راه کارهای زندگی با همسر اسکیزوتایپال(بخش دوم)

شاید شما هم از زندگی با این افراد به ستوه آمده اید و به دنبال راه کار برای ارتقای کیفیت زندگی خود می گردید. با ما همراه باشید تا با راه کارهای زندگی با همسر اسکیزوتایپال بیشتر آشنا شوید.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه کارهای زندگی با همسر اسکیزوتایپال(بخش دوم)
سعی کنید در گفتارهای عجیب و غریب او را همراهی نکنید. 
 

1-مهارتهای اجتماعی مناسب او را تقویت کنید

 بی آن که قصد بچه جلوه دادن طرف مقابل خود یا لطف کردن به او را داشته باشید، گاهی اوقات ایفای نقش الگوی مهارت های اجتماعی و تقویت مهارت های اجتماعی او می تواند اعتماد به نفس طرف مقابل تان در وضعیت های اجتماعی را بهبود بخشد. طرف اسکیزوتایپال، به عنوان کسی که وضعیت های اجتماعی را میدان نبرد می داند، احتمالا در رابطه با امور ساده ای مثل این که چه بگوید و مهمتر از آن، چه نگوید، مهارته ای مؤثری ندارد.
 
سایر مهارت های اجتماعی که باید در مورد آنها نقش الگو را برای او بازی کنید و آنها را در طرف مقابل خود تقویت کنید عبارتند از: نحوه نزدیک شدن به دیگران، میزان مناسب نگاه کردن به دیگران و نحوه استفاده درست از نشانه های کلامی. اگرچه این مهارت ها از نظر شما چیزهای ساده ای هستند ولی برای بسیاری از تیپ های شخصیتی عجیب و غریب، مهارت های رمزآمیزی هستند و بدون الگوبرداری و تمرین نمی توانند این مهارت ها را کسب کنند. پیشرفت های تدریجی طرف مقابل تان در تعاملات اجتماعی را تقویت کنید.
 

2-به طرف مقابل خود کمک کنید اعتبار باورهایش را ارزیابی کند

یکی از مشکلات همیشگی بزرگسالان اسکیزوتایپال، تفکر عجیب و غریب و عقاید سحرآمیزشان درباره خودشان، دیگران و دنیا است. وقتی طرف مقابل تان به حسن نیت شما اعتماد کند، حق پیدا کرده اید باورهای نامعقولش را به چالش بکشید. برای مثال، وقتی می گوید «قبل از این که حرفی بزنم، میدانستی می خواهم چه بگویم! تو می توانی فکرم را بخوانی نمی توانی؟» به شکل مؤدبانه ولی قاطعانه ای به او بگویید «هر دو می دانیم که من نمی توانم فکرت را بخوانم ولی گاهی اوقات می توانم پیش بینی کنم می خواهی چه حرفی بزنی.» این جملات اصلاحی، چنانچه با مهربانی و به طور مستمر بیان شود، به طرف مقابل ان کمک خواهد کرد مرز تفکر سحرآمیز و عاقلانه را بفهمد.
 

3-یادتان باشد قرار نیست عجیب و غریب بودن او را از بین ببرید

اگر خصایص عجیب و غریب طرف مقابلتان را دوست ندارید، یک نفر دیگر را پیدا کنید. کسانی که اختلال شخصیت اسکیزوتایپال دارند، برای همیشه عجیب و غریب و نامتعارف خواهند ماند. شاید ابتدا مجذوب برخی از خصوصیات عجیب او شده باشید، اما اگر درصدد تغییر دادن این ویژگی اساسی طرف مقابل تان برآیید، وقتتان را هدر خواهید داد و ناکام و دلسرد خواهید شد. در عوض می توانید این هدف عاقلانه را دنبال کنید که در تعاملات اجتماعی و در بحث اعتماد به نفس، طرف مقابل خود را به جریان اصلی نزدیک کنید و نگذارید به حاشیه برود. او تقریبا برای همیشه گفتار و عادات عجیب و غریب اش را ادامه خواهد داد و دوست ندارد در مهمانی ها محور توجه باشد ولی اشخاص اسکیزوتایپال می توانند با شما، خودشان و با دیگران خیلی راحت تر باشند.
 

4-چه موقع وقت ترک کردن است

بالاخره جایی به این نتیجه می رسید که دیگر نمی توانید رابطه با یک آدم بسیار عجیب و غریب و گوشه گیر را ادامه دهید. وقتی او را ترک کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد شخص اسکیزوتایپال مستعد خشونت است. اگر خودش اهل تهدید یا به شدت هذیانی نباشد، دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم با ترک کردن او، خشونت به خرج دهد.
 
اما این حقیقت دارد که جدایی، احساساتش را جریحه دار می کند. این تیپ شخصیتی، تجربة زیادی در طردشدن دارد و نسبت به تحقیر شدن بسیار حساس است. اگر راهی برای کند کردن این روند پیدا کنید و یک دفعه با او قطع رابطه نکنید، بهتر است. برای مدتی جنبه های جذاب او را تایید و تقویت نکنید. به اطرافیانش که جزء حامیانش هستند هشدار دهید که می خواهید از او جدا شوید تا بیشتر به او توجه کنند و در دوره ای که قصد جداشدن دارید، بیشتر مراقبش باشند.
 

خلاصه

شخص اسکیزوتایپال در آغاز، آدم جدید، جذاب و بی نظیری، به نظر می رسد اما به مرور معلوم می شود که صرفأ عجیب و غریب و غیر عادی است. اگرچه همه خصلت ها و عادات عجیب داریم ولی غیرعادی بودن شخص اسکیزوتایپال در حد اختلال است. او افکار و رفتار عجیب و غریبی دارد، در وضعیت های اجتماعی راحت نیست و حرف هایی می زند و رفتارهایی می کند که به طردشدن او منتهی می شوند. اگر مجذوب نامتعارف بودن شدید او شده اید، ممکن است با او رابطه برقرار کنید. در غیر این صورت دیر یا زود احساس خواهید کرد وقت جدایی است.
  
نویسنده: دبلیو. بِرَد جانسون و کِلی مورِی
 
منبع: کتاب «عشق دیوانه وار»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.