نکاتی مهم درباره الکل صنعتی برای ضدعفونی

این روزها متاسفانه تعداد تلفات بر اثر مسمومیت الکلی بخاطر مبتلا نشدن به ویروس کرونا در بیمارستان‌های سطح کشور زیاد گزارش می‌شود و علت آن عدم آگاهی از مصرف صحیح الکل می‌باشد. در ادامه درباره مصرف الکل طبی و الکل صنعتی برای ضدعفونی  نکات مهمی را به سمع و نظر شما می‌رسانیم.
يکشنبه، 3 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی مهم درباره الکل صنعتی برای ضدعفونی
میزان جذب پوستی متانول یا الکل صنعتی به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.
 

مقدمه

این روزها با شیوع کرونا در دنیا به خصوص ایران مصرف الکل صنعتی برای ضدعفونی و مصرف الکل طبی برای ضد عفونی بدن زیاد شده است. متاسفانه تعداد تلفات بر اثر مسمومیت الکلی این روزها در بیمارستان‌های سطح کشور زیاد گزارش می‌شود و علت آن عدم آگاهی از مصرف صحیح الکل می‌باشد. در ادامه درباره مصرف الکل طبی و الکل صنعتی برای ضدعفونی  نکات مهمی را به سمع و نظر شما می‌رسانیم.
 

فرق الکل صنعتی و طبی

با افزایش مرگ و میر و مسمومیت الکلی سازمان غذا و دارو ضمن انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به استفاده از متانول و یا الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح و دست هشدار داد. باید به این نکته توجه داشت که متانول الکل صنعتی فقط و فقط برای ضدعفونی سطوح مناسب است و اگر سطح پوست شما در معرض آن قرار گرفت حتما آن را بشویید چرا که منجر به مسمومیت شده توجه داشته باشید که متانول زرد رنگ است و حتما قبل از استفاده توضیحات روی شیشه را بخوانید. الکل طبی یا متانول در پزشکی برای ضد عفونی بدن به کار برده می‌شود سفید رنگ است و در تماس با پوست مشکلی ایجاد نمی‌کند. متاسفانه گزارش‌ها هاکی از این است که عده ای افراد سودجو با ترکیب وایتکس با الکل صنعتی رنگ آن را تغییر می‌دهند و به جای الکل طبی در بازار عرضه می‌کنند.
 

آزمایش تشخیص الکل صنعتی و طبی

همان‌طور که گفته شد با توزیع الکل صنعتی برای ضدعفونی به جای الکل طبی و ایجاد مشکلات شدید، یک آزمایش وجود دارد که اگر قبل از استفاده از الکل و ضدعفونی کننده‌های مایع از آن استفاده کنید می‌توانید از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید. ابتدا یک قاشق از مایع ضدعفونی‌کننده یا الکل را در قاشق می ریزیم سپس با فندک آن را مشتعل می‌کنیم اگر شعله ایجاد شده آبی بود که اتانول است و با خیال راحت از آن استفاده کنید ولی اگر شعله نارنجی رنگ بود متانول یا الکل صنعتی در آن است و قابل استفاده برای ضدعفونی بدن نمی‌باشد.
 

نکاتی راجع به الکل صنعتی برای ضدعفونی

* الکل صنعتی یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی کمتری در مقایسه با الکل اتانول است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌ الکلی، کوری و مرگ همراه است.

* میزان جذب پوستی متانول یا الکل صنعتی به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.

* توصیه می شود به هیچ وجه از الکل متانول و یا الکل صنعتی، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارید از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنید، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک یا اتانول و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک اتانول با غلظت مناسب استفاده کنید.

* برای ضد عفونی سطوح بهتر است از دستما‌ل‌های مرطوب که حاوی الکل هستند یا پدهای الکلی استفاده کنید.

* بر اساس توصیه‌های علمی و پزشکی مصرف خوراکی اتانول و یا غرغره کردن دهانی آن در هیچگونه تاثیری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه می‌باشد.

* برای ضد عفونی کردن دست‌ها و سطوح مختلف، استفاده از الکل ۷۰ درصد کارایی لازم را دارند.
 
کلام پایانی
در این مطلب کاربرد الکل صنعتی برای ضدعفونی و تفاوت‌های آن با الکل طبی گفته شد. در این روزهای سخت سعی کنیم با رعایت اصول بهداشت فردی از انتشار این ویروس جلوگیری کنیم و هم‌چنین فقط در موارد ضروری و خاص به بیرون از خانه مراجعه کنیم و از خانه تا جایی که می‌شود بیرون نیاییم. تیم آنلان خدمت از ما برای شما عزیزان آرزوی سلامتی و بهبود شرایط را دارد.

منبع: khedmatazma.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.