عفت ورزیدن به معنای این است که در برخورد با شهوت ها همواره عقل و شرع را حاکم قرار داده و جایگزین شیطان کند.
مقدمه
یکی از مهمترین صفاتی که هر جوانی لازم است خود را به آن متصف کند، عفت داشتن است. شاید سخت باشد اما نشدنی نیست درست است که امکان گناه برای یک جوان فراهم است و دشمن هم تمام تلاش خود را دارد تا بتواند جوانان را منفعل کند تا به راحتی بتواند بر جامعه و مملکت، تسلط پیدا کند. مقام معظم رهبری درباره جوانان میفرماید؛ جوانان در هر برههای از تاریخ کشورها و ملتها، میتوانند یکی از مهمترین مراکز سعادت یک ملت باشند. علت هم این است که جوان از طهارت فطری برخوردار است. جوان، پاک و ناآلوده است. آلودگی هایی که در طول زندگی به سراغ انسانها میآید و زنجیرهایی بر دست و پای روح آنان میبندد و آنان را از حرکت و عروج و تکامل باز میدارد، در مورد جوانان یا وجود ندارد و یا بسیار کم است. جوان، مهبط لطف پروردگار است و در بسیاری موارد دل او محل جلوهی عنایات ویژهی الهی است. جوانان باید قدر این موهبت را بدانند. [1]
عفت در لغت
عفت در لغت به معنای خودنگهداری و پدید آمدن حالتی برای نفس و جان آدمی است که به وسیله آن از غلبه و تسلط شهوت جلوگیری میشود. [2] پس جوان باید برای خودش زمینه سازی داشته باشد تا بتواند ملکه عفت را در خودش بوجود آورد تا از افتادن در دام شهوت در امان بماند. شهوت فقط به معنای رابطه جنسی و ارتباط با نامحرم نیست. بلکه شامل شهوت شکم، خوراک، شهوت حرف زدن، شهوت نگاه کردن و سایر شهوت ها را شامل میشود. وقتی میگوئیم شهوت، فقط شهوت جنسی مراد نیست بلکه مفهوم عام آن مراد است، مثل شهوت مال، جاه، خوردن، تکلمکردن و...، عفت در همه اینها کنترل کننده است. [3]
پس جوان باید از همه این کارهای قبیح و ناپسند دوری کند و عفت بورزد. عفت ورزیدن به معنای این است که در برخورد با شهوت ها همواره عقل و شرع را حاکم قرار داده و جایگزین شیطان کند.
پس جوان باید از همه این کارهای قبیح و ناپسند دوری کند و عفت بورزد. عفت ورزیدن به معنای این است که در برخورد با شهوت ها همواره عقل و شرع را حاکم قرار داده و جایگزین شیطان کند.
انواع عفت
برای عفت، دو نوع بیان شده که از اهمیت خاصی برخوردار هستند.
1. عفت شکم
بزرگان ما، شکم پرستی را مورد نکوهش قرار داده و او را سرچشمه بسیاری از گرفتاری های بشر و به خصوص برای جوانان میدانند و در مقابل، خیر و نیکی هر بنده ای را در عفت شکم می داند. عفت شکم مقدمه ای است برای گرفتار نشدن در شهوت جنسی است. امام علی (علیهالسلام) در بیان شیوا میفرمایند : هنگامی که خداوند خیر و خوبی برای بنده اش بخواهد، به او توفیق می دهد که در برابر شکم پرستی و شهوت پرستی عفت پیدا کند.[4]
توجه: یکی از دلایلی که جامعه به سمت این میرود که جرم و جنایت برای آنها اهمیت ندارد و به راحتی میتوانند ظلم کنند و حق کسانی را پایمال کنند، همین نداشتن عفت شکم است. یعنی شکم های خودشان را از مال حرام پر میکنند و نور ایمان را از قلب خود خارج میسازند. جوان برای اینکه گرفتار دنیا و این گرفتاری های او نشود، باید در انتخاب غذا و از حلال و حرام بودن آن اطلاع و آگاهی پیدا کند تا اسیر شهوت نشود.
توجه: یکی از دلایلی که جامعه به سمت این میرود که جرم و جنایت برای آنها اهمیت ندارد و به راحتی میتوانند ظلم کنند و حق کسانی را پایمال کنند، همین نداشتن عفت شکم است. یعنی شکم های خودشان را از مال حرام پر میکنند و نور ایمان را از قلب خود خارج میسازند. جوان برای اینکه گرفتار دنیا و این گرفتاری های او نشود، باید در انتخاب غذا و از حلال و حرام بودن آن اطلاع و آگاهی پیدا کند تا اسیر شهوت نشود.
خانواده ها بخوانند: تاثیر لقمه حلال
شاهد خانواده هایی هستم که پدر و مادر از هیچ کوششی برای تربیت فرزندان شان دریغ نکرده اند ولی با تعجب شاهد گمراهی فرزندان شان هستند و میبینند که جوانشان در محیط جامعه تبدیل به یک فردی شده که هیچ جایگاهی ندارد، غافل از این هستند که لقمه ناپاک و حرام برای فرزندشان میبردند و تاثیر آن را در بی احترامی های که به آنها میشود، حس میکنند.
2. عفت دامن
برای جوان مؤمن و انقلابی شایسته است که خود را از افتادن در دام شهوت حفظ کند و نگذارد که فضاهای مجازی و سایت های نامشروع که وام دار کشورهای غربی هستند، او را تسخیر کنند.
وقتی جوان در اوج قدرت و طوفان غرایز و غلیان کردن شهوت، پاکی و عفت خود را حفظ می کند و از رفتن به جایی که برای او امکان خطا و گناه وجود دارد عفت می ورزد و ایمانش را حفظ می کند، این چنین استقامتی در پیشگاه الهی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. امیرالمومنین علی (علیهالسلام) میفرمایند :مُزد جهادگرِ کشته در راه خدا بیشتر نیست از مرد پارسا که ـ معصیت کردن ـ تواند ـ لیکن ـ پارسا ماند و چنان است که گویی پارسا فرشته ای است از فرشته ها. [5]
ارزش شهید بسیار بالاست، خودتان حساب کنید که اگر جوان بتواند عفت خود را حفظ کند و گرفتار شهوت نشود ارزشی بالاتر از شهید پیدا خواهد کرد و همنشین اولیای الهی خواهد شد.این را هم لازم است بدانیم که زیباتر از حضرت یوسف در این عالم نداشتیم، اما حضرت از زیبایی و جمال خودش سوءاستفاده نکرده است و خود را اسیر دام زلیخا نکرده بودند، پس جوانان باید بدانند که زیبایی و جمال نمیتواند بهانه ای باشد برای گرفتار شدن در دام شهوت.
توجه: اگر جوان عبادات زیادى انجام دهد اما مرتباً ویروس گناه را در کالبد روح خود وارد کند، اثر عباداتش خنثى مى شود. ولى اگر آئینه قلب خود را با گناه تیره نکند، فطرت الهی او به سمت رشد و کمال هدایت مى شود.
پی نوشت :
[1] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشآموزان و دانشجویان 10/08/1374
[2] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، جلد ۱، صفحه ۳۳۹.
[3] مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، قم: مدرسه الامام علی بن ابیطالب (علیهالسلام) جلد ۱ ، صفحه ۳۴۰
[4] تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 399
[5] نهج البلاغه، حکمت۴۷۴
وقتی جوان در اوج قدرت و طوفان غرایز و غلیان کردن شهوت، پاکی و عفت خود را حفظ می کند و از رفتن به جایی که برای او امکان خطا و گناه وجود دارد عفت می ورزد و ایمانش را حفظ می کند، این چنین استقامتی در پیشگاه الهی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. امیرالمومنین علی (علیهالسلام) میفرمایند :مُزد جهادگرِ کشته در راه خدا بیشتر نیست از مرد پارسا که ـ معصیت کردن ـ تواند ـ لیکن ـ پارسا ماند و چنان است که گویی پارسا فرشته ای است از فرشته ها. [5]
ارزش شهید بسیار بالاست، خودتان حساب کنید که اگر جوان بتواند عفت خود را حفظ کند و گرفتار شهوت نشود ارزشی بالاتر از شهید پیدا خواهد کرد و همنشین اولیای الهی خواهد شد.این را هم لازم است بدانیم که زیباتر از حضرت یوسف در این عالم نداشتیم، اما حضرت از زیبایی و جمال خودش سوءاستفاده نکرده است و خود را اسیر دام زلیخا نکرده بودند، پس جوانان باید بدانند که زیبایی و جمال نمیتواند بهانه ای باشد برای گرفتار شدن در دام شهوت.
توجه: اگر جوان عبادات زیادى انجام دهد اما مرتباً ویروس گناه را در کالبد روح خود وارد کند، اثر عباداتش خنثى مى شود. ولى اگر آئینه قلب خود را با گناه تیره نکند، فطرت الهی او به سمت رشد و کمال هدایت مى شود.
پی نوشت :
[1] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشآموزان و دانشجویان 10/08/1374
[2] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، جلد ۱، صفحه ۳۳۹.
[3] مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، قم: مدرسه الامام علی بن ابیطالب (علیهالسلام) جلد ۱ ، صفحه ۳۴۰
[4] تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 399
[5] نهج البلاغه، حکمت۴۷۴