قرنطینه خانگی برای مقابله با ویروس کرونا

وقتی خود را به قرنطینه خانگی می‌برید باید دقیقا در جایی قرار بگیرید که مورد محافظت قرار گرفته است و دیگران به آن رفت و آمدی ندارند. اگر تنها زندگی می‌کنید قرنطینه راحت‌تری در پیش دارید اما اگر با فرد یا افراد دیگری زیر یک سقف هستید، این کار کمی پیچیده تر خواهد شد. در این مطلب به بیان روش قرنطینه خانگی برای درمان و پیشگیری از ویروس کرونا پرداخته ایم.
دوشنبه، 12 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرنطینه خانگی برای مقابله با ویروس کرونا
بعد از انتخاب اتاق قرنطینه و جدا کردن وسایل خود از دیگران، باید تمامی افراد را از اتاق دور نگه دارید.
 

مقدمه

لابه لای پیام‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی و صحبت‌های مسئولان به طور مداوم عبارت «قرنطینه» را می شنویم؛ به راستی قرنطینه یا نوع خانگی و شخصی آن به چه معناست؟

در روزهای اخیر چند باور عمومی هموطنان را از رفتن به درمانگاه یا بیمارستان‌ها منع می کند:
- هنوز داروی خاصی برای درمان یا کنترل ابتلا به ویروس کرونا در دست نیست و در عمل بیمارستان‌ها کار چندانی نمی کنند.
- در صورت نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا، رفتن به مراکز درمانی امکان مبتلا شدن به آن را افزایش می دهد.
- قرنطینه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به درستی انجام نمی‌شود.

جدا از اینکه فرضیه سوم چقدر می‌تواند درست یا غلط باشد، باید بدانیم که در این روزها ویروس کرونا با سرعت بالایی در حال شیوع است. همین سرعت بالا در جابجایی ویروس از طریق خود مردم، توجه ها به خودقرنطینه گری یا قرنطینه خانگی را بیشتر کرده است: یعنی افراد بیشتری حاضر به رعایت سختگیرانه اصولی از بهداشت در زندگی شخصی خود شده اند.

قرنطینه خانگی زمانی که به مبتلا بودن به کرونا شک دارید، اهمیت بیشتری می یابد. زمانی که تصمیم گرفتید خود را در منزل قرنطینه کنید، باید این کار را اصولی و درست انجام دهید. مدت زمان قرنطینه برای مبتلایان به ویروس کرونا یک دوره ۱۴ روزه است. کار سختی به نظر می آید؟ بیایید با تاریخ رواج قرنطینه شروع کنیم. مدت زمان قرنطینه برای مبتلایان به ویروس کرونا یک دوره ۱۴ روزه است.
 

تاریخچه قرنطینه

واژه قرنطینه از Quarantina یا Quaranta Giorni در زبان ایتالیایی گرفته شده است و اولین کاربردهای آن به ونیز سدهٔ هفدهم بر می گردد. قرنطینه اما از عبارت کارانْتِن فرانسوی به زبان فارسی راه یافته است و زمان ورود آن احتمالا به دورانی بر می گردد که بیماری‌هایی مانند وبا و طاعون در اروپا شیوع یافتند و در یک دوره شصت ساله،‌ یک سوم جمعیت اروپا را به کام مرگ فرستادند. در فرهنگ فارسی معین روبروی عبارت قرنطینه نوشته شده است: «جایی که به علت شیوع بیماری مورد محافظت قرار می گیرد و ورود و خروج افراد کنترل می شود.»
 

چطور قرنطینه شویم؟

وقتی خود را به قرنطینه خانگی می‌برید باید دقیقا در جایی قرار بگیرید که مورد محافظت قرار گرفته است و دیگران به آن رفت و آمدی ندارند. اگر تنها زندگی می‌کنید قرنطینه راحت‌تری در پیش دارید اما اگر با فرد یا افراد دیگری زیر یک سقف هستید، این کار کمی پیچیده‌تر خواهد شد. شما باید در اتاقی کاملا مجزا از سایر افراد منزل بمانید. وسایل آنها را از اتاق بیرون بیاورید و آنها را به ضد عفونی کردن تمامی وسایلشان وادارید - بر فرض شستن البسه با مواد شوینده و ضدعفونی کردن وسایل دیگر با پد الکلی. اتاقی که انتخاب می‌کنید باید راهی برای جریان داشتن منظم هوا داشته باشد و اشتباها مواردی چون انباری‌های تنگ و تاریک را به عنوان مکان قرنطینه انتخاب نکنید!

بعد از انتخاب اتاق قرنطینه و جدا کردن وسایل خود از دیگران، باید تمامی افراد را از اتاق دور نگه دارید و لباس‌های خود را نیز ترجیحا خودتان با دست بشویید. بهتر است که حمام و سرویس بهداشتی خود را کاملا از دیگران جدا کنید و اگر امکان تفکیک سازی نیست، حتما برای تردد از اتاق تا سرویس بهداشتی از یک دمپایی استفاده کرده، دستشویی و حمام را پس از استفاده تا حد امکان با مواد شوینده تمیز نمایید.

بهتر است در تمام مدت قرنطینه، سطلی مجزا برای زباله در گوشه اتاق تان باشد و تعداد قابل توجهی دستمال یکبار مصرف نیز به محل قرنطینه خود ببرید. استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف پلاستیکی یا لاتکسی نیز در تمام مدتی که از اتاق برای کار کوچکی (نظیر دستشویی یا حمام و یا پاسخ دادن به درب منزل) بیرون می‌آیید توصیه می‌شود.

بهتر است از کاورهای کفش برای تردد استفاده کنید و این دستکش‌ها و کاورها را حتما بعد از مدتی با احتیاط از خود جدا کرده و دور بیندازید. در این بین ماسک را فراموش نکنید و حتما تا حد امکان از ماسک‌های فیلتردار استاندارد استفاده کنید و نهایتا اگر در بازار بی‌ماسک کشور، دست خالی مانده‌اید، خودتان با دستمال و پارچه ماسکی خانگی ساخته، از آن استفاده کنید که در هر حال می‌تواند تاحدی راهگشا باشد.

دور مواد دور ریختنی دستمال پیچیده، در سطل آشغال در بسته بیندازید و آن را هر شب خودتان خالی کنید. در تمامی طول روز نیز باید هم خودتان و هم کسانی که با شما زندگی می‌کنند، هر از گاهی دستان خود را مواد ضد عفونی کننده یا شوینده به طور دقیق و صحیح بشویید.
 

در حین قرنطینه چطور مایحتاج زندگی خود را به دست بیاوریم؟

در دوره قرنطینه برای خرید مایحتاج زندگی‌تان یا باید از دیگری کمک بگیرید (فرد می‌تواند خرید‌های شما را پشت درب گذاشته و شما آنها را بردارید) و یا اگر می‌خواهید مزاحم کسی نشوید و یا تنها هستید؛ خوشبختانه این روزها بیشتر موارد را می‌توان به صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر تهیه کرد: انواع خوراکی‌، لوازم بهداشتی، لوازم ضروری و دیگر موارد را به راحتی می‌توانید از اپلیکیشن‌های معتبر تهیه کنید و اگر در شهر و منطقه شما انجام چنین خریدهایی ممکن نیست، احتمالا می‌توانید از یک نفر دیگر کمک بگیرید.

در هنگام خرید اینترنتی حتما از ماموران پیک بخواهید که بسته های شما را بیرون در بگذارند و خودتان آنها را بردارید، به هر حال ممکن است شما ناقل باشید و این ویروس را به دیگران از جمله پیک انتقال دهید. در طی مدت قرنطینه خود، حتما سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنید. در حال حاضر اصلی‌ترین راه مقابله با کرونا به همین سیستم دفاعی برمی‌گردد و باید هوای آن را داشت.
 

در ایام قرنطینه به روح و روان خود رسیدگی کنید

در اتاق قرنطینه، به خاطر قطع ارتباط نسبی با دنیای روزمره خود، دوستان و آشنایان،‌ احتمال کلافگی بسیار زیاد است و از همین رو بهتر است که اسباب و وسایلی که بتواند وقت شما را بخرد و آن را به بطالت تبدیل نکند همراه داشته باشد، گوشی موبایل، دسترسی به اینترنت، کتاب، فیلم و... جزو ضروریاتی است که کمتر به چشم می‌آید. دوران قرنطینه الزاما به معنای قطع ارتباط کلی نیست و نباید خودتان را در دنیای کوچک قرنطینگی تنها بگذارید چرا که بار روانی سنگینی در پی خواهد داشت.

در این بین خاطر نشان می‌شود که در دوران قرنطینه که احتمالا دوران نسبتا پراسترسی برای شما خواهد بود، اخبار کذب و شایعات را پیگیری نکنید و مته به خشخاش حال ناگوار خود نگذارید. سعی کنید آرامش داشته باشید و استرس را از خود و کسانی که با شما زندگی می‌کنند، دور کنید. مغز شما در این دوران باید به طور کامل بر بیماری تمرکز کند و بهتر است ظرفیت این اندام حیاتی را به کارهای عمیق فکری اختصاص ندهید و یا با مشغول شدن به نگرانی هدر ندهید. در هر حال این دوران تمام خواهد شد و شما به روال زندگی عادی بر خواهید گشت و "زنده باد سلامتی" به دیگران هدیه خواهید داد.

منبع: digiato.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.