مراقبت های ماه دوم بارداری (بخش دوم)

دومین ماه بارداری ماهی است که تازه خانم‌های باردار درباره علائم واقعی بارداری شروع به شکایت می‌کنند؛ علائمی مانند حالت تهوع، خستگی. در این مطلب قصد داریم شما را با مراقبت های لازم در ماه دوم بارداری و ورزش های مناسب برای مادر آشنا نماییم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های ماه دوم بارداری (بخش دوم)
ورزش برای حفظ سلامت مادر و جنین لازم است. حرکت‌های ورزشی در ۳ ماهه اول، دوم و سوم بارداری با هم متفاوتند.
 

ماه دوم بارداری: چه میوه هایی مصرف کنیم؟

توصیه می‌شود، خانم باردار به صورت متنوع از تمام میوه‌های فصل استفاده کند و در طول روز ۵ تا ۷ نوبت میوه‌ و ‌سبزی‌های تازه و صیفی‌ جات به صورت متنوع مصرف کند. هم چنین استفاده از میوه‌های دارای ویتامین C را در طول روز فراموش نکنید.
 
اگر میوه‌ای را قبلا نخورده‌اید، دقت کنید!
با خوردن میوه‌ای خاص، ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد، باید نسبت به خوردن میوه ملاحظات خاصی را در نظر بگیرد. میوه‌هایی مانند کیوی و توت فرنگی ممکن است ایجاد حساسیت کنند.
 

ماه دوم بارداری و ورزش های مناسب برای مادر

ورزش برای حفظ سلامت مادر و جنین لازم است. حرکت‌های ورزشی در ۳ ماهه اول، دوم و سوم بارداری با هم متفاوتند. اگر در ۳ ماهه اول بارداری هستید، این حرکت‌های ورزشی را خوب به خاطر بسپارید و آنها را با دقت انجام‌ دهید:
 
▪ حرکت اول
کف دست‌ها و یک زانوی خود را روی تشک قرار دهید؛ به طوری که کمرتان کاملا صاف باشد. پای دیگرتان را به صورت مایل روی تشک بگذارید؛ به صورتی که پنجه پای تان روی تشک قرار بگیرد. حالا پنجه پای تان را از روی تشک بالا ببرید؛ طوری که پا و کمرتان در یک راستا قرار داشته باشند. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و حرکت را با پای دیگرتان تکرار کنید. این حرکت را با روزی ۵ بار شروع کنید و کم‌کم به ۲۰ بار در روز برسانید.
 
▪ حرکت دوم
به پهلوی چپ دراز بکشید. آرنج و کف دست چپ تان را روی تشک بگذارید و پای چپ خود را کاملا صاف روی تشک قرار دهید. حالا کف دست راست تان را هم روی تشک بگذارید و کف پای راست خود را جلوی ران پای چپ تان روی تشک قرار دهید. ۸ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و بعد به پهلوی راست تان دراز بکشید و همین کارها را تکرار کنید. این حرکت را هم از روزی ۵ بار شروع کنید و کم‌کم به ۲۰ بار در روز برسانید.
 
▪ حرکت سوم
به پهلوی چپ دراز بکشید و کف دست چپ تان را زیر سر خود قرار دهید. کف دست راست تان را روی تشک و درست مقابل شکم تان بگذارید. زانوی چپ تان را به عقب خم کنید و پای راست خود را به صورت کاملا صاف و کشیده روی پای چپ بگذارید. حالا کمی پای راست تان را بالا بیاورید و ۵ ثانیه در همین حالت بمانید. حرکت را با پای مقابل‌تان هم تکرار کنید و ۵ تا ۱۰ بار در روز این کار را انجام دهید.
 
▪ حرکت چهارم
سرپا بایستید و پاهای تان را به عرض شانه‌های تان از هم باز کنید. انگشت‌های هر دو دست خود را در هم قفل کنید و کف دست‌های تان را کاملا به هم بچسبانید. حالا دست‌های در هم گره خورده‌تان را مقابل قفسه‌سینه خود قرار دهید و تا جایی که زور دارید، آنها را به هم فشار دهید. تا ۵ بشمارید و ۲ ثانیه استراحت کرده و دوباره حرکت را تکرار کنید. شما می‌توانید ۱۰ بار در روز این کار را انجام دهید و به مرور به ۲۰ بار هم برسانید.
 
▪ حرکت پنجم
این حرکت شامل ۳ بخش مختلف است که هر ۳ به صورت نشسته انجام می‌شوند.

بخش اول: بنشینید و کف پاهای تان را به هم بچسبانید. حالا دست‌های تان را به صورت کاملا صاف و مستقیم نگه دارید؛ به طوری که پشت دست‌های تان رو به بالا باشد. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و بعد بخش دوم را شروع کنید.

بخش دوم: در همین حالتی که هستید کمی کمرتان را به سمت عقب متمایل کنید و ۵ ثانیه هم در این حالت باقی بمانید. حالا پس از ۲ ثانیه استراحت می‌توانید بخش سوم را شروع کنید.

بخش سوم: برای این کار باید در همان حالت نشسته، کف پاهای تان را به هم بچسبانید و کف هر دست خود را روی شانه‌ مقابل‌تان قرار دهید و سرتان را کمی به جلو خم کنید. ۵ ثانیه هم در این حالت بمانید و حرکت را از ۵ بار در روز شروع کنید و به ۲۰ بار برسانید. راستی، حواستان باشد که این حرکت را به هیچ‌وجه در ۳ ماهه سوم بارداری‌تان انجام ندهید!
 
▪ حرکت ششم
سرپا بایستید و پاهای تان را کمی بیشتر از عرض شانه‌های تان باز کنید و دست‌های خود را در راستای بدن و در کنار پهلوهای تان قرار دهید. حالا خیلی آهسته زانوهای تان را خم کنید و حالت نیمه‌نشسته به خود بگیرید. ۸ ثانیه در این حالت بمانید و پس از ۲ ثانیه استراحت، دوباره حرکت را تکرار کنید. این حرکت هم باید از روزی ۵ بار شروع شود و به روزی ۲۰ مرتبه برسد.
 
▪ حرکت هفتم
به پشت دراز بکشید و زانوهای تان را خم کنید و کف هر ۲ پایتان را روی تشک قرار دهید. حالا دست‌های تان را به صورت کاملا کشیده، موازی ران پای تان بالا بگیرید و شانه‌های تان را از تشک جدا کنید. سعی کنید که ۵ ثانیه در این حالت بمانید و نفس عمیق هم بکشید. روزی ۱۰ بار این حرکت را انجام دهید. انجام دادن این حرکت ورزشی هم مانند حرکت پنجم، بعد از ۳ ماهه اول بارداری به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
 

آیا می توان در ماه های اول بارداری نزدیکی جنسی داشت؟

بله، فرزند شما در این ماه راحت و امن است و دلایل سقط جنین در این ماه به دلیل نابه هنجاری های کروموزومی است و به نزدیکی جنسی ربطی ندارد.
 

ماه دوم بارداری: نکاتی برای پدرها

لیست کارهایی که باید در ماه دوم بارداری انجام دهید:
–    به تغذیه و استراحت همسر خود توجه کنید.
–    درباره بیمه و جزئیات آن مطالعه کنید.
–    سعی کنید موادغذایی که همسرتان نیاز دارد یا تمایل دارد فراهم کنید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.