شستن دست ها برای پیشگیری از کرونا (بخش اول)

یادتان باشد که با دست‌های تان می‌توانید ناجی جان خود و خانواده‌تان باشید و از ابتلا به بیماری‌های ویروسی مختلف مانند کرونا در امان بمانید. شستن مکرر دست‌ها و آگاهی از روش صحیح این کار باعث می‌شود که از ویروس و میکرب‌‌ها دور بمانید. در این مطلب به بیان روش صحیح شستن دست ها برای پیشگیری از کرونا خواهیم پرداخت.
پنجشنبه، 22 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شستن دست ها برای پیشگیری از کرونا (بخش اول)
یادگیری روش صحیح شستن دست ها از جمله کارهای ضروری برای حفظ سلامتی در مقابل ویروس کرونا است.
 

مقدمه

حتما شنیده‌اید که پای ویروس کرونا به ایران هم باز شده است. خب! این اصلا خوشایند نیست اما آن‌قدرها هم نباید استرس و ناراحتی به خودتان وارد کنید. چرا؟ چون خوشبختانه با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی به‌سادگی می‌توان جان خود را نجات داد و ویروس‌ها را از خود دور کرد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد، یادگرفتن روش صحیح شستن دست ها و رعایت بهداشت است. اصلا از کرونا هم که بگذریم، برای جلوگیری از ابتلا به هر ویروسی باید دست‌ها را خوب شست. شست‌وشوی دست‌ها به‌شکل اصولی می‌تواند از گسترش و واگیری عمومی بیماری های ویروسی جلوگیری کند.
 

شستن دست ها برای پیشگیری از کرونا 

چرا دانستن روش صحیح شستن دست ها جان‌تان را از کرونا نجات می‌دهد؟
شستن دست‌ها نخستین گامی است که در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی باید رعایت کرد، به‌خصوص گونه‌ای از بیماری ها که از طریق قطرات ناخوشایند بزاق و بینی منتقل می‌شوند. شاید باور نکنید که دانستن روش صحیح شستن دست ها تا چه حد از شیوع و گسترش کرونا یا هر بیماری ویروسی دیگری جلوگیری می‌کند. این را ما نمی‌گوییم بلکه پزشکان متخصصی می‌گویند که به قدرت کف صابون و آب به‌شدت ایمان دارند.

سازمان جهانی بهداشت در دستورالعمل خود برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اعلام کرده است که همه باید دست‌های شان را به‌طور مکرر با آب و صابون بشویند. با وجود تأکید زیاد پزشکان درباره اثرگذاری شست‌وشوی دست‌ها بر پیشگیری از ابتلا به کرونا، باز هم بسیاری از مردم تردید دارند که راهکاری به این سادگی می‌تواند به‌آسانی جان‌شان را نجات دهد. اگر شما هم در دستهٔ این افراد هستید، بهتر است زودتر باورهای تان در این مورد را عوض کنید.
 
آیا می‌دانید که ۳۰ درصد از مردم دست‌های شان را نمی‌شویند؟
محققان در دانشگاه ام.آی.تی (Massachusetts Institute of Technology) با انجام تحقیقاتی، تصمیم گرفته‌اند به‌صورت علمی به ما اثبات کنند که شک و تردیدها درباره اثرگذاری شستن دست‌ها بر پیشگیری از بیماری‌های ویروسی مانند کرونا بی‌اساس است. آنها در پژوهش خود که در مجلهٔ علمی ریسک آنالیزیس (Risk Analysis) به چاپ رسیده است از مدل‌سازی اپیدمیولوژیک یا همه‌گیرشناسانه (epidemiological) استفاده کرده‌اند و به‌کمک داده‌های مختلف، سعی داشته‌اند متوجه اثر رعایت بهداشت فردی در کاهش نرخ شیوع بیماری‌های ویروسی شوند.

متأسفانه، نتیجهٔ تحقیقات اولیه پژوهشگران نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از مردم بعد از خروج از سرویس‌بهداشتی، دست‌های شان را نمی‌شویند. پروفسور کریستوس نیکولیدز (Christos Nicolaides)، نویسندهٔ همکار در نگارش مقالهٔ مرتبط با این پژوهش می‌گوید: از میان آن ۷۰ درصدی که بعد از خروج از سرویس‌بهداشتی، دست‌ها را می‌شویند، ۵۰ درصد روش صحیح شستن دست ها را می‌دانند. از میان کسانی که دست خود را می‌شویند، بیشتر افراد زمانی زیر ۱۵ ثانیه را صرف این کار می‌کنند؛ مثلا اگر جمعیت افرادی را در نظر بگیرید که در فرودگاه هستند، از هر ۵ نفر فقط ۱ نفر دست‌هایش را به‌خوبی شسته است؛ یعنی فقط ۲۰ درصد از جمعیت، دست‌ها را خوب و درست می‌شویند.

به‌نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا (CDC)، بهترین روش شستن دست‌ها استفاده از آب و صابون است: به‌طوری‌که کف دست‌ها را کاملا به هم بمالید، پشت دست را خوب بشویید و بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را هم به‌دقت تمیز کنید و بشویید. اجازه بدهید در ادامه کمی بیشتر دربارهٔ روش صحیح شستن دست ها برای تان بگوییم و بعد دوباره به‌سراغ نتایج و دستاوردهای تیم تحقیقاتی دانشگاه ام.آی.تی (MIT) برویم.
 
چه وقت دست‌های مان را بشوییم؟
یادتان باشد که با دست‌های تان می‌توانید ناجی جان خود و خانواده‌تان باشید و از ابتلا به بیماری‌های ویروسی مختلف مانند کرونا در امان بمانید. شستن مکرر دست‌ها و آگاهی از روش صحیح این کار باعث می‌شود که از ویروس و میکرب‌‌ها دور بمانید. در موارد زیر، احتمال دریافت و پخش ویروس‌ها بیشتر است؛ پس شستن دست‌ها هم ضروری‌تر خواهد بود:
قبل، در حین و بعد از آماده‌کردن غذا؛
قبل از خوردن غذا؛
قبل و بعد از مراقبت از فردی که دچار اسهال یا استفراغ است؛
قبل و بعد از لمس زخم روی بدن؛
بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی؛
بعد از عوض‌کردن پوشک کودک یا بردن او به سرویس‌بهداشتی؛
بعد از فین‌کردن یا همان تخلیه‌ٔ بینی، عطسه یا سرفه؛
بعد از لمس حیوان، غذای حیوان یا دست‌زدن به ادرار و مدفوع آن؛
بعد از غذادادن یا رسیدگی به حیوان خانگی؛
بعد از دست‌زدن به زباله‌ها.

 
روش صحیح شستن دست ها در ۵ گام ضروری
یادگیری روش صحیح شستن دست ها از جمله کارهای ضروری برای حفظ سلامتی است. این کار اصلا سخت یا زمان‌بر نیست و به‌راحتی می‌تواند حافظ سلامتی‌تان باشد. اگر همهٔ افراد جامعه دست‌هایشان را به‌طور صحیح بشویند، دیگر ویروس و میکرب از یکی به دیگری منتقل نمی‌شود و محیط‌های مختلف (منازل، بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها، ادارات و محل‌های کار مختلف و…) از عناصر بیماری‌زا تخلیه و پاک می‌شوند.

در هر بار شستن دست‌ها این گام‌ها را در نظر بگیرید:
۱. دست‌ها را با آب پاک و جاری (سرد یا گرم) خیس کنید. شیر آب را ببندید و به‌سراغ صابون بروید.
۲. دست‌ها را به هم بمالید تا صابون کف کند. پشت دست‌ها، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را هم با کف صابون بشویید.
۳. مالیدن دست‌های کفی به همدیگر را دست‌کم ۲۰ ثانیه ادامه بدهید. اگر نمی‌دانید ۲۰ ثانیه چقدر است، ۲ بار پشت‌سرهم ترانۀ «تولدت مبارک» را تا انتها بخوانید تا ۲۰ ثانیه بگذرد. یا بشمارید: ۱۰۰۱، ۱۰۰۲، ۱۰۰۳ تا ۱۰۲۰.
۴. دست‌ها را با آب تمیز و روان به‌خوبی آب‌کشی کنید؛
۵. دست‌ها را با حوله‌ای تمیز یا دستگاه خشک‌کن، خشک کنید.
 
آیا وقتی آب نیست، از ضدعفونی‌کننده‌ٔ دست‌ها استفاده می‌کنید؟
در بیشتر مواقع، شستن دست‌ها با آب و صابون بهترین روش دور‌کردن میکرب‌ها و ویروس‌هاست؛ اما زمانی که به آنها دسترسی ندارید، چه باید کرد؟ در این مواقع باید از مواد ضدعفونی‌کنندهٔ دست‌ها استفاده کنید. لازم است این مواد (ژل یا محلول) حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل باشند. برای اینکه بدانید مادهٔ ضدعفونی‌کننده موردنظر شما الکل دارد یا خیر، به توضیحات روی بسته‌بندی آن دقت کنید.
 
مواد ضدعفونی‌کننده به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای از میزان آلودگی‌های روی دست می‌کاهند، اما با وجود این:
تمام انواع آلودگی‌ها را از بین نمی‌برند؛
وقتی دست‌ها به‌طور محسوسی چرب و کثیف‌اند، این پاک‌کننده‌ها کافی نخواهند بود؛
ضدعفونی‌کننده‌ها توانایی پاک‌سازی دست‌ها از آلودگی‌هایی مانند آفت‌کُش‌ها یا فلزات سنگین را ندارند.
 
چطور از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید؟
ماده پاک‌کننده را به مقداری که روی بسته‌بندی آن توضیح داده شده است روی دست‌ها بریزید؛
دست‌ها را به هم بمالید؛
ماده را روی تمام سطح دست و انگشتان تان پخش و صبر کنید تا خشک شود. این مرحله باید حدود ۲۰ ثانیه طول بکشد.

ادامه دارد....

منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.