معاشرت های از راه دور در زمان قرنطینه (بخش اول)

معاشرت از راه دور شامل هیچ محدودیتِ مکانی نیست و در اصل، نوعی ویژه از عادات رفتاری‌ است که خطر ابتلا به بیماری را برای همه کاهش می‌دهد. اگر مجبورید سر کار حاضر شوید یا برای خرید از منزل خارج شوید، بهترین راه تضمین سلامت شما معاشرت از راه دور است. در این مطلب، معنای دقیق و آداب معاشرت از راه دور در روزهای قرنطینه را خواهیم آموخت.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معاشرت های از راه دور در زمان قرنطینه (بخش اول)
معاشرت از راه دور هم حافظ سلامت شماست و هم سلامتی دیگران را تا حد زیادی تضمین می‌کند.
 

مقدمه

شبحی در سراسر جهان در گشت‌و‌گذار است: شبح ویروس کرونا (COVID-19)! این شبح تا کنون ده‌ها هزار نفر را مبتلا و متأسفانه چندین‌ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است. تمامی انسان‌ها در کنار پزشکان، پرستاران و دیگر نیروهای سیاسی و اجتماعی جامعه در اتحادی مقدس برای شکست‌دادن این بیماری هم‌قسم شده‌اند. در این نبرد تمام‌عیار، یکی از مؤثرترین سلاح‌های رزم، معاشرت از راه دور است. در این مقاله، معنای دقیق و آداب معاشرت از راه دور را خواهیم آموخت و با راهبرد‌هایی کاربردی برای تقویت روابط اجتماعی و سلامت روان در دوران قرنطینه آشنا می‌شویم.
 

معاشرت از راه دور چیست؟

بر مبنای تعریف سازمان پیشگیری و درمان بیماری ها در آمریکا، معاشرت از راه دور یعنی: حضور نیافتن در مکان‌های شلوغ، پرهیز از هرگونه تجمع انسانی و حفظ فاصله از دیگران. معاشرت از راه دور گام اول در محدود‌کردن انتشار ویروس کرونا است.

قرنطینهٔ شخصی یا جمعی دو شیوه مفید دیگر برای پیشگری از شیوع ویروس کرونا‌ هستند اما با معاشرت از راه دور تفاوت دارند. در قرنطینه، رفت‌و‌آمد مردم از مکانی به مکانی خاص محدود می‌شود تا از انتقال و شیوع بیماری به دیگر نقاط جلوگیری شود. معاشرت از راه دور شامل هیچ محدودیتِ مکانی نیست و در اصل، نوعی ویژه از عادات رفتاری‌ است که خطر ابتلا به بیماری را برای همه کاهش می‌دهد. اگر مجبورید سر کار حاضر شوید یا برای خرید از منزل خارج شوید، بهترین راه تضمین سلامت شما معاشرت از راه دور است.

معاشرت از راه دور مفهومی عمومی و گسترده است و زیرمجموعه‌های فراوانی دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید (یا اجازه دارید) در منزل کار کنید، شما در حال معاشرت از راه دور هستید. لغو رویداد‌های اجتماعی، مسابقات ورزشی یا جلسات و گردهمایی‌های شغلی و تجاری هم تبعیت از راه‌حل معاشرت از راه دور محسوب می‌شوند. تمامی این اقدامات پیشگیرانه دارای یک هدف مشترک اند، هرچند تفاوت‌هایی در اجرا و راهبرد دارند.

معاشرت از راه دور روشی مؤثر برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها (از جمله بیماری ویروس کرونا) است که همهٔ ما باید آن را بیاموزیم. از خود بپرسید: آیا کارها و عادات رفتاری من به شکلی هست که گویا مرزی نامرئی میان خود و دیگران کشیده‌ام و درون این مرز از ایمنی لازم برخوردار هستم؟ این سؤال را باید در طول روز بارها از خود بپرسید. در زمان بروز بیماری‌های همه‌گیر، شما باید همواره در فکر کاهش خطر ابتلا به بیماری باشید.

به یاد داشته باشید مسئله فقط حفظ سلامتی خودتان نیست! شاید جوان و سالم‌ هستید و خطر ابتلا به بیماری ویروس کرونا در شما کم است، اما حتما با افراد آسیب‌پذیر یا سالمند هم ارتباط دارید. معاشرت از راه دور هم حافظ سلامت شماست و هم سلامتی دیگران را تا حد زیادی تضمین می‌کند.
 

چطور با دیگران از راه دور معاشرت داشته باشیم؟

در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار، باید تا جای ممکن از منزل خارج نشویم و در قرنطینه خانگی بمانیم. اما بسیاری از ما بنا بر اقتضای شغل یا زندگی مجبور به خروج از منزل هستیم و راهکار ما برای پیشگری از ابتلا به بیماری‌ها معاشرت از راه دور است. حفظ فاصله از دیگران (۲ تا ۳ متر) خطر ابتلا به بیماری های ویروسی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد و ترشحات آلودهٔ دهان و نفس دیگران را از ما دور نگه می‌دارد.

معاشرت از راه دور البته همیشه ممکن نیست. شاید مجبورید تاکسی، اتوبوس یا مترو سوار شوید یا در آسانسور با دیگران همراه شوید. حضور در مکان‌هایی مانند بانک، اداره پست، فروشگاه یا مراسم اجتماعی هم چالش‌برانگیز است. برای معاشرت از راه دور در چنین موقعیت‌هایی باید کاملا هوشیار باشید و هر کاری از دستتان بر‌می‌آید، انجام دهید. در این موقعیت‌ها همواره بیشترین فاصلهٔ ممکن از دیگران را حفظ کنید: اگر مجبور شدید در آخر صف یا خارج از فروشگاه بایستید، از افراد دارای علائم بیماری بیشترین فاصله را بگیرید و مراقب سرفه‌ ها یا عطسه‌ های دیگران باشید. علاوه بر تمامی این موارد، تمرکزتان بر رعایت موارد بهداشت فردی (مانند شستن صحیح دست ها به‌طور مداوم) را همواره حفظ کنید.

یادتان باشد هدف معاشرت از راه دور قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس است. در هر جا که هستید (اتاق کارتان در اداره، روی مبل تان در منزل یا حتی مکان‌های عمومی مانند آسانسور) سعی کنید محیط اطراف تان را دائما تمیز و ضدعفونی کنید. این موارد عادات رفتاری جدیدی هستند که همهٔ ما باید با آنها خو بگیریم. طبیعت همواره بقای موجوداتی را تضمین می‌کند که با شرایط جدید سازگار می‌شوند! معاشرت از راه دور بسیار ساده و البته کسل‌کننده است و اجرای آن هیجانی در پی ندارد. جلب توجه مردم به امور ساده و بی‌هیجان کار دشواری است و همین مسئله معاشرت از راه دور را بسیار سخت می‌کند!
 

بایدها و نباید‌های معاشرت از راه دور در دوران قرنطینه

اگر به مراسم عروسی یا مهمانی ویژه‌ای دعوت شدیم، دعوت را بپذیریم یا نه؟ اگر برای مراسم خواستگاری، خرید منزل یا ماشین یا حتی دندان‌پزشکی وقت قبلی تعیین کرده باشیم، چه کنیم؟ اگر در قرنطینه خانگی هستیم و احساس افسردگی می‌کنیم، آیا می‌توانیم با دوستی صمیمی در خیابانی خلوت قدم بزنیم؟ آیا می‌توانیم شب‌ها با خودروی شخصی در خیابان‌ها گردش کنیم؟ این سؤالات قطعا برای بسیاری از ما پیش آمده‌اند. حقیقتش را بخواهید، آموزه‌های معاشرت از راه دور بسیار کلی‌اند و پاسخ متخصصان به سؤالات جزئی ما، گاهی بسیار متناقض است.

ما سعی کرده‌ایم متداول‌ترین سؤالات در زمینه معاشرت از راه دور و قرنطینه خانگی را جمع‌آوری و پاسخ متخصصان به این پرسش‌ها را جمع‌بندی کنیم:
 
آیا باید از حضور در کافه‌ها و رستوران‌ها پرهیز کنیم؟
در رهنمود‌های سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها حفظ فاصله ۲ تا ۳ متری از دیگران توصیه شده است و رهنمودی درمورد حضور در رستوران‌ها و کافه‌ها ارائه نشده است. اما عقل سلیم به ما حکم می‌کند تا جای ممکن در خانه بمانیم و در محیط‌های عمومی تجمع نکنیم. به یاد داشته باشید، سخت‌گیری درمورد معاشرت از راه دور در کشورهایی مانند چین و کرهٔ جنوبی نتایج بسیار مثبتی به بار آورده‌اند.
 
آیا برگزاری مهمانی‌های کوچک و دعوت تعداد کمی از دوستان و آشنایان کار پرخطری است؟
اکنون زمانی‌ است که باید تمام مهمانی‌ها و برنامه‌های دورهمی خود را لغو کنید. اگر ضرورتی وجود ندارد، باید تمام ملاقات‌های عاشقانه، سرزدن به اقوام، مهمانی‌های خانگی و هر نوع دورهمی جمعی را به زمانی دیگر موکول کنید. گاهی ضرورت حکم می‌کند برای کار، تهیه اقلام ضروری منزل یا کمک به افراد دیگر از منزل خارج شوید. در این موارد، آموزه‌های معاشرت از راه دور را به یاد داشته باشید و دستان خود را مرتب بشویید. اگر علائمی مانند تب یا سرفه دارید، ماندن در قرنطینه خانگی را بسیار جدی بگیرید و جز در شرایط بسیار ضروری، از منزل خارج نشوید.

ادامه دارد...
 
منبع: سایت چطور


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.