قاطعیت در تصمیم گیری (بخش اول)

اولین قدم برای حرکت و دستیابی به موفقیت، گرفتن تصمیم است. بسیاری از ما تنها به دلیل اینکه در تصمیم گیری تعلل می کنیم، موقعیت ها را از دست می دهیم. در این مقاله می کوشیم تا شما خواننده عزیز راسخون را با شیوه های بهبود و افزایش قاطعیت در تصمیم گیری آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 24 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
قاطعیت در تصمیم گیری (بخش اول)
همه در زندگی اشتباه می کنیم.

مقدمه

اگر فکر می کنید انسان قاطعی نیستید، لازم است ذهن خود را به گونه ای تمرین دهید که قاطعانه و بدون شک و تردید تصمیم بگیرد و به اجرای آن پایبند بماند.  برای دستیابی به موفقیت، قاطع بودن بسیار مهم و ضروری است و موجب می شود بتوانید در تصمیم گیری های کوتاه مدت و بلند مدت به بهترین نحو ممکن عمل کنید. در این صورت است که احتمال پشیمانی شما به شدت کم شده و شما نزد خودتان و دیگران تبدیل به فردی قاطع خواهید شد.
 

تمرین دادن ذهن

1. تصمیم بگیرید که قاطع باشید
ممکن است این گزاره و جمله ای به نحوی دور تلقی شود، اما واقعیت این است که برای اینکه تبدیل به فردی قاطع شوید، لازم است برای این هدف ابتدا تصمیم بگیرید و سپس مطابق همین تصمیم عمل کنید. اگر طبیعتاً و ذاتاً انسان قاطعی نیستید، لازم است با تمرین و تصمیم این صفت را به صورت یک عادت در خود نهادینه کنید. دستیابی به این هدف نیازمند تلاشی فعالانه و آگاهانه است. 
 
به خودتان بگویید که شما فرد قاطعی هستید، نه اینکه بگویید من می تواند و یا می خواهم انسان قاطعی باشم، بلکه به نحوی بگویید که گویا هم اکنون چنین صفتی در شما وجود دارد. از سویی هرگز این موضوع را با خودتان تکرار نکنید که قاطع نیستید و البته به دیگران نیز چیزی در این مورد نگویید.
 
2. خودتان را در قالب فردی قاطع تصور کنید
با خودتان فکر کنید اگر قاطع تر از اینی که در حال حاضر هستید، بودید، در نگاه خود و دیگران چگونه به نظر می رسیدید؟ هر چه بیشتر بتوانید بر روی این موضوع فکر کنیم، تصویری که در ذهنتان تخیل می کنید، دقیق تر و با جزئیات بیشتری خواهد بود.
 
به احساس اعتماد به نفستان و نحوه احترام دیگران به خودتان، توجه ویژه ای داشته باشید. اگر ذاتاً آدم بدبین و شکاکی هستید، ممکن است تصور اینچنینی برایتان دشوار باشد. در این صورت لازم است تلاشتان را بیشتر کنید، اما نباید در مسیر خود و در مواجهه با موانع مختلف، خسته شوید.
 
3. از نگرانی در مورد اتخاذ تصمیمات "بد" خودداری کنید
یادتان باشد که هر تصمیمی که می گیرید، در واقع فرصتی برای آموختن را برای خود فراهم نموده اید، حتی اگر این تصمیم به ظاهر نتایج مطلوبی را به همراه نداشته باشد. باید بیاموزید که هر تصمیمی جدای از نتایجش، پیامدهای مثبتی برای شما به همراه خواهد داشت و نفس تصمیم گیری و عمل کردن به آن می تواند یک قدم شما را به هدفتان که همان قاطع شدن است، نزدیک سازد.
 
4. در مواجهه با اشتباهاتتان، شجاعت داشته باشید
همه در زندگی اشتباه می کنیم و هیچ کس نمی تواند ادعایی خلاف آن داشته باشد. باید بپذیرید که این یک واقعیت است. دانستن و پذیرفتن این واقعیت هرگز شما را تبدیل به فردی ضعیف نخواهد کرد. برعکس، با قبول اینکه هیچ کس کامل نیست و همه ممکن است اشتباه کنند، دیگر از شکست نهراسیده و راحت تر تصمیم گرفته و اقدام به عمل خواهید کرد. اما در صورتی که از شکست هراس داشته باشید، همین ترس کنترل رفتار شما را به دست گرفته و جلوی پیشرفتتان را خواهد گرفت.
 
5. بدانید که بی ارادگی و عدم قاطعیت نیز نیاز به تصمیم دارد
چه مصصم و قاطع باشید و چه نباشید، بالاخره یک چیزی اتفاق می افتد. یعنی حتی اگر در مورد قضیه ای خودتان تصمیم نگیرید، اینچنین نیست که دنیا متوقف شود. با تصمیم نگرفتن تنها کنترل شرایط را از دست خواهید داد. پس بهتر است به جای درست روی دست گذاشتن، خودتان برای خودتان تصمیم بگیرید و اجازه ندهید، شرایط و دیگران برای شما تصمیم سازی کنند.
 
مثلاً فرض کنید بین انتخاب دو شغل در دو شرکت مردد هستید. اگر تصمیم نگیرید و یا در تصمیم گیری شک و تردید به خود راه داده و به عبارتی تصمیم گیری را به تأخیر بیاندازید، ممکن است فرصت استخدام در یکی از شرکت ها را به دلایل متعدد، از جمله استخدام فردی دیگر از دست بدهید و تنها یک انتخاب برای شما باقی بماند. ممکن است آن شغل اول از هر نظر شرایط بهتری را داشته باشد که با یک تعلل و عدم قاطعیت در حقیقت فرصت و شانس خود را از دست داده اید.
 

تمرین قاطعیت

1. برای تمرین در مورد یک کار ساده تصمیم گیری کنید
قاطعیت مانند هر مهارت دیگر نیاز به تمرین و تکرار دارد. پس بهتر است تصمیمانی ساده که حتی ممکن است نتایج اندک و ساده ای نیز به دنبال داشته باشند را انتخاب کنید. آن قدر این تمرین را تکرار کنید تا اینکه بتوانید در کمترین زمان ممکن تصمیم بگیرید.
 
برخی از تصمیمات کوچک ممکن است از این قرار باشند:
 
- امشب شام چه بخورم؟
- آخر هفته برای تفریح به پارک بروم یا سینما؟
- در جشن تولد دوستم شرکت کنم یا نه؟
 
این تصمیمات حتی در صورت اشتباه کردن، هیچ مشکلی برای خودتان و اطرافیانتان ایجاد نخواهند کرد. پس با خیال راحت می توانید قاطعیت و تصمیم گیری را تمرین کنید.
 
2. یک موقعیت دشوارتر را برای تصمیم گیری انتخاب کنید
وقتی برای مدتی تمرینات مرحله قبل را تکرار کردید و احساس کردید در این موارد می توانید به راحتی تصمیم بگیرید، خود را در موقعیت هایی قرار دهید که تصمیم گیری در آن ها نیاز به جرأت بیشتری دارد. توجه کنید که لزوماً نباید پیامدها و نتایج تصمیم جدی و قابل توجه باشند، اما تصمیم باید برای خود شما ترسناک باشد!
 
مثلاً می توانید قبل از اینکه دستور یک غذا را بدانید، مواد لازم را از بازار تهیه کنید (مطابق حدسی که می زنید). اگر می ترسید با این کارتان بعضی از مواد غذایی زیاد خریداری شده و در نتیجه اسراف شود، می توانید برای حل این مشکل نیز تصمیم دیگری بگیرید.
 
3. خودتان را مجبور به تصمیم گیری کنید
اگر مثلاً بر سر یک دو راهی قرار گرفته اید و از تصمیم گیری می ترسید، بهتر است هر طور شده خودتان را وادار به تصمیم گیری کنید. به خودتان اعتماد کنید و مطمئن باشید از اینکه تصمیم گرفته اید پشیمان نخواهید شد. البته نباید بدون فکر و مشورت تصمیم گرفت. هر کاری بسته به اهمیت و نوعش ممکن است برای تصمیم گیری به زمان نیاز داشته باشد. برهی کارها چند دقیقه و برخی کارها حتی ممکن است چند هفته نیاز به فکر و مشورت داشته باشند. مثلاً تصمیم انتخاب رشته و یا همسر، ممکن است در شرایطی به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت ویکی هاو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.