روش هایی برای تقویت قدرت باروری در مردان (بخش دوم)

پدر شدن یکی از شیرین ترین اتفاقاتی است که ممکن است هر مردی در زندگی تجربه کند. اما در برخی موارد وجود مشکلاتی ممکن است مردان و البته به تبع آن خانم ها را از داشتن موهبت فرزند محروم نماید. در بخش اول این مقاله به برخی روش های درمان ناباروری مردان اشاره کردیم، در این بخش نیز نکات دیگری را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای تقویت قدرت باروری در مردان (بخش دوم)

مکمل گیاهی خارخاسک را امتحان کنید

گیاه خارخاسک یک گیاه دارویی است که برای افزایش قدرت باروری مردان استفاده می شود.
 
مطالعه ای که بر روی مردان با اسپرم کم انجام شد نشان داد که مصرف روزانه 6 گرم خاسخاسک بخ مدت دو ماه، توانست نعوظ و میل جنسی آن ها را افزایش دهد.
 
هر چند که خاسخاسک قدر به افزایش سطح تستوسترون نیست، اما می تواند میل جنسی را افزایش داده و کاهش میل جنسی ناشی از کمبود تستوسترون را جبران نماید.
 

گیاه شنبلیله را امتحان کنید

گیاه شنبلیله گیاهی، گیاهی محبوب در آشپزی و طب سنتی است.
 
مطالعه ای که بر روی 30 مرد انجام شد نشان داد که مصرف شنبلیله می تواند تا اندازه زیادی سطح تستوسترون را افزایش دهد.
 
مطالعه ای دیگر که بر روی 60 مرد انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه گیاه شنبلیبه، به مدت 6 هفته، می تواند میل و عملکرد جنسی مردان را بهبود بخشد.
 
این نتایج را پژوهش های دیگری نیز تأیید می کنند. پژوهشی که در ابعاد بزرگتر و بر روی 120 مرد انجام شد، نشان داد که مصرف شنبلیه به صورت روزانه و به مدت 3 ماه، نعوظ و فعالیت جنسی این مردان را بهبود بخشید.
 
همچنین این گیاه دارویی می تواند سطح تستوسترون را به شکلی معنادار افزایش دهد. البته توجه نمایید در همه این پژوهش ها از عصاره شنبلیله استفاده شده است، پس نمی توان درباره آنچه در آشپزی و یا به عنوان دمنوش مصرف می شود، با قطعیت اظهار نظر نمود.
 

مصرف کافی زینک (روی)

زینک یک ماده معدنی ضروری است که در محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ، یافت می شود.
 
به نظر می رسد مصرف کافی روی می تواند یکی از عوامل مهم در باروری مردان باشد. مطالعات نشان داده است که سطح پایین روی با کاهش سطح تستوسترون، کیفیت پایین اسپرم و افزایش احتمال ناباروری مردان، ارتباط معناداری دارد.  
 
همچنین مصرف مکمل روی سطح تستوسترون و تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد. همچنین اگر ورزش های با تنش بالا انجام می دهید و سطح هورمون تستوستورن شما به این خاطر کاهش یافته، مصرف مکمل روی می تواند این تأثیر منفی را به حداقل برساند.
 

آشواگاندا را امتحان کنید

آشواگاندا که با نام های جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی نیز شناخته می شود، گیاهی دارویی است که از زمان های بسیار قدیم در هند استفاده می شده است.
 
پژوهش ها نشان داده است که این گیاه دارویی قادر است با افزایش سطح تستوسترون، باروری مرد را تقویت کند.
 
مطالعه ای که در مردان با تعداد کم اسپرم انجام شد، نشان داد که مصرف 675 میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا، به صورت روزانه و به مدت 3 ماه، به شکلی معنادار باروری آن ها را بهبود بخشید.
 
در این مطالعه، تعداد اسپرم ها، 167 درصد، حجم منی 53 درصد و تحرک اسپرم ها 57 درصد، افزایش یافت. البته افزایش سطح هورمون تستوسترون را نیز باید به این موارد اضافه نمود.
 
مطالعه ای که بر روی 57 مرد بدنساز انجام شد نشان داد که مصرف 600 میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا، سطح تستوسترون و همچنین بافت و قدرت عضلانی آن ها را به شکلی معنادار افزایش داد.
 

ریشه ماکا بخورید

ماکا یک غذای گیاهی مشهور است که اصالتا مربوط به کشور پروست. از قدیم از این گیاه برای تقویت میل جنسی و قدرت باروری استفاده می شده است.
 
چندین مطالعه نشان داده است که مصرف 1.5 تا 3 گرم از ریشه خشک شده ماکا، به صورت روزانه و به مدت سه ماه، میل و کشش جنسی مردان را تا حد زیادی افزایش می دهد.
 
همچنین مطالعات نشان داده است که این گیاه می تواند عملکرد جنسی مردان را نیز بهبود بخشد. در مردان مبتلا به اختلال نعوظ، مصرف 2.4 گرم از ریشه خشک شده ماکا  توانست عملکرد نعوظ و حیات جنسی آن ها را تا اندازه معتنا بهی افزایش دهد.
 
همچنین مصرف 1.75 گرم پودر ریشه ماکا به صورت روزانه و به مدت 3 ماه، می تواند تعداد و حرکت اسپرم ها را تا حد زیادی بهبود بخشد.
 
البته باید توجه نمایید که مطالعات هیچ رابطه ای میان مصرف گیاه ماکا و افزایش هورمون تستوسترون نیافتند. پس مصرف این گیاه برای افرادی که با مشکل کمبود تستوسترون روبرو هستند، فایده چندانی نخواهد داشت.
 

چند نکته دیگر

روش ها و راهبردهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به بهبود باروری مردان کمک کنند، اما این تأثیرات به علت ناباروری بستگی دارند.
 
همچنین این نکته را در ذهن داشته باشید که باروری و میل جنسی، هر دو تا اندازه زیادی به سلامت عمومی شما ارتباط دارند.
 
به همین خاطر هر چیزی که سلامت عمومی شما را بهبود بخشد، احتمالاً باروری شما را نیز تقویت خواهد کرد. در ادامه به چند نکته دیگر برای تقویت قدرت باروری و همچنین افزایش تعداد و کیفیت اسپرم، اشاره می کنیم:
 
داشتن سبک زندگی سالم
یک سبک زندگی ناسالم می تواند سلامت عمومی شما و به تبع آن باروری شما را تحت تأثیر قرار دهد.
 
درمان چاقی
یکی از عوامل مرتبط با ناباروری، چاقی مفرط است. اگر نابارور و چاق هستید، احتمالاً کاهش وزن بتواند تا اندازه زیادی مشکل شما را حل کند.  
 
مصرف کافی فولیک اسید
برخی مطالعات نشان داده اند که کاهش فولیک اسید می تواند بر کیفیت مایع منی تأثیر منفی بگذارد.
 
خواب کافی
خواب کافی برای داشتن جسم و روانی سالم، بسیار ضروری است. عدم رعایت این نکته وکم خوابی می تواند به سلامت عمومی شما آسیب جدی وارد کند. البته خواب کافی همیشه به معنای پر خوابی نیست، چه بسا پر خوابی نیز بیشتر از کم خوابی مضر باشد. خواب کم و یا زیاد می تواند کیفیت اسپرم را به شدت کاهش دهد.
 
مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان
خوردن غذاهای با آنتی اکسیدان بالا، مانند گردو می تواند در افزایش قدرت باروری مردان مؤثر باشد.
 
مصرف مکمل کوآنزیم کیوتن
به نظر می رسد مکمل های حاوی آنتی اکسیدان، می توانند قدرت باروری مردان را افزایش دهند. برخی مطالعات نشان داده است که مکمل کوآنزیم کیوتن قادر است کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.
 
کاهش مصرف سویا
سویا سرشار از ایزوفلاون است. تحقیقات نشان داده است که مصرف ایزوفلاون می تواند بر کیفیت مایع منی تأثیر منفی بگذارد.
 

سخن پایانی

ناباروری مشکلی نسبتاً شایع است که مردان زیادی را در سرتاسر جهان با خود درگیر نموده است.
 
اگر شما نیز با چنین مشکلی دست به گریبان هستید، قبل از هر چیز لازم است به سلامت عمومی خود اهمیت دهید. تمام نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، در واقع روش هایی برای داشتن یک سبک زندگی سالم محسوب می شوند.
 
 
البته باید توجه داشت که نتیجه گرفتن از هیچ کدام از این توصیه ها قطعی نیست، اما اگر ضعف جسمانی دارید و یا سطح تستوسترون بدنتان پایین است، احتمال تأثیر این موارد بیشتر خواهد بود.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.