روش هایی کاربردی برای بهبود تمرکز ذهنی

یکی از عوامل مهم و جدی در دستیابی به موفقیت، حضور ذهن و یا همان تمرکز حین انجام کارهاست. داشتن تمرکز می تواند تا حدود زیادی بهره وری فرد را افزایش دهد. تمرکز از جمله ویژگی هایی است که می توان با تمرین آن را تقویت نمود. در این مقاله شما را با برخی روش های کاربردی در این زمینه آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 4 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی کاربردی برای بهبود تمرکز ذهنی
ذهن دقیقاً مانند ماهیچه های بدن است که می توان آن را با تمرین و ورزش تقویت نمود.
 

مقدمه

تمرکز بر روی یک کار ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد، اما وقتی دور و بر شما شلوغ باشد و یا افکار مختلف به ذهنتان هجوم بیاورند، با چالش های بیشتری مواجه خواهید شد. در دنیای امروز که پر از ارتباطات متنوع و مختلف است، تنها با یک کلیک ساده با چنان اطلاعات فراوانی روبرو خواهید شد که یکی از آن ها برای پراکندگی ذهنی کفایت می کند. حتی اگر محیط پیرامونتان سکوت محض باشد، ممکن است ناگهان خود را در حال چک کردن گوشی و یا ایمیل و ... مشاهده کنید که همه این موارد می توانند تمرکز شما را به شدت کاهش دهند.
 
توانایی تمرکز بر چیزی در یک محیط و جهت دادن انرژی ذهنی به سمت آن برای یادگیری، رسیدن به اهداف و انجام طیف وسیعی از کارها، ضروری و حیاتی است.
 
خوشبختانه ذهن دقیقاً مانند ماهیچه های بدن است که می توان آن را با تمرین و ورزش تقویت نمود و در نتیجه تمرکز خود را افزایش داد.
 
تقویت تمرکز ذهنی امری دستیافتنی و شدنی است، اما این لزوما به این معنا نیست که می توان سریع و ساده به آن دست یافت. اگر تقویت تمرکز آنقدرها ساده بود همه ما ابدیل به افرادی نخبه و بسیار موفق می شدیم! برای دستیابی به این هدف نیاز به تلاش زیادی دارید و باید در سبک زندگی خود تغییراتی جدی ایجاد کنید. در ادامه به چند نکته روانشناختی برای افزایش تمرکز اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
 

با ارزیابی میزان تمرکزتان شروع کنید

قبل از اینکه بخواهید برای تقویت توان ذهنی خود برنامه ریزی کنید، بهتر است ببنید تمرکز ذهنی تان در حال حاضر در چه حد قوت دارد.
 
اگر ویژگی های زیر را در خود مشاهده کردید، تمرکز خوبی دارید:
 
- می توانید به راحتی حضور ذهن داشته باشید.
- اهدافی برای خود تعیین می کنید و برای رسیدن به آن کارهای بزرگ را به اهداف کوچک تقسیم می کنید.
- در میانه کار اندکی استراحت نموده و دوباره مشغول کار می شوید.

اگر ویژگی های زیر را در خود مشاهده نمودید، باید به فکر تقویت تمرکز باشید:

- در طول روز مرتب دچار رؤیاپردازی می شوید.
- عوامل مختلف حواستان را پرت می کنند.
- نمی توانید در مسیر دستیابی به اهدافتان پیشرفت کنید.
 
اگر ویژگی های ذکر شده در مجموعه اول به شما نزدیک تر است، احتمالاً بحث تمرکز ذهنی اوضاعتان خوب است، در غیر این صورت باید به فکر تقویت مهارتهای تمرکز بپردازید.
 

حذف محرک های مزاحم که موجب حواس پرتی شما می شوند

معمولاً بیشتر افراد به آنچه در پیرامونشان موجب حواس پرتی می شود، توجهی نداشته و آن ها را دستکم می گیرند. ممکن است صدای رادیو و یا تلویزیون هر چند که کم باشد و یا صدای حرف زدن مکرر همکاران با یکدیگر و یا تلفن، حواس شما را پرت کند.
 
تا می توانید منابع حواس پرتی پیرامونتان را کم کنید. در اکثر مواقع حذف این محرک ها به سادگی آب خوردن است. مثلاً خاموش کردن رادیو و یا تلویزیون و یا تذکر به هم اتاقی و یا همکار، می تواند خیلی راحت شما را از شر چنین محرک هایی که تمرکزتان را بر هم می زنند، خلاص کند.
 
یکی از راه های حذف محرک های مزاحم این است که کارهای خود را در یک مکان مشخص انجام دهید و از دیگران بخواهید شما را در این مدت تنها بگذارند. روش دیگر این است که محیطی آرام مانند یک کتابخانه را برای انجام کارهای خود انتخاب کنید.
 
البته به این نکته توجه کنید که همیشه عوامل حواس پرتی در بیرون نیستند، بلکه نگرانی ها، اضطراب ها، ضعف انگیزه و دیگر عوامل اینچنینی نیز وجود دارد که البته مقابله با آن ها کار چندان ساده ای نیست.
 
یکی از روش های مقابله با عوامل اینچنینی، استراحت کافی قبل از شروع کار و استفاده از افکار مثبت است. هر گاه احساس کردید افکار مزاحم به سراغتان آمده سعی کنید سریعاً ذهن را بر موضوعی که در حال کار بر روی آن هستید، متمرکز نمایید.
 

در آن واحد تنها روی یک موضوع متمرکز شوید

در حالیکه ممکن است به نظر برسد انجام همزمان چند کار می تواند موجب پیشبرد بهتر اهدافتان شود، در واقع نتیجه ای عکس به دنبال خواهد داشت. انجام همزمان چند کار می تواند به شدت بهره وری شما را کاهش داده و موجب شود نتوانید بر جزئیات هر کار به طور کامل متمرکز شوید.
 
توجه و تمرکز خود را به عنوان یک نورافکن ببینید. اگر این نورافکن را بر یک منطقه کوچک بتابانید، جزئیات بیشتری را خواهید یافت اما اگر آن را بر ناحیه ای گسترده بتابانید، درست است که اشیاء بیشتری را خواهید دید، اما وضوح اشیائی که در منطقه اول روشن شده بود با وضوح این اشیاء قابل مقایسه نیست.
 
پس برای تقویت تمرکز باید از انجام دادن همزمان چند کار به شدت اجتناب نموده و در آن واحد تنها بر روی یک کار تمرکز کامل نمایید.
 

در لحظه زندگی کنید

وقتی در حال نشخوار فکری در مورد گذشته و یا نگران در مورد آینده هستید، این همان لحظه ای است که تمرکز خود را از دست داده اید. احتمالاً بودن در زمان حال برای شما نیز بسیار دشوار باشد. اما یکی از روش های افزایش تمرکز تمرین بودن در حال و زندگی در لحظه حال است.
 
وقعیت این است که نمی توانید گذشته را تغییر دهید و آینده نیز هنوز نیامده اما آنچه در حال حاضر در آن هستید واقعیت است و هرگز تکرار نخواهد شد. این زمان حال است که گذشته را جبران نموده و آینده را خواهد ساخت. پس با تمام وجود و تنها بر زمان حال تمرکز نموده تا شاهد دستیابی به موفقیت خود باشید.
 

به خودتان استراحت دهید

آیا برایتان پیش آمده که بخواهید برای مدتی طولانی بر روی یک موضوع تمرکز کنید؟ احتمالاً پس از مدتی حواستان شروع به پرت شدن نموده و تمرکز دوباره برایتان دشوار خواهد شد. نه تنها تمرکز تان کم می شود، بلکه کیفیت کارتان نیز به شدت کاهش می یابد.
 
پیش از این محققان روانشناسی بر این باور بودند که ذهن خسته می شود و در نتیجه تمرکز خود را از دست خواهد داد، اما برخی محققان معتقدند ذهن وقتی در معرض یک محرک تکرار شونده قرار می گیرد، تمرکزش کم می گردد.
 
بنابراین لازم است در موارد اینچنینی اندکی از کار فاصله گرفته و استراحت کنید و دوباره مشغول شوید تا این وضعیت برایتان پیش نیاید.
 
منبع: سایت وری ول مایند


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.