آیا می توان گوشت را مجدداً منجمد کرد؟

این روزها با توزیع گوشت های منجمد وارداتی برای خیلی از افراد این سؤال پیش می آید که آیا یخ زدایی از گوشت خریداری شده و بسته بندی آن و سپس قرار دادن آن در فریزر، کار درستی است و می توان با این روش به سلامت گوشت مطمئن بود؟ در این مقاله سعی می کنیم نکاتی را در مورد منجمد کردن مجدد گوشت، خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا می توان گوشت را مجدداً منجمد کرد؟

مقدمه

گوشت تازه به سرعت خراب می شود و منجمد کردن آن، یکی از رایج ترین روش های نگهداری آن محسوب می شود.
 
فریز کردن گوشت در دمای منفی 18 درجه سانتی گراید، علاوه بر اینکه روشی خوب برای نگهداری گوشت است، می تواند از بیماری های مرتبط با مصرف گوشت، پشیگیری نماید.
 
یکی از سؤالاتی که در زمینه فریز کردن گوشت مطرح می شود این است که آیا می توان گوشت یخ زده را پس از یخ زدایی دوباره منجمد کرد؟ در این مقاله سعی می کنیم پاسخ این سؤال را خدمت شما خواننده عزیز راسخون ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
 

آیا منجمد کردن مجدد گوشت کار درستی است؟

این کار معمولاً زمانی پیش می آید که مقداری گوشت از فریزر بیرون بیاورید، مقداری از آن را برای تهیه غذا استفاده کنید و بخواهید باقیمانده آن را به فریزر برگردانید و یا اینکه گوشت منجمد را از بازار تهیه کنید و بخواهید پس از یخ زدایی و بسته بندی، آن را در فریزر بگذارید.
 
اگر گوشت را پس از خارج کردن از فریزر، برای یخ زدایی در یخچال قرار دهید تا آرام آرام یخش آب شود، منجمد کردن مجدد آن هیچ مشکلی ندارد.
 
اگرچه یخ زدایی با گذاشتن گوشت منجمد در یخچال تنها روش یخ زدایی نیست اما اگر می خواهید بخشی از گوشت را دوباره به فریزر برگردانید، قطعاً این روش، بهترین روش یخ زدایی خواهد بود.
 
به طور کلی با شرایط زیر می تواند گوشت را مجدداً منجمد نمود:
 
- گوشت پس از خارج شدن از فریزر و به منظور یخ زدایی، در یخچال نگهداری شده باشد
- بیش از 2 ساعت خارج از فریزر نباشد
- بیش از یک ساعت در دمای بالا 32 درجه سانتیگراید قرار نگرفته باشد
 

یخ زدایی و انجماد مجدد گوشت چه تأثیری بر گوشت می گذارد؟

انجماد مجدد گوشت ممکن است مشکل خاصی ایجاد نکند اما در هر حال بر کیفیت گوشت تأثیر خواهد گذاشت.
 
به عنوان مثال، منجمد کردن و یخ زدایی از گوشت بیش از یک بار ممکن است موجب تغییر رنگ و بو و حتی بافت گوشت شود و اکسیداسیون چربی و پروتئین آن را افزایش دهد.
 
اکسیداسیون فرایندی است که در طی آن الکترون ها از یک اتم به اتم دیگر منتقل می شوند. وقتی این فرآیند در گوشت اتفاق بیافتد، کیفیت آن به شدت پایین می آید.
 
از سویی وقتی رطوبت گوشت کاهش یابد، که این موضوع در یخ زدایی و انجماد مجدد گوشت اتفاق می فتد، لطافت گوشت به شدت کاهش خواهد یافت.
 
نکته جالب توجه این است که در برخی موارد یخ زدایی و انجماد مجدد گوشت، ممکن است بر عوامل ذکر شده تأثیری مثبت داشته باشد.
 
در هر حال، نوع گوشت و تعداد دفعات یخ زدایی و انجماد، بر این عوامل مؤثر هستند. در ادامه به تأثیر انجماد مجدد بر انواع گوشت اشاره می کنیم.
 
گوشت گاو
به عنوان مثال، مطالعه ای نشان داد که یخ زدایی و انجماد مجدد گوشت گاو می تواند بر کیفیت گوش گاو تأثیر بگذارد.
 
 برخی تحقیقات نشان داده اند که استیک هایی که یخ زده شده و پس از یخ زدایی دوباره منجمد شده اند در مقایسه با گوشت هایی که برای مدتی طولانی در فریزر بوده اند، رطوبت بیشتری داشته و بافتشان بهتر است.
 
علاوه بر این پژوهش، تحقیقی دیگر که در مورد تأثیر سرما و انجماد بر گوشت قرمز انجام شد، نشان داد که منجمد کردن گوشت قرمز در بازه های زمانی کوتاه تر، از تأثیرات منفی انجماد، خواهد کاست.
 
گوشت گوسفند
مطالعه ای به بررسی گوشت دنده گوسفند استرالیایی پرداخت. در این تحقیق، دانشمندان گوشت هایی را که در دماهای مختلف منجمد شده بودند را با یکدیگر مقایسه نمود. در این بررسی به شاخص هایی مانند آب دار بودن، بافت و انقباض گوشت ها توجه شد.
 
محققان دریافتند گوشت گوسفندی که در دمای بین 50 تا 80 درجه سانتی گراید منجمد می شود، در مقایسه با گوشتی که در دمای 18 درجه زیر صفر منجمد می شود، پس از یخ زدایی، بافت نرم تر و لطیف تری دارد.
 
گوشت پرندگان
مطالعه ای که به بررسی 384 سوپر مارکت فروشنده گوشت پرندگان پرداخت، دریافت که روش های مختلف یح زدایی از مرغ های منجمد، شامل یخ زدایی با یخچال، مایکروویو، آب گرم، آب شیر و قرار دادن بر روی کابینت آشپزخانه، هیچ تغییر مهمی بر بافت و رنگ گوشت مرغ ندارند.
 
با این حال یخ زدایی با یخچال و مایکروویو، بهترین روش های یخ زدایی بوده و تا 18 درصد نسبت به دیگر روش های یخ زدایی، بهتر عمل می کنند.
 
البته برخی دیگر از تحقیقات دریافتند هر چه تعداد دفعات انجماد و یخ زدایی بیشتر باشد، احتمال تغییر در بافت و رنگ گوشت پرندگان بیشتر خواهد بود.
 

چگونه گوشت ها را یخ زدایی کنیم؟

اولین نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که قبل از اینکه بخواهید گوشت یخ زده را در آشپزی استفاده کنید، لازم است آن را به طور کامل یخ زدایی کنید. در ادامه به سه روش رایج یخ زدایی اشاره می کنیم:
 
1. یخ زدایی در یخچال
یخ زدایی در یخچال، بسته به اندازه گوشت، می تواند بین 1 تا 7 روز به طول انجامد. پس از یخ زدایی، تا 3 روز فرصت دارید از آن استفاده کنید.
 
2. گذاشتن گوشت منجمد در آب سرد
این روش، یکی از روش های سریع یخ زدایی محسوب می شود. در این روش، گوشت را در یک کیسه فریزر قرار داده و در یک ظرف آب سرد می گذارید، سپس شیر آب را اندکی باز می گذارید تا دمای آب ثابت بماند. گوشتی که به این شیوه یخ زدایی می شود، بلافاصله پس از باز شدن یخ باید در پخت و پز استفاده شود.
 
3. یخ زدایی با مایکروویو
گوشت ها و غذاهایی که در مایکروویو یخ زدایی می شوند، باید بلافاصله استفاده شوند، زیرا فرآیند یخ زدایی ممکن است دمای برخی نقاط گوشت را به شدت بالا ببرد و حتی موجب پخته شدن آن قسمت شود!
 
یادتان باشد اگر بسته های گوشتتان بزرگ است و مطمئن هستید که پس از یخ زدایی قرار است قسمتی از آن را دوباره به فریزر بازگردانید، حتماً آن را در یخچال، یخ زدایی کنید.
 
از سویی اگر گوشت را با استفاده از آب سرد و یا مایکروویو یخ زدایی کرده اید، به هیچ وجه آن را مجدداً منجمد نکنید.
 

سخن پایانی

معمولاً برای نگهداریِ گوشت، آن را منجمد می کنند و در واقع سالم ترین روش نگهداری گوشت، همین روش است.
 
اگر گوشت به درستی منجمد شده و در یخچال و آرام آرام یخ زدایی شده باشد، می توان دوباره آن را منجمد کرد. اگر این موارد را رعایت کنید، مصرف این گوشت هیچ ضرری نخواهد داشت.
 
با این حال بسته به نوع گوشت و تعداد دفعاتی که منجمد می شود، ممکن است از کیفیتش کاسته شود.
 
بنابراین اگر می خواهید مقداری از گوشت را پس از یخ زدایی باز هم منجمد کنید، لازم است یخ زدایی را خیلی آرام و در یخچال انجام دهید.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.