توصیه هایی برای حل کردن اختلافات زن و شوهر

هیچ زندگی وجود ندارد که بدون اختلاف باشد حتی افراد خوشبخت هم در زندگی خودشان اختلاف دارند اما مدیریت رفتاری دارند و می‌توانند این اختلافات را حل کنند. پس نگران این اختلافات نباشید و به فکر حل کردن آنها باشید، چون انسان قدرت تغییر همه چیز های ممکن را دارد.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
توصیه هایی برای حل کردن اختلافات زن و شوهر
سکوت همیشه نمی‌تواند بهترین راه باشد. سکوتی که مدبرانه و حکیمانه باشد می‌تواند تاثیر مثبت بگذارد. 
 

مقدمه 

وجود اختلاف در نوع رفتار و کردار انسانها کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. چون انسانها متفاوت می‌اندیشند و تفکرات گوناگونی دارند.شما احتمال دارد با دوستان، والدین و همکاران خود اختلاف داشته باشید. زندگی مشترک هم خالی از اختلافات و تفاوت ها نیست، وجود اختلاف نظر ها نمی‌تواند خطرناک با‌شد مگر اینکه بخواهید به این اختلافات دامن زده و مانند پتکی بر سر هم بزنید. 
 

ریشه های اختلاف در بین زوجین

ریشه‌های اختلافات میان همسران عبارتند از نداشتن نیت مناسب در اول ازدواج، مسائل مالی و پولی، عدم حس اعتماد در بین زوجین، چشم و هم‌ چشمی، خساست، خشم و عصبانیت، دورو بودن، دروغ، پنهان‌کاری، پرخاشگری و خشونت، لجاجت، خودبینی و تحقیر دیگری، بی‌انضباطی و دخالت خانواده و دوستان. 

نکته: برخی از دخالت های خانواده ها باعث ایجاد اختلاف در بین زوجین خواهد شد و با ادامه پیدا کردن آن دخالت ها، زندگی زوجین از هم خواهد پاشید. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ کسی که برای جدایی در میان زن و مرد اقدام کند، در دنیا و آخرت مورد خشم و لعنت خداوندی قرار می‌گیرد. و اگر کسی برای گسیختن رابطه زناشویی آن دو، گام بردارد مورد خشم و ناخشنودی خداوند قرار می‌گیرد اگرچه کار آن زن و شوهر به جدایی و طلاق نکشد. [1] 
 

توصیه اما خمینی و امام خامنه ای به زوج های جوان

از توصیه‌های مشترک امام خمینی(ره) و رهبر معظّم انقلاب «سازگاری» زوجین در زندگی مشترک است: «اینکه میگویند شما سازگار باشید، یعنی شما با هر وضعیتی که هست و پیش آمده بسازید. معنای سازگاری این است. یعنی چیزهایی در زندگی پیش می­آید. خب دو نفرند باهم تا حالا آشنایی نداشتند، زندگی نکردند، ممکن است فرهنگشان دو تا باشد. ممکن است عاداتشان دو تا باشد. اوّل ممکن است یک ناسازگاری‌هایی ببینند، حالا اوّل ازدواج که نه آدم هیچ متوجّه نیست. بعد از خرده که گذشت، ممکن است یک ناسازگاری‌هایی حس کند، آیا باید اینجا از هم سرد شوند و بگویند: این مرد یا این زن دیگر به درد من نمی‌خورد؟! نه! شما باید خودتان را با این مسأله تطبیق دهید. اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش کنید و اگر دیدید نه، کاری‌اش نمی‌شود کرد، خب با او بسازید»[2] هر چقدر این اختلافات بیشتر شود، آرامش و لذت هم از زندگی کم می‌شود. برای لذت بردن از زندگی باید اختلافات را کم کنید و ریشه دخالت های دیگران را نیز از بین ببرید. 
 

توصیه هایی برای حل کردن اختلافات

1. مکان خصوصی برای بحث کردن انتخاب کنید
بدون شک در بسیاری از زندگی ها، بحث و اختلاف نظر وجود دارد. اگر این بحث ها در جمع و مکان های شلوغ انجام گیرد باعث دخالت دیگران نیز خواهد شد و اختلافات شما را بیشتر خواهد کرد. پس بحث های خود را در مکانی کاملا خصوصی انجام دهید و سعی کنید در هنگام صحبت کردن درباره اختلافات، دست های همدیگر را به آرامی بگیرید تا آرامش هم در بین شما وجود داشته باشد. 
 
2. در مورد مشکل بوجود آمده صحبت کنید
اگر به دنبال حل اختلاف هستید باید متمرکز شوید روی همان اختلافی که در همان زمان بوجود آمده، اگر روی اشتباهات گذشته فرد دست بگذارید باعث متشنج شدن وضعیت خواهید شد. باید نحوه گفت و گو خود را مدیریت کرده و با آرامش کامل درمورد همان مورد خاص صحبت کنید. 
 
3. عکس العمل تند و خشن نشان ندهید
کار اشتباهی که باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود این است که از کلمات و جملاتی استفاده کنید که هم بار منفی داشته باشد و هم از لحن تند و خشن بهره برده باشد. اگر در هنگام صحبت کردن از کلماتی مانند «من دیگه نمی تونم ادامه بدم» «از این زندگی لذت نمی برم» «تو باعث عذاب منی» استفاده کنید، زندگی خودتان را روی سیاه چاله بدبختی قرار دادید. بهترین استراتژی این است که سکوت کنید تا آرامش حاکم شود. 

نکته: در بیشتر موارد آقایان هستند که عصبانی می‌شوند و از کلمات منفی استفاده می‌کنند. «روشن است که در بیشتر موارد، اگر مرد با صمیمیت و صداقت رفتار کند و در فکر کنار آمدن با همسرش در زندگى باشد، چنین مشکلى از طرف زن بروز نمى‌کند.» [3] 
 
4. احساساتی نشوید
احساسی شدن باعث می‌شود تا کنترل و مدیریت کافی نداشته باشید و به راحتی از حرف های فرد خشمگین تحریک شوید و اختلافات را بیشتر کنید. بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنید و سکوت به موقع داشته باشید. 

توجه: سکوت همیشه نمی‌تواند بهترین راه باشد. سکوتی که مدبرانه و حکیمانه باشد می‌تواند تاثیر مثبت بگذارد. 
 
5. به مشاوره رجوع کنید
احتمال اینکه برخی افراد نتوانند مشکلات و اختلافات خود را حل کنند وجود دارد. پس برای اینکه بتوانند مشکلات را حل کنند باید به یک مشاور امین رجوع کنند تا بتواند کمک کار آنها شود. «برخی شرایط عمومی مشاور عبارت اند از: آگاهی لازم در موضوع مورد مشاوره و زمینه های آن، توانایی ایجاد ارتباط عاطفی با دیگران، خلوص و خالی بودن از هرگونه سوء نیت، حلم و بردباری، رازداری، توانایی ادامه مشاوره، الگوى مناسب بودن و تقوا.» [4] 

پی نوشت :
[1] وسائل الشیعه، جلد 20،صفحه 46
[2] مطلع عشق، محمّدجواد حاج علی اکبری، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، (خطبه عقد مورخه 16/فروردین/79) صفحه 132
[3] علی قائمی، نظام حیات خانواده در اسلام، قم: انجمن اولیاء و مربیان 1393، چاپ 12، صفحه ۳۴۵
[4] علی نقی فقیهی، مشاوره در آینه علم و دین، قم: الجماعه المدرسین بقم المشرفه، موسسه النشر الاسلامی 1381، چاپ دوم، صفحه ۶۶ – ۷۱


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.