آشنایی با تغذیه مناسب در ایام امتحان

دانش آموزان در ایام امتحانات فراموش نکنند که در این دوره از غذاهای بیرون استفاده نکنند چرا که که ممکن است منجر به ایجاد مصدومیت‌های گوارشی و ایجاد دردسر در ایام امتحانات شود. ما در این مطلب به قواعد تغذیه در ایام امتحانات اشاره کرده ایم.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با تغذیه مناسب در ایام امتحان
استفاده از مغزهای خوراکی به عنوان میان وعده و مصرف کافی آب هم باید مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد.
 

آشنایی با تغذیه مناسب شب امتحان

روز و شب‌های امتحان نه تنها برای دانشجویان و دانش آموزان همراه با استرس فراوان است بلکه خانواده‌ها را نیزبه نوعی دیگر درگیر می‌کند. به ویژه خانواده‌هایی که چند دانش آموز با سلیقه‌های متفاوت غذایی دارند. بیشتر ما فکر می‌کنیم که اگر در روزهای امتحان حجم زیادی از مواد غذایی چرب و چیلی را در سفره غذایی بچه‌ها قرار دهیم، آن‌ها انرژی بیشتری برای درس خواندن پیدا می‌کنند در حالی که یک رژیم غذایی مناسب با محتوای انرژی و پروتئین کافی در کنار دمای مناسب اتاق و حرکات ورزشی به تمرکز بیشتر و شادابی آن‌ها کمک می‌کند.

اول از همه فراموش نکنید در این دوره از غذاهای بیرون استفاده نکنند چرا که که ممکن است منجر به ایجاد مصدومیت‌های گوارشی و ایجاد دردسر در ایام امتحانات شود؛ همچنین بهتر است غذای جدیدی را امتحان نکنید چرا که ممکن است با مزاج شما سازگاری نداشته باشد و یا حتی منجر به ایجاد حساسیت های غذایی شود؛ برای مثال کسی که تا به حال بادام زمینی مصرف نکرده است امکان دارد با مصرف یک ساندویچ کره بادام زمینی دچار حساسیت شود به طوری که حتی کار او به بیمارستان کشیده شود.

به هیچ وجه خوردن صبحانه را فراموش نکنید؛ صبحانه باید سالم و کامل باشد؛ بهتر است از نان‌های سبوس‌دار و خوراکی‌های سالم استفاده کنید؛ در ضمن تا حد امکان از مصرف شیر در این وعده پیشگیری کنید چرا که ممکن است منجر به ایجاد دل درد، دل پیچه و نفخ می‌شود؛ همچنین مصرف مایعات نباید در این وزن زیاد باشد تا موقع امتحان دردسرساز نشود. در مجموع بهتر است در این بازه به خصوص در وعده صبحانه به دنبال غذاهای مقوی و کم حجم باشید؛ برای مثال در صبحانه بهتر است از عسل، مربا، پنیر و گردو استفاده کنید؛  برای برخی از افراد نیمرو و املت نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای صبحانه باشد.

صبح قبل از رفتن به سر جلسه امتحان مصرف کمی نان سبوس دار با ارده و عسل به توان ذهنی کمک می‌کند و تا مدت‌ها احساس گرسنگی را از بین می‌برد به طوری که بعضی ازارده به عنوان غذای سریع و سالم در طب یاد می‌کنند. مصرف سبزیجات و روغن زیتون نه تنها ویتامین و املاح بدن را تامین می‌کند بلکه از یبوست و مشکلات آن دراین روزها می‌کاهد. ازطرفی با مصرف کمی خاکشیر در آب گرم هم می‌توان به کار دستگاه گوارش کمک کرد. کمی زعفران به همراه عسل شربت گوارایی است که هم جلوی سردی طبع دانش آموزان را می‌گیرد و هم آن‌ها را سرحال می‌آورد. در روزهای سرد که احتمال سرماخوردگی افزایش می‌یابد مصرف دمنوش‌هایی مانند آویشن، نعناع، استوقودوس و گل گاوزبان مانع از بیماری در فصل امتحانات دانش آموزان می‌شود.

استفاده از مغزهای خوراکی به عنوان میان وعده و مصرف کافی آب هم باید مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد. وعده صبحانه متنوع حاوی قندهای مرکب و پروتئین‌ها نظیر کتلت یا کوکوسیب‌زمینی، عدسی و خوراک لوبیا مناسب است به شرط این که نفخ حبوبات را گرفته باشید. میوه‌های خشک، فرنی، شیربرنج همراه با خلال بادام وهمچنین مصرف آب میوه و میوه فصل در وعده صبحانه نیز توصیه می‌شود. همراه داشتن خوراکی‌هایی نظیر نخودچی کشمش و انواع مغزها مناسب است.

برای افزایش تمرکز می‌توان از خوراکی‌هایی مانند بادام درختی، انجیر، زرده تخم مرغ و فالوده سیب (سیب رنده شده به همراه کمی گلاب و آب لیموی تازه) استفاده کرد. غذاهای حجیم با کربوهیدرات فراوان مانند ماکارونی و غذاهای سرخ کردنی باعث خواب آلودگی می‌شود. برای داشتن خواب راحت در شب قبل از امتحان، یک لیوان شیر گرم پیش از خواب را پیشنهاد می‌کنیم. از مصرف قهوه، چای یا نوشابه گازدار کولا حدود شش ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.

از مصرف غذاهای بسته بندی شده و مشکوک یا ترکیبات غذایی که برای بار اول در اختیار شما قرار گرفته است بپرهیزید. به توصیه دیگران ازهیچ دارو و ترکیب انرژی زا استفاده نکنید و در شب امتحان غذای منزل را بر هرغذای رستوران و فست فودی ترجیح دهید. با استفاده از مولتی ویتامین‌ها به‌خصوص مولتی ویتامین مینرال، معمولا توان تغذیه‌ای فرد کاهش پیدا می‌کند. اگر در این بازه از داروهای افزایش تمرکز و توجه استفاده می‌کنید حتماً باید توسط متخصص تجویز و از داروخانه ها تهیه شود چرا که می‌تواند خطرناک بوده و منجر به ایجاد خطراتی مثل تشنج واکنش های اضطرابی و بی‌خوابی شود.

از خوردن شام سبک و به موقع غافل نشویم؛ خوردن غذاهای سنگین و حجیم و پرچرب منجر به ایجاد اختلالات خواب می‌شود؛ با توجه به استرس معمول در شب امتحان، همراه شدن این ۲ موضوع کیفیت خواب فرد را به شدت کاهش می‌دهد.

با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما، موادی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند را فراموش نکنید؛ مصرف ویتامین c که آنتی اکسیدانی بسیار خوب محسوب می‌شود می‌تواند به شما کمک کند؛ این مرکبات منابعی خوب برای جذب ویتامین c هستند که احتمال سرماخوردگی را کاهش می‌دهند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.