درنتیجه به مشکلات سازمانی منجر شود که تمام کردن این بازی، کار سختی است. برای جلوگیری از سوء تفاهم و آشفتگی، از طریق یک سری دستورات ارتباط برقرار کرده و شکل رسمی ارتباط را دنبال کنید. بنابراین برای انجام صحیح کارها، ارتباط از طریق نامه یا هر راه ارتباطی رسمی دیگر، روش مناسبی است.
 
۴. بازخورد مهم است
به همان اندازه که گرفتن بازخورد از دیگران مهم است، دانستن بازخورد نیز اهمیت دارد. فقط شما نیستید که به بازخورد نیاز دارید بلکه همکاران شما نیز به آن نیاز دارند تا از نحوه عملکرد خود آگاه شوند. بازخورد شما به دیگران کمک می‌کند که در کار خود موفق شوند همان‌گونه که به شما کمک می‌کند. دادن بازخورد سازنده به همکاران در زمان مناسب و به شکل مناسب به پیشرفت آن‌ها کمک کرده و به موفقیت سازمان منجر می‌شود. اگر بازخوردی که دوست دارید از همکاران خود دریافت کنید را به آن‌ها بدهید، آن‌ها برای نظر شما ارزش قائل شده و تفکری مثبت درمورد شما خواهند داشت.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.