مزایا و معایب لیزر موهای زائد

یکی از روش های خلاص شدن از شر موهای زائد، لیز است. استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد این روزها در کشور ما نیز رواج پیدا کرده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم مقاله ای با این عنوان را خدمت شما خواننده عزیز راسخون ارائه دهیم تا با مزایا و معایب این روش بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 24 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب لیزر موهای زائد

مقدمه

اگر از هیچ یک از روش‌های اصلاح مو راضی نیستید می‌توانید لیزر مو را امتحان کنید. لیزر مو‌های زائد یکی از معمول‌ترین روش‌های آرایشی در کل دنیا است. در این روش پرتو‌های نور با شدت و متمرکز به فولیکول‌های مو برخورد می‌کنند. رنگدانه‌ها در فولیکول‌ها نور را جذب می‌کند. در اثر این اتفاق مو از بین می‌رود. در این مقاله بطور کامل لیزر مو‌های زائد شرح داده شده است.
 

لیزر مو‌های زائد چگونه کار می‌کند؟

اصل کلیدی در لیزر مو مطابقت طول موج‌های خاصی از نور و مدت زمان پالس با یک هدف خاص (ملانین در فولیکول مو که از بافت اطراف دور می‌شود) است. ملانین رنگدانه طبیعی در پوست و مو است. لیزر مو‌های زائد یک روش پزشکی است که از پرتو متمرکز نور (لیزر) برای حذف مو‌های زائد استفاده می‌کند.

در طول لیزر مو‌های زائد، لیزر نور را منتشر می‌کند که توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود که باعث آسیب رساندن به کیسه‌های لوله‌ای داخل پوست (فولیکول‌های مو) که مو‌ها را تولید می‌کنند، می‌شود. این آسیب باعث جلوگیری یا تاخیر در رشد مو می‌شود.
 
اگر چه لیزر مو‌ها به مدت طولانی موجب تاخیر در رشد مو می‌شود، اما معمولا باعث حذف دائمی مو نمی‌شود؛ بنابراین نیاز به چند بار لیزر برای حذف مو‌های اولیه است. لیزر مو‌های زائد برای افرادی که پوست روشن و مو‌های تیره دارند موثرتر است.
 

فواید لیزر مو‌های زائد چیست؟

لیزر برای از بین بردن مو‌های ناخواسته صورت، پا، بازو، زیر بغل و دیگر مناطق مفید است. فواید لیزر مو‌های زائد عبارتند از:

۱- دقت. لیزر می‌تواند به طور انتخابی مو‌های تیره و درشت را هدف قرار دهد و پوست اطراف را بدون آسیب می‌گذارد.
۲- سرعت. هر پالس لیزر یک ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند مو‌های بسیاری را به صورت همان زمان تحت تاثیر قرار دهد. مناطق کوچک مانند بالای لب را می‌توان در کمتر از یک دقیقه درمان کرد و درمان مناطق بزرگ مانند پشت و یا پا‌ها ممکن است یک ساعت طول بکشد.
۳- پیش بینی پذیری. اکثر بیماران معمولا پس از سه تا هفت جلسه حذف دائمی مو را مشاهده می‌کنند.
 

مراقبت‌های قبل، زمان انجام و بعد از لیزر مو‌های زائد

چگونگی آماده شدن برای لیزر مو‌های زائد
لیزر مو‌های زائد یک روش پزشکی است که نیاز به آموزش برای انجام و ریسک بالقوه دارد. قبل از لیزر مو‌های زائد باید مدارک پزشک یا تکنسین را بررسی کنید. اگر در حال برنامه ریزی برای لیزر مو‌های زائد هستید، باید از شش هفته قبل از لیزر از سایر روش‌ها مانند اپیلاسیون، و الکترولیز استفاده نکنید. لیزر ریشه‌های مو را هدف قرار می‌دهد که به طور موقت با استفاده از روش وکس یا موچین از بین می‌رود.

همچنین شش هفته قبل و بعد از لیزر از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. قرار گرفتن در معرض تابش خورشید، لیزر مو‌های زائد را بی تاثیر می‌کند و پس از لیزر عوارض را بیشتر می‌کند. اگر علاقه‌مند به لیزر مو‌های زائد هستید، دکتری را انتخاب کنید که گواهی تخصصی مانند پوست و زیبایی داشته باشد و در زمینه لیزر نیز تجربه داشته باشد. اگر دستیار پزشک یا پرستار مجرب این کار را انجام می‌دهد، مطمئن شوید که یک پزشک در طول درمان کار را تحت نظارت دارد و در محل حضور دارد
.
قبل از لیزر مو‌های زائد، با پزشک مشورت کنید تا تعیین کند آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. پزشک به احتمال زیاد کار‌های زیر را انجام می‌دهد:
 
  • سابقه پزشکی خود را مرور کنید، از جمله مصرف دارو، سابقه اختلالات پوستی یا زخم، و روش‌های از بین بردن مو‌های زائد
  • در مورد خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله مواردی که لیزر می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد بحث کنید
  • قبل و بعد از لیزر عکس بگیرید تا برای ارزیابی و بررسی‌های طولانی مدت استفاده شود
  • در جلسات مشاوره، در مورد یک طرح درمان و هزینه‌های مربوطه بحث کنید.
دکتر همچنین دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای آماده سازی برای لیزر مو‌های زائد ارائه می‌دهد. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است:
 
  • در معرض خورشید قرار نگیرید. از توصیه‌های پزشک در خصوص قرار نگرفتن در معرض آفتاب تا شش هفته قبل از درمان پیروی کنید و روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • روشن کردن پوست. از کرم‌های ضد آفتاب که پوست شما را تیره می‌کند اجتناب کنید. اگر اخیرا برنزه کرده باشید، پزشک ممکن است کرم سفید کننده پوست تجویز کند.
  • اجتناب از روش‌های دیگر حذف مو. موچین، وکس و الکترولیز می‌تواند فولیکول مو را مختل کند و باید حداقل چهار هفته قبل از درمان از استفاده از آن‌ها اجتناب کنید.
  • اجتناب از دارو‌های رقیق کننده خون. از پزشک خود در مورد دارو‌هایی مانند آسپیرین یا دارو‌های ضد التهاب که باید قبل از لیزر اجتناب شود سوال کنید.
  • اصلاح منطقه لیزر. روز قبل از لیزر، اصلاح منطقه توصیه می‌شود. اصلاح مو‌های روی سطح پوست را از بین می‌برد، اما ریشه زیر پوست باقی می‌ماند. در صورت اصلاح نکردن، مو‌های روی سطح پوست در اثر لیزر می‌سوزد و باعث آسیب پوستی می‌شود.
بعد از انجام لیزر موی زائد
لیزر مو‌های زائد معمولا نیاز به یک سری دو تا شش جلسه‌ای درمان دارد. فاصله بین درمان‌ها بسته به موقعیت متفاوت است. در مناطقی که مو‌ها به سرعت رشد می‌کنند، مانند بالای لب، درمان ممکن است در چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی که رشد مو‌ها آهسته است مانند پشت، درمان ممکن است هر ۱۲ تا ۱۶ هفته انجام شود.

برای هر درمان عینک ایمنی ویژه برای محافظت چشم در برابر پرتو لیزر استفاده می‌کنید. دستیار ممکن است در صورت لزوم دوباره محل را اصلاح کند. پزشک ممکن است بی حسی موضعی به پوست شما اعمال کند تا هر گونه ناراحتی در طول درمان کاهش یابد.

ممکن است پس از لیزر مو‌های زائد، قرمزی و تورم تا چند ساعت مشاهده کنید.

برای کاهش هر گونه ناراحتی، در منطقه تحت درمان یخ قرار دهید. در صورت بروز واکنش پوستی بلافاصله بعد از لیزر، پزشک ممکن است کرم استروئید را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کند.

پس از لیزر مو و بین درمان‌های برنامه ریزی شده، برای شش هفته از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید اجتناب کنید. روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

 
نتایج
مو‌ها فورا از بین نمی‌روند، اما طی یک دوره چند روزه تا هفته‌ای می‌ریزند. ممکن است رشد مو ادامه داشته باشد. درمان‌های مکرر معمولا ضروری است، زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی به صورت چرخه‌ای اتفاق می‌افتد و درمان لیزر با فولیکول‌های مو در مرحله رشد جدید بهتر عمل می‌کند.

نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است و پیش بینی آن‌ها دشوار است. در اکثر مردم لیزر مو‌های زائد ماه‌ها طول می‌کشد و ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما لیزر مو‌های زائد از بین رفتن دائمی مو را تضمین نمی‌کند. هنگامی که مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، معمولا روشن‌تر و نازک‌تر هستند.
 

خطرات انجام لیزر مو‌های زائد

خطرات عوارض جانبی بسته به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمان و پیوستگی به پیش درمان و مراقبت پس از درمان متفاوت است. شایع‌ترین عوارض ناشی از لیزر مو‌های زائد عبارتند از:

سوزش پوست. ناراحتی موقت، قرمزی و تورم بعد از لیزر مو‌های زائد دیده می‌شود. علائم و نشانه‌ها معمولا ظرف چند ساعت ناپدید می‌شوند.

تغییرات رنگدانه. ممکن است لیزر مو‌های زائد به طور موقت پوست را تیره یا روشن کند. روشن شدن پوست در افرادی دیده می‌شود (برای سفید شدن پوست صورت چه باید کرد؟) که قبل و بعد از درمان در معرض خورشید قرار گرفته اند و یا پوست تیره‌ای دارند.

لیزر مو‌های زائد برای پلک ها، ابرو‌ها و مناطق اطراف آن توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال آسیب شدید به چشم وجود دارد.

برای جلوگیری از تغییرات موقتی در رنگ پوست تحت درمان تا یک ماه آینده از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

یک یا دو روز بعد از لیزر، منطقه تحت درمان پوست شما مانند آفتاب سوختگی می‌باشد. کمپرس سرد و مرطوب کننده ممکن است کمک کند. اگر صورت شما درمان شده باشد، روز بعد می‌توانید آرایش کنید، مگر اینکه پوست شما تاول زده باشد.

به ندرت لیزر مو‌های زائد موجب زخم شدن، تاول زدن و سایر تغییرات در بافت پوست می‌شود. دیگر عوارض جانبی نادر عبارتند از خاکستری شدن مو‌ها یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست تیره تر.

احتمال ایجاد تاول بسیار کم است، اما در افرادی که دارای لکه‌های تیره‌تر هستند بیشتر دیده می‌شود. سایر عوارض جانبی بالقوه تورم، قرمزی و زخم است. آلرژی دائمی (آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی) یا تغییرات در رنگ پوست نادر است.

منبع: سایت برترین ها


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.