دانستنی درباره ویروس کرونا در نوزادان و کودکان (بخش اول)

یکی از این ناشناخته‌ها خطری است که نوزادان یا زنان باردار را تهدید می‌کند و اینکه ویروس کرونا تا چه حد بر بدن این گروه از افراد تأثیرگذار خواهد بود. در مطلبی که پیش رو دارید، نتایج آخرین تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته درباره ویروس کرونا در نوزادان و کودکان را در اختیارتان خواهیم گذاشت و خواهیم دید که این بیماری چطور آنها را در مقایسه با سایر گروه‌های سنی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سه‌شنبه، 27 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنی درباره ویروس کرونا در نوزادان و کودکان (بخش اول)
مادرانی که نشانه‌های کرونا اعم از سرفه، تب یا تنگی نفس را دارند، باید هرچه سریع‌تر از کمک متخصصان مراکز درمانی بهره بگیرند.
 

مقدمه

یکی از نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، چگونگی تأثیرگذاری آن بر نوزادان، کودکان و زنان باردار است. بسیاری از محققان، مطالعات و تحقیقات مختلفی درباره این مسئله انجام داده‌اند. در مطلبی که پیش رو دارید، نتایج آخرین تحقیقات و بررسی‌های صورت‌گرفته درباره ویروس کرونا در نوزادان و کودکان را در اختیارتان خواهیم گذاشت و خواهیم دید که این بیماری چطور آنها را در مقایسه با سایر گروه‌های سنی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بخشی از مطالب را هم به ذکر توصیه‌ها و راهکارهای مناسب برای محافظت از نوزادان و کودکان در مقابل کرونا اختصاص داده‌ایم. همراه ما باشید.
 

بخش اول: آخرین اطلاعات درباره خطر سرایت ویروس کرونا در نوزادان و کودکان

آیا احتمال شیوع ویروس کرونا در نوزادان و کودکان هم وجود دارد؟
ویروسی که سبب بروز بیماری کووید-۱۹ می‌شود ناشناخته‌های زیادی دارد. یکی از این ناشناخته‌ها خطری است که نوزادان یا زنان باردار را تهدید می‌کند و اینکه ویروس تا چه حد بر بدن این گروه از افراد تأثیرگذار خواهد بود. آنچه تا این لحظه مشخص شده است، احتمال ابتلای تمامی افراد به کرونا، فارغ از سن‌وسال شان است، هرچند تعداد نوزادان و کودکان مبتلا به بیماری در مقایسه با دیگران کمتر بوده است.

درباره شمار تلفات بیماری هم درمجموع می‌توان گفت بیماری فقط در موارد نادری منجر به مرگ می‌شود و بیشتر آمار جان‌باختگان هم مربوط به سالمندانی می‌شود که پیش‌زمینه بیماری‌های دیگر را داشته‌اند.
 
آیا شیردادن مادر مبتلا به بیماری، خطر سرایت ویروس کرونا در نوزادان را به‌دنبال دارد؟
مادرانی که نشانه‌های کرونا اعم از سرفه، تب یا تنگی نفس را دارند، باید هرچه سریع‌تر از کمک متخصصان مراکز درمانی بهره بگیرند.

دو نکته مهم درباره شیردادن به نوزادان وجود دارد: اول اینکه شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید است؛ مهم‌تر از آن (البته در این شرایط که با شیوع ویروس کرونا سروکار داریم)، احتمال سرایت ویروس‌های مرتبط با دستگاه تنفسی از طریق شیر مادر به بدن نوزادان بسیار کم است. بنابراین، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مادر می‌تواند با رعایت اقدامات و نکات بهداشتی و پیشگیرانه، به شیردادن به نوزاد خود ادامه دهد.
 
مادران شیردهی که نشانه‌های بیماری را دارند، به‌منظور پیشگیری از سرایت ویروس کرونا در نوزادان باید:
- در مجاورت آنها از ماسک استفاده کنند (مثلا وقتی قصد شیردادن به نوزاد را دارند)؛
- قبل و بعد از تماس با نوزادان دست‌های خود را بشویند؛
- تمامی سطوحی را که لمس می‌کنند، مرتب تمیز و ضدعفونی کنند.
- البته توصیه آخر مربوط به همه کسانی است که مبتلا به کرونا شده‌اند و به‌نوعی با دیگران در تماس هستند.
- اگر بیماری مادر شدت پیدا کرد، می‌توان با رعایت تمامی ملاحظات بهداشتی به او کمک کرد که شیر خود را بگیرد و با فنجانی تمیز یا قاشق، آن را به کودکش بدهد.
 
آیا احتمال سرایت ویروس کرونا از بدن زنان باردار به جنین وجود دارد؟
خطر دیگری که با موضوع ویروس کرونا در نوزادان مرتبط است، احتمال سرایت ویروس از بدن زنان باردار به جنین است؛ اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟ متأسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیق در این‌ باره در دسترس نیست؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا جنین به بیماری مبتلا می‌شود یا نه؛ حتی راجع‌به تأثیر بالقوه بیماری مادر بر بدن جنین هم نمی‌توان با قطعیت اظهارنظری کرد. تحقیقات در این‌ باره همچنان در دست انجام است.

تنها نکته قطعی این است که زنان باردار هم مثل سایر اشخاص باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و خطر ابتلا به کرونا را تا حد امکان کمتر کنند؛ همچنین، در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری هم باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 

بخش دوم: نکات و اطلاعات تکمیلی

ناشناخته‌ها درباره نشانه‌های کرونا
تب، سرفه، تنگی نفس از نشانه‌های اصلی کرونا هستند؛ اما آیا علائم کرونا فقط همین مواردند؟ صادقانه در جواب به این سؤال باید اذعان کرد که هنوز اطلاعات کافی و دقیق درباره شدت نشانه‌های یادشده و نیز بودن یا نبودن نشانه‌ای دیگر در دسترس نیست.

تنها نکته‌ای که می‌دانیم این است که شدت نشانه‌های بیماری برای اشخاص مبتلا به آن، به‌شکل چشمگیری متفاوت است؛ یعنی برخی افراد مبتلا به کرونا نشانه‌های جزئی و اندکی دارند، حال‌آنکه عده‌ای دیگر به‌شدت درگیر این بیماری می‌شوند.

اما در چنین شرایطی که اطلاعات جزئی و دقیق راجع‌به نشانه‌های کرونا نداریم، چه کاری از دست پدرومادرها ساخته است تا فرزندان و نوزادان شان در معرض خطر قرار نگیرند؟ در ادامه خواهیم گفت.
 
کاری که برای مراقبت از فرزندان از دست پدرومادرها ساخته است:
- تنها اقدام احتیاطی در این شرایط، فراهم‌کردن هر آن چیزی خواهد بود که برای کاهش شدت نشانه‌هایی که تاکنون از آنها مطلع شده‌ایم مؤثرند. اگر کودک تازه‌متولدشده دارید و خطر احتمالی شیوع ویروس کرونا در نوزادان فرزندان شما را را تهدید می‌کند، شربت سرفه، استامینافون و دیگر داروهای مخصوص نوزادان را تهیه کنید و در خانه نگه دارید.

- پوشک بچه، دستمال مرطوب، کرم یا پمادهای کودکان و موارد دیگری از این دست را هم می‌توانید به تعداد بیشتری خریداری کنید و در خانه نگه دارید.

- داروهایی مثل ایپوبروفن و مسکن‌های دیگر، در کنار چای و مواد و ترکیبات لازم جهت تهیه سوپ (برای بهبود سرفه) از دیگر مواردی هستند که بهتر است از همین حالا در خانه داشته باشید. در صورت ابتلا به بیماری، احتمالا از بیرون‌رفتن منع خواهید شد.
 
چند توصیه‌ای را هم که در ادامه مطرح می‌شوند به خاطر داشته باشید و به کار بگیرید:
اگر کودک تان نشانه‌های یادشده را تجربه می‌کند، او را نزد متخصص ببرید؛ اما فراموش نکنید که در فصل سردی از سال هستیم و نشانه‌ها می‌توانند صرفا از سرماخوردگی ساده‌ای خبر بدهند؛
زدن واکسن‌های مناسب به کودک یا نوزادتان و نیز شستن صحیح دست ها به‌صورت مکرر را فراموش نکنید؛
تاحدامکان از بردن کودکان به اماکن پررفت‌وآمد و سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی خودداری کنید.

ادامه دارد...

منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.