کارهایی که مبتلایان به ویروس کرونا باید بکنند؟

افرادی که مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ هستند باید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنند، در خانه بمانند. این قرنطینه خانگی می‌تواند احتمال ابتلای سایر افراد را به کروناویروس جدید کاهش دهد. در این مطلب به کارهایی که مبتلایان به ویروس کرونا باید بکنند اشاره خواهیم کرد.
شنبه، 2 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کارهایی که مبتلایان به ویروس کرونا باید بکنند؟
هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید. دستمال‌های استفاده‌شده را در سطل زباله دردار بیندازید.
 

مقدمه

اگر به تازگی در یکی از کشورهایی که این ویروس همه‌گیر شده است بوده‌اید یا طی ۱۴ روز پیش با یکی از کسانی که علائم اصلی این ویروس را داشته است در ارتباط بوده‌اید یا خودتان یکی از علائم تب، تنگی نفس و سرفه را دارید حتماً با یک پزشک آگاه تماس بگیرید و درباره شرایط‌‌تان با او صحبت کنید. پزشک تشخیص می‌دهد که آیا شما نیاز به انجام آزمایش برای تشخیص ابتلا به کروناویروس جدید را دارید یا خیر. در این مطلب با همه کارهایی که در این دوران باید انجام دهید، تا از شیوع کروناویروس جدید جلوگیری کنید آشنا شوید.
 

کارهایی که مبتلایان به ویروس کرونا باید بکنند؟

فقط برای رفتن به مراکز درمانی از خانه بیرون بروید
اگر علائم بیماری شما خفیف است، در خانه و در یک اتاق جدا از سایر افراد بمانید. شما باید فعالیت‌های بیرون از خانه خود را در این دوران قطع کنید و فقط برای رفتن به مراکز درمانی از خانه بیرون روید. از رفتن به سر کار، مدرسه و مکان‌های عمومی خودداری کنید. از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز استفاده نکنید.
 
خود را از سایر افراد خانه جدا کنید
تا حد امکان در یک اتاق جداگانه بمانید، خود را از سایر افراد خانه جدا کنید و با آن‌ها در دوران بیماری تماس نداشته باشید. حتی توصیه شده است که اگر می‌توانید از حمام جداگانه‌ای استفاده کنید.

اگر حیوان خانگی دارید، لازم است بدانید که در دوران بیماری باید تا حد امکان از حیوانات خانگی خود و دیگر حیوانات دور بمانید. اگرچه تا کنون هیچ موردی درباره ابتلای حیوانات خانگی به این بیماری گزارش نشده، اما بهتر است تا به دست آمدن اطلاعات بیشتر، تماس با حیوانات را نیز محدود کنید. حتی اگر مشکوک به ابتلا هستید، باز هم از نوازش، بغل کردن و به اشتراک‌گذاری غذای خود با حیوانات خودداری کنید. اگر در این دوران خودتان باید از حیوان خانگی‌تان مراقبت کنید، قبل و بعد از غذا دادن به او، دست‌ها را بشویید و از ماسک استفاده کنید.
 
قبل از مراجعه به پزشک شرایط را به او اطلاع دهید
اگر قرار از پیش‌ تعیین‌شده‌ای برای یکی از ویزیت‌های دوره‌ای‌تان دارید، با مطب پزشک خود تماس بگیرید و شرایط‌ را برای او توضیح دهید. پزشک، شما را راهنمایی می‌کند تا بدانید چه مواردی را حین رفتن به مطب پزشک انجام دهید. اگر مجبور هستید به مطب پزشک یا یک مرکز درمانی بروید، سریع به بخش پذیرش بروید و درباره شرایط‌تان به آن‌ها اطلاع دهید. در چنین مواقعی دست‌‌ها را مداوم با ژل مخصوص دست ضدعفونی و از ماسک استفاده کنید.
 
از ماسک استفاده کنید
در هر فضایی که فرد دیگری از آن با شما اشتراکی استفاده می‌کند ماسک بزنید، یعنی اگر در خانه با فرد دیگری زندگی می‌کنید یا حیوان خانگی دارید، هنگام رفتن به یک مرکز درمانی و هر جایی که افراد دیگری وجود دارند ماسک بزنید. اگر قادر به زدن ماسک نیستید، برای مثال اگر ماسک باعث می‌شود که در این شرایط خاص نتوانید نفس بکشید، افرادی که با شما زندگی می‌کنند نباید از اتاقی که شما در آن هستید استفاده کنند یا اگر مجبور به این کار هستند، هنگام آمدن به اتاق شما از ماسک و دستکش استفاده کنند.
 
هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید
هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید. دستمال‌های استفاده‌شده را در سطل زباله دردار بیندازید. بلافاصله بعد از این کار نیز دست‌های خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، دست‌ها را با یک محلول ضدعفونی‌کننده حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل تمیز کنید.
 
دست‌ها را مرتب بشویید
دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. این کار را به خصوص بعد از سرفه و عطسه، فین کردن، حمام رفتن، قبل و بعد از خوردن غذا، قبل، بعد و حین پختن غذا انجام دهید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، دست‌های خود را با یک محلول ضدعفونی‌کننده حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل تمیز کنید. به خاطر داشته باشید تمام سطح دست‌ها و مچ‌ها را ضدعفونی کنید و سپس آن‌قدر دست‌ها را به هم بمالید تا خشک شوند. یادمان باشد اگر الکل در دسترس نیست، نگران و پریشان نشوید، چون بهترین گزینه موجود برای ضدعفونی کردن دست‌ها آب و صابون است. از دست زدن به بینی، چشم‌ها و دهان خود قبل از شستن دست‌ها جداً خودداری کنید.
 
وسایل شخصی‌ را با کسی به اشتراک نگذارید
از اشتراک بشقاب، لیوان، سایر ظرف‌ها، حوله، ملحفه و دیگر وسایل شخصی‌تان با افراد خانه یا حیوانات خانگی خودداری کنید. پس از استفاده از این وسایل نیز آن‌ها را با آب و صابون بشویید.
 
سطوح و وسایل را روزانه ضدعفونی کنید
وسایلی که ممکن است خیلی آن‌ها را لمس کنید مانند وسایل حمام، توالت، رومیزی، میز کار، موس، صفحه‌کلید، لپ‌تاپ، تلفن همراه، تبلت، تلفن و میز کنار تخت‌تان را روزانه ضدعفونی کنید. همچنین هر سطحی را که ممکن است خون، مدفوع، ادرار ، بزاق دهان و دیگر مایعات بدن روی آن‌ها ریخته باشد تمیز کنید.
از مواد ضدعفونی‌کننده خانگی طبق دستورالعمل روی برچسب‌های آن‌ استفاده کنید. دستورالعمل‌های این محصولات نشان‌دهنده راه‌های ایمن برای ضدعفونی کردن اشیا و مواردی است که باید در حین استفاده از آن‌ها احتیاط کنید. برای مثال، آیا لازم است هنگام استفاده از محصول از دستکش یا از تهویه مناسب استفاده کنید یا خیر.
 
علائم‌ خود را پیگیری کنید
اگر بیماری شما رو به وخامت است، قبل از هر کاری با کادر درمانی تماس بگیرید و شرایط خود را به آن‌ها توضیح دهید. دوباره یادآوری می‌کنیم که قبل از ورود به مراکز درمانی حتماً ماسک بزنید تا از آلوده شدن افراد دیگر به این ویروس تا حد امکان جلوگیری کنید. اگر یک شرایط اضطراری برای شما پیش آمد، حتماً با اورژانس تماس بگیرید. در صورت امکان قبل از رسیدن نیروهای اورژانس ماسک بزنید.
 
تا بهبود کامل در قرنطینه بمانید
افرادی که مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ هستند باید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنند، در خانه بمانند. این قرنطینه خانگی می‌تواند احتمال ابتلای سایر افراد را به کروناویروس جدید کاهش دهد. همچنین طی این مدت با یک پزشک آگاه در ارتباط باشید و زمانی که پزشک‌تان تشخیص داد شما کاملاً بهبود یافته‌اید، می‌توانید به سایر فعالیت‌های روزانه خود از جمله تعامل با دیگران بپردازید.

منبع: .behtiam.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.