آنچه از فواید گیاه گزنه باید بدانید (بخش اول)

گزنه به دلیل مزایایی که برای پوست، مو و سلامتی دارد از زمان قرون وسطی شناخته شده‌ است. ریشه، برگ، دانه و گل آن دارای مزایای مختلفی هستند و برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب به فواید گیاه گزنه پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید گیاه گزنه باید بدانید (بخش اول)
استفاده از گیاه گزنه یکی از قدیمی‌ترین درمان‌ها برای مبارزه با ریزش مو است.
 

مقدمه

خواص گزنه برای سلامتی و پوست و مو واقعا شگفت انگیز است. گزنه دوپایه یا گزنه معمولی به دلیل محبوبیتی که در فرهنگ عامیانه در سراسر جهان دارد، به عنوان یکی از داروهایی که در”طب سنتی” به کار می‌رود، شناخته شده‌است. هرچند این گیاه اغلب به عنوان یک علف هرز ریشه‌کن می‌شود. این کار مایه‌ی تاسف است زیرا گزنه فواید فراوانی برای سلامتی دارد! اما، قبل از این‌که درباره خواص گزنه بدانید، به طور خلاصه با این گیاه جادویی آشنا خواهید شد.
 

برگ گزنه چیست؟

این گیاه در طول تابستان به بیش‌ترین میزان ممکن یعنی در حدود ۱ تا ۲ متر رشد می‌کند و ساقه‌ی زیرزمینی و ساقه‌ی رونده‌ای به رنگ زرد روشن دارد. این گیاه دارای موهای بسیار نازک و ریز در اطراف ساقه و برگ‌هایش است که در صورت لمس آنها درد و گزش زیادی احساس می‌کنید. اما برگ گزنه صرف نظر از درد و گزشی که دارد، پر از مواد مغذی است و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی وضعیت سلامتی شما داشته باشد.
 

مواد مغذی موجود در گزنه

چرا گزنه تا این حد برای سلامتی ما مفید است؟ به این دلیل که سرشار از مواد مغذی است!
– گزنه غنی از ویتامین A، C، D و K است.
– این گیاه مغذی همچنین غنی از ویتامین B است.
– گزنه یک منبع خوب آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، فسفر، سیلیکا، ید، سلیسیوم، سدیم و گوگرد است.
– مقدار زیادی پروتئین و اسیدهای آمینه دارد.
– کالری و چربی کمی دارد.
– یک منبع خوب کلروفیل و تانن است.
 

خواص گزنه برای سلامتی برای پوست ، مو و سلامتی

گزنه به دلیل مزایایی که برای پوست، مو و سلامتی دارد از زمان قرون وسطی شناخته شده‌است. ریشه، برگ، دانه و گل آن دارای مزایای مختلفی هستند و برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به این خواص به ترتیب پرداخته می شود.
 

خواص گزنه برای پوست

ما انسانها به ظاهرمان اهمیت زیادی می‌دهیم. پوست ما تا حد زیادی در میزان جذابیت ما نقش دارد. برگ‌های گزنه به شیوه‌ای عالی ما را برای به‌دست آوردن پوستی بی‌عیب و نقص کمک می‌کنند. برای استفاده از برگ گزنه جهت بهبود پوست ادامه‌ی مطلب را بخوانید:
 
۱. به درمان آکنه کمک می‌کند.
برگ خشک گزنه برای درمان آکنه و لکه‌های پوست استفاده می‌شود. عصاره برگ خشک گزنه همچنین به عنوان یک تونیک عالی برای پوست چرب و مستعد آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا نه تنها به کاهش آکنه کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود که هیچ زخم یا لکه‌ای از آکنه باقی نماند.

۲. دارای خواص قابض است.
برگ گزنه دارای خواص قابض است که به درمان بیماری‌های پوست مانند اگزما، نیش حشرات و آبله مرغان کمک می‌کند. عصاره‌ی آن یا ترکیب روغن تهیه شده با برگ گزنه می‌تواند به صورت موضعی برای درمان اگزما استفاده شود.
 
۳. از خواص گزنه خاصیت ضد التهابی است.
برگ گزنه دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند برای درمان سوختگی پوست و لکه‌های باقی‌مانده در اثر سوختگی استفاده شود.
 
۴. اگزما را درمان می‌کند.
مصرف منظم چای برگ گزنه به درمان بسیاری از بیماریهای پوستی مانند اگزما کمک می‌کند. نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان چای گزنه در روز بدن شما را از سموم پاک می‌کند و سبب آشکار شدن زیبایی شما می‌شود. شما همچنین می‌توانید تنتور برگ گزنه را به صورت موضعی برای بهبود سریع راش‌هایی که همراه با اگزما هستند، استعمال کنید.
 

خواص گزنه برای مو

آیا برگ‌های گزنده برای موهای ما نیز مفید هستند؟ بله قطعا همین‌طور است! در این‌جا برخی از خواص گزنه را برای مو می‌بینید:
 
1. مشکل ریزش مو را درمان می‌کند.
استفاده از گزنه یکی از قدیمی‌ترین درمان‌ها برای مبارزه با ریزش مو است. کپسول گزنه و چای گزنه را می‌توانید برای درمان ریزش مو به صورت خوراکی استفاده کنید، در حالی که ماساژ کف سر با استفاده از روغن گزنه نیز به طور موثری ریزش مو را درمان می‌کند.
 
2. به رشد مجدد مو کمک می‌کند.
گزنه نه تنها به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند، بلکه در رشد مجدد مو نیز تاثیر مثبتی دارد. برگ گزنه غنی از سیلیکا و گوگرد است. این دو کمک می‌کنند تا موهای شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید. آب کشیدن مو با عصاره‌ی گزنه و آب موجب رشد مجدد موهای ریخته می‌شود و همچنین به بازیابی رنگ موی اصلی کمک می‌کند.
 
3. شوره‌ی سر را درمان می‌کند.
پوست سرتان را با روغن نارگیل یا خردل در ترکیب با برگ گزنه‌ی خشک ماساژ بدهید و اجازه بدهید یک شب تا صبح روی سرتان بماند. این یکی از درمان‌های بسیار موثر برای از بین بردن شوره‌ی سر است. آبی که با له کردن برگ گزنه‌ی تازه استخراج می‌شود نیز برای ماساژ پوست سر جهت از بین بردن شوره‌ی سر موثر است.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما