علائم و نگرانی های رایج ماه دوم بارداری

شما اکنون در ماه دوم بارداری هستید. در این ماه نیز دارای علائم خاصی هستید. شما و جنین در حال تغییراتی هستین. در طول بارداری هفته به هفته با مشکلات زیادی مواجه می شوید. بیشتر این مشکلات بی ضرر هستند اما برخی نیاز به توجه دارند. در این مطلب علائم، تغییرات بدن شما و جنین و نگرانی های رایج این ماه را باهم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم و نگرانی های رایج ماه دوم بارداری
اگر در ماه دوم بارداری هستید و نوسانات حالات روانی را تجربه می کنید، تنها نیستید. هورمون های بارداری گاهی باعث جنون می شوند.
 

علائم ماه دوم بارداری

بدن تغییرات زیادی را متحتمل می شود تا خود را برای رشد یک نوزاد آماده و سازگار کند اما هیچ یک از این تغییرات آشکار نیست. نشانه ها و علائمی که طبیعی و نرمال هستند عبارتند از:
 
-    حالت تهوع در ماه دوم بارداری
حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری نشانه های رایج بارداری در 85% خانم ها می باشند. این حالت در طول روز مشاهده می شود. این علائم درماه اول بارداری شروع می شود و تا ماه دوم و سوم بارداری ادامه پیدا می کند. این بیماری هیچ تاثیری بر روی مادر و فرزند ندارد اما در طولانی مدت بر زندگی شما اثر می گذارد. برخی خانم ها قادر به تمرکز نیستند و هیچ کاری نمی توانند انجام بدهند. برخی خانم ها افسرده می شوند و برخی با همسر خود دچار مشکل می شوند. اما این بیماری نتایج مثبتی نیز دارد. مطالعات نشان می دهد حالت تهوع و استفراغ رابطه مستقیم با کاهش سقط جنین دارد. اما در صورتی که حالت تهوع شما شدید است به گونه ای که میلی به غذا خوردن ندارید با پزشک خود مشورت کنید. معمولا این گونه علائم به حساسیت شما به بو برمی گردد بنابراین از غذاها و بوهایی که به شما حالت تهوع می دهد دوری کنید. سر وقت غذا بخورید زیرا گرسنگی نیز باعث حالت تهوع می شود. لیمو یا مرکبات دیگر را استشمام کنید. زنجبیل نیز از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند.
 
-    نوسانات حالات روانی در ماه دوم بارداری
اگر در ماه دوم بارداری هستید و نوسانات حالات روانی را تجربه می کنید، تنها نیستید. هورمون های بارداری گاهی باعث جنون می شوند. بعضی وقت ها پر انرژی و شاداب هستید و بعضی وقتا خسته و کسل. هیچ کس دلیل رفتار خانم ها را در دوره بارداری نمی داند اما احتمال زیاد به هورمون های استروژن و پروژستون مربوط می باشد. این هورمون ها بر سطح مواد شیمیایی مغز که حالات روانی را تنظیم می کنند اثر می گذارند. استراحت و رژیم غذایی مناسب این حالات را برطرف می کند. اما اگر احساس افسردگی شدید دارید به گونه ای که امکان دارد به خود آسیب برسانید و این حالات بیش از دو هفته طول کشید با پزشک خود صحبت کنید. 
 
-    افزایش ضرورت مدفوع در ماه دوم بارداری
در این حالت دفعات دستشویی رفتن شما افزایش می یابد. افزایش دفعات مدفوع در ماه های اول بارداری به هورمون ها مربوط می شود. بعد از این که جنین به رحم چسبید، بدن هورمون گونادوتروپین تولید می کند که باعث افزایش نیاز به مدفوع کردن می شود. متاسفانه این شرایط تا ماه های آخر بارداری ادامه خواهد داشت. سعی کنید نوشیدنی زیاد مصرف کنید. مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار باعث افزایش نیاز به دستشویی رفتن می شود.
 
-    سینه های پرتر در ماه دوم بارداری
اگر سوتین شما تنگ شده است تعجب نکنید. هورمون استروژن و پروژسترون بدن شما را برای مادر شدن آماده می کنند بنابراین چربی بیشتری تولید می کنند. سینه ها حساس تر نیز می شوند. استفاده از سوتین های پارچه ای به شما کمک می کند درد کمتری احساس کنید.
 
-    ویار موادغذایی در ماه دوم بارداری
تغییرات هورمونی و کمبود مواد مغذی باعث ویار می شود. مصرف هر گونه ماده غذایی که ضرر نداشته باشد مجاز است. اما سعی کنید از جایگزین های سالم استفاده کنید.
 

تغییرات بدن در ماه دوم بارداری

در این ماه تغییرات بدن کم کم مشاهده می شود. در کنار هورمون های استروژن و پروژسترون، هورمون hCG نیز تولید می شود. این هورمون ها برای اطمینان از بارداری موفق در مراحل اولیه تولید می شوند. هورمون های استروژن و پروژسترون به حفظ بارداری کمک می کنند در حالی که هورمون hCG به بیگانه نبودن نوزاد در بدن و اطمینان از برخورد غیر هجومی بدن نظارت دارد. در کنار تغییرات دیگر، افزایش ترشحات واژینالی نیز نشانه های ماه دوم بارداری است. برای جلوگیری از یبوست آب بنوشید ( راهکارهای درمان یبوست در بارداری)  و از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید.
 

نگرانی های رایج در ماه دوم بارداری

در طول بارداری هفته به هفته با مشکلات زیادی مواجه می شوید. بیشتر این مشکلات بی ضرر هستند اما برخی نیاز به توجه دارند. در اینجا لیست نگرانی های ماه دوم بارداری ذکر شده است:
 
-    واریس در ماه دوم بارداری
در طول بارداری افزایش حجم خون و سطح هورمون ها باعث باد کردن رگ ها می شود. رگ ها بزرگ شده قرمز یا آبی هستند و به شکل تاب خورده دیده می شوند. این رگ ها به شکل ورم کرده دیده می شوند. شما ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشید. واریس تا سه ماه بعد از زایمان ادامه می یابد. اما این مشکل در بارداری های بعدی بدتر می شود. ورم رگ ها گاهی با رگ های عنکبوتی اشتباه گرفته می شود. این رگ ها شبیه هستند اما در حالت عنکبوتی رگ ها کوچکتر هستند و ورم ندارند. علائم واریس درد رگ ها پس از نشستن و برخاستن و ورزش می باشد. استفاده از جوراب های سفت به کاهش درد کمک می کند. همچنین هنگامی که در پاها احساس فشار کردید بنشینید تا جریان خون به حالت نرمال برسد. اگر هیچ یک از این روش ها به شما کمک نکرد به پزشک مراجعه کنید. 
 
-    سوزش معده و سوءهاضمه و ماه دوم بارداری
مشکلات گوارشی و سوزش سر دل در بارداری مشکلاتی رایج در طول بارداری هستند. معده پر، طعم اسید در دهان یا سوزش در قفسه سینه و گلو علائم این بیماری هستند. این مسئله به هورمون ها نیز بر میگردد. مقدار زیاد پروژسترون و استروژن در بدن باعث شل شدن بافت های عضلانی اطراف معده و مری می شود. بنابراین حرکت آهسته غذا در سیستم باعث سوءهاضمه و نفخ می شود. این علائم برای جنین مفید هستند. حرکت آهسته باعث جذب بهتر مواد مغذی توسط جریان خون می شود بنابراین به جنین نیز مواد کافی می رسد. سوزش معده نیز به دلیل استراحت حلقه دریچه معده به مری می باشد که باعث برگشت غذا و اسید از معده به مری می شود. این اسید باعث سوزش می شود. موادغذایی که باعث سوزش معده می شود غذاهای تند، سرخ شده، چرب، شکلات ها و قهوه می باشند. بنابراین حذف این غذاها از رژیم غذایی باعث از بین رفتن اثرات آن ها می شود. سعی کنید غذا را با آرامش بجوید بنابراین هوا وارد معده شما نمی شود و هضم غذا دشوار نمی شود. به جای مصرف سه وعده غذا، وعده های غذایی را در طول روز پخش کنید و تعداد آن را به 6 وعده برسانید.
 
-    خونریزی در ماه دوم بارداری
خونریزی یا لکه بینی در بارداری به دلایل مختلف اتفاق می افتد. خونریزی در ابتدای بارداری به دلیل کاشت جنین بر روی دیواره رحم اتفاق می افتد. در مراحل بعدی، خونریزی به دلایل هورمونی اتفاق می افتد. بعضی اوقات ترشحات با خون، بو و مخاط همراه است. انواع مختلف خونریزی در بارداری و لکه بینی در بارداری وجود دارد.  در صورتی که خونریزی شما شدید بود یا ترشحات غلیظ و بدبو بودند با پزشک تماس بگیرید. این علائم نشانه عفونت( راه درمان عقونت در بارداری) یا سقط جنین یا بارداری ناموفق است.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.