درمان دردهای پنجه پا در کودکان

در کودکان به خصوص کودکان که تحرک و جست و خیز فراوانی دارند و بیرون از منزل نیز بازی می کنند، شاهد درد هایی از ناحیه پا و پنجه های پا هستید که برای درمان آن در خانه می توانیم راهکارهایی را به کار ببرید که بسیار موثر است، برای آشنایی با این راهکارها به مطلب زیر مراجعه کنید.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان دردهای پنجه پا در کودکان
کف پا نیز یکی از اندام های بدن است که رگ های عصبی فراوانی از آن عبور می کنند و به همین دلیل آن را قلب دوم می نامند.
 

مقدمه

کودکان به دلیل تحرک و جست و خیز فراوانی که به اقتضای سن شان دارند، طبیعی است که گاهی دچار ضربه خوردگی و افتادن هایی شوند که باعث درد در پنجه پا برای آنان شود. گاهی نیز موجب جراحت های پوستی و سطحی یا عمقی نیز می شود که امروز به آن بحث نمی پردازیم، بلکه به دردهایی می پردازیم که در پنجه پا صورت می گیرد. 

پا یکی از اندام های بسیار مهم و کاربردی بدن است که اهمیت بسیار زیادی دارد، کف پا نیز یکی از اندام های بدن است که رگ های عصبی فراوانی از آن عبور می کنند و به همین دلیل آن را قلب دوم می نامند. یکی از دلایل صدمه خوردن و جراحات پا می تواند کفش و صندل های نامناسب باشد، که به خوبی از پا محافظت نمی کنند و باعث آسیب به تمام مفاصل از جمله کمر زانو لگن پنجه موج ران می شود. به گفته بعضی بزرگان در کودکان از سر سرما می‌خورند یا پا، چرا که بسیاری از رگ های مهم بدن و برخی رگ های عروق از این ناحیه بسیار حساس رد می شود. 
 

انواع دردهای پنجه پا

گاهی درد پای کودک به‌گونه‌ای است که راه رفتن را برای آن سخت می‌کند، اما با این حال کودک می تواند راه برود علت احتمالی آن می تواند کشیدگی عضله یا یکی از ربات های پنجه پا باشد. اما اگر کودک ما نتواند روی پای خود بایستد یا راه برود درد ها به شدت او را آزار می‌دهد، علت آن شکستگی یا آسیب دیدگی شدید یکی از استخوان های پا است.  گاهی درد پا ناشی از زدگی های کفش، برای ناهمسان بودن سایز آن با پا، یا نامناسب بودن نوع ساختار کفش و کیفیت آن می باشد. 

اگر کودک زمانی که روی پای خود می ایستد و وزن خود را به روی پایش می گذارد، درد به وجود می آید و نقطه درد در یک مکان کوچک و متمرکز وجود دارد، احتمال دارد که پوست کودک دچار زگیل، قارچ یا ناخنک شده باشد و در آخر باید به این نکته اشاره کرد که والدین گرامی حتما در خرید کفش توجه داشته باشید، که کفش مناسب و طبی همسان با پای کودک خود تهیه کنید. 
 

راه های درمان درد پا

برای پیشگیری از به وجود آمدن دردهای پا و کمر می توانید به توصیه هایی که در روایات آمده است مراجعه کنید چرا که در این روایات به اهمیت بالای مراقبت از پا و پوشیدن کفش مناسب توصیه شده است، از نظر نوع، رنگ و جنس کفش. برای مثال در روایتی از امیرالمومنین علی (علیه السلام) آمده است که : «کفش خوب حافظ بدن و کمک کننده برای نماز و پاکیزگی است.» [1] 

در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام که فرمودند :« از پوشیدن کفش سیاه بپرهیزید و از کفش های رنگ روشن، زرد رنگ و سفید رنگ استفاده نمایید که باعث تقویت چشم و بدن است و هم ثواب ویژه‌ای دارد .» [2] 

نه تنها برای انتخاب کفش باید به رنگ جنس و نوع آن توجه کرد بلکه پس از تهیه کفش مناسب باید در پوشیدن و آداب استفاده از آن توجه داشته باشید، در روایت دیگری درباره آداب پوشیدن کفش آمده است: کفش را به صورت ایستاده نپوشید. [3] از راه رفتن با یک لنگه کفش خودداری کنید. [4] در پوشیدن کفش پای راست را مقدم و در بیرون آوردن پای چپ را مقدم کنید. [5] 

خوردن قلم و پاچه گوسفند برای تقویت استخوان و پا بسیار موثر است، امّا در سن‌های پایین تر بهتر است، که به کودکان خود سوپ پای مرغ یا عصاره پای مرغ را بدهید، که از نظر استخوانی بسیار تقویت شود. 

استفاده از کفش طبی و مناسب با کیفیت بالا برای تمام سنین توصیه می شود. 

ماساژ شبانه یا روزانه پا با روغن بادام، روغن زیتون، برای تقویت بسیار موثر است به شکلی که ۳ تا ۵ دقیقه ناحیه دردناک را با این روغن ها آنقدر ماساژ دهید که گرم شود، سپس بسته و کودک را بخوابانید. روش دیگر استفاده از روغن طوری است که ابتدا باید روغن مالی و ماساژ دهید و بعد از آن مرحله ۱ تا ۳ دقیقه به آرامی بادکش انجام دهید. 

در صورت زخم شدن پا می توانید از عسل به صورت پماد استفاده کنید، یا اینکه از ترکیب عسل با روغن زیتون کمی زردچوبه استفاده کنید.

پیاده روی با کفش مناسب روی سنگلاخ برای تقویت استخوان های پا و قوی شدن عضلات پا بسیار موثر است.

انجیر خشک را در گلاب بخیسانید، روزی  یک عدد از آن را به کودک خود بخورانید. این انجیر را می‌توانید به مدت ۱۴ تا ۴۰ روز استفاده کنید. برای تقویت پا بسیار خوب پاسخ می دهد.

و در آخر لازم به ذکر است که در صورت مشاهده جراحات عمیق و مهم در سطح پوست پای کودک تان، سهل انگاری نکرده و سریعا به پزشک معالج یا اورژانس مراجعه کنید. چرا که این زخم ها امکان عفونت در آنان وجود دارد و در صورت گذشت زمان مناسب برای درمان، رفع این عفونت ها و ترمیم زخم سخت می شود. 

پی نوشت :
[1] محمد بن یعقوب کلینی، اصولکافی، ناشر: اسوه، جلد ۲، صفحه ۴۶۲
[2] ثواب اعمال و عقاب الاعمال، صفحه ۲۴ و ۲۵
[3] محمد بن علی ابن‌بابویه، خصال صدوق، مترجم کمره‎‌ای، ناشر: کتابچی، جلد ۲، صفحه ۵۲۱
[4] اصولکافی، جلد ۶، صفحه ۵۳۴
[5] آداب الدینیه للخزانة المعینیه، صفحه ۶۰


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.