افسردگی در کودکان، تشخیص و درمان آن

افسردگی نوعی اختلال رفتاری است. مشخصه‌ی بارز آن وقتی است که کودکان برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی بیشتر غمگین، دل‌سرد و پرخاشگر هستند. افسردگی و اختلالات رفتاری دیگر، می‌تواند با توجه درست و مراقبت، بهتر شود. اما این مشکلات اگر درمان نشوند می‌تواند ادامه‌دار شود و یا بدتر شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است کودک شما افسرده شده باشد یا اختلالات رفتاری داشته باشد، با فرزندتان در مورد افسردگی و حالت‌های رفتاری صحبت کنید. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسردگی در کودکان، تشخیص و درمان آن
افسردگی کودک باعث می‌شود احساس بی ارزشی، طرد شدن و یا غیر دوست داشتنی بودن داشته باشند. 
 

چگونه افسردگی در کودکان را تشخیص و درمان کنیم؟

این برای کودکان یک امر معمولی است که گاهی اوقات احساس ناراحتی، غمگینی و پرخاشگری داشته باشند و یا حال‌شان خوب نباشد؛ اما زمانی که احساسات و افکار منفی طولانی مدت می‌شوند و توانایی کودک را برای عمل‌کردی طبیعی محدود می‌کند، احتمالاً پای افسردگی در میان است.

افسردگی نوعی اختلال رفتاری است. مشخصه‌ی بارز آن وقتی است که کودکان برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی بیشتر غمگین، دل‌سرد و پرخاشگر هستند. مشخصه‌ی دیگری که نشان می‌دهد احتمالاً کودک دچار افسردگی شده افکار منفی است. این افکار منفی شامل رفتارهایی مثل تمرکز بر روی مشکلات و خطاها، اغلب انتقاد کردن از خود و دیگران و شکایت کردن در مورد همه چیز است.

افسردگی کودک می‌تواند در انرژی، تمرکز، و حتی اشتهای فرد اثر بگذارد. کودکان افسرده ممکن است علاقه‌شان به فعالیت‌ها و انجام کار خانگی‌شان را از دست بدهند، خسته به نظر برسند، زود تسلیم شوند یا حتی از دوستان و خانواده فاصله بگیرند.

وقتی کودکان افسرده می‌شوند تلاش برای بهبود افسردگی‌شان سخت می‌باشد حتی وقتی که کاری‌هایی را انجام می‌دهید که از آن لذت می‌برند. افسردگی کودک باعث می‌شود احساس بی ارزشی، طرد شدن و یا غیر دوست داشتنی بودن داشته باشند. این بیماری باعث می‌شود مشکلات روزانه‌ی‌شان سخت‌تر از آن چیزی که واقعیت هستند به نظر برسند. وقتی افسردگی شدیدتر می‌شود می‌تواند منجر به این شود که کودکان به فکر خود آزاری و یا حتی خودکشی بیافتند.
 

شناسایی افسردگی

فهمیدن این که یک کودک افسرده است برای والدین و دیگر بزرگ‌سالان سخت است. یک رفتار پرخاشگرانه یا عصبی ممکن است یک طرز برخورد بد یا بی‌احترامی تلقی شود. انرژی کم و عدم علاقه ممکن است همانند عدم تلاش کودک به نظر برسد. والدین و حتی خود کودکان و نوجوانان متوجه نمی‌شوند که این رفتارها می‌تواند علایم افسردگی باشد. چون افسردگی به روش‌های مختلفی بروز می‌کند و فهمیدن آن سخت است اگر کودکان شما برای هفته‌ها احساس ناراحتی و رفتارهای بد دارند صحبت با یک داکتر برای شما مفید می‌باشد.
 

شناخت افسردگی و دیگر اختلالات رفتاری

برای شناخت افسردگی و دیگر اختلالات رفتاری مشابه، داکتران و متخصصان سلامت ذهنی، از دسته بندی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. همه‌ی آن افراد افسردگی را به عنوان مشخصه اصلی دارند اما به طریق مختلفی پیشرفت کرده‌اند. برای مثال:
 
افسردگی عمده:
افسردگی شدیدی است که تازگی‌ها افزایش پیدا کرده است و حداقل برای دو هفته طول می‌کشد.
 
افسردگی مزمن:
هم‌چنین افسردگی «دیستایمیا» هم نامیده می‌شود که یک نوع افسردگی ملایم است که به مرور پیشرفت می‌کند و برای دو سال یا بیشتر طول می‌کشد.
 
اختلالات ناسازگاری با حالت‌های افسردگی:
نوعی از افسردگی است که بعد از یک اتفاق ناراحت کننده پیشرفت می‌کند که می‌تواند یک حادثه طبیعی باشد یا مرگ یک نفر از خانواده.
 
اختلال عاطفی فصلی:
نوعی از افسردگی است که مربوط به در معرض نور قرار گرفتن است. این افسردگی زمانی شروع می‌شود که ساعات روشنایی روز کم‌تر می‌شود. برای مثال در طول ماه‌های زمستان.
 
اختلالات دو قطبی:
هم‌چنین به آن افسردگی «مانیک» و دو قطبی نیز می‌گویند و در حالتی است که شامل افسردگی شدید می‌شود و به عبارت دیگر باعث افسردگی با احساسات شدید می‌شود.
 
اختلال رفتاری بهم ریختگی هیجانی:
نوع شدیدتری است که همراه با کج خُلقی و خشم همیشگی، طغیان و خشم، و زود رنجی همیشگی همراه است که حداقل یک سال در یک کودک کم‌تر از ۶ سال طول می‌کشد.
 

راه‌های دریافت کمک

افسردگی و اختلالات رفتاری دیگر، می‌تواند با توجه درست و مراقبت، بهتر شود. اما این مشکلات اگر درمان نشوند می‌تواند ادامه‌دار شود و یا بدتر شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است کودک شما افسرده شده باشد یا اختلالات رفتاری داشته باشد، با فرزندتان در مورد افسردگی و حالت‌های رفتاری صحبت کنید. ممکن است کودکان‌تان احساس‌شان را نادیده، پنهان و یا انکار کنند یا متوجه نشوند که افسرده شده‌اند. کودکان‌ بزرگ‌تر و نوجوانان ممکن است طوری برخورد کنند که نیاز به کمک ندارند، اما به هرحال با آن‌ها صحبت کنید. به حرف آن‌ها گوش دهید حمایت و عشق‌تان را به آن‌ها نشان دهید.

با متخصص کودکان صحبت کنید. دکتران احتمالاً یک تست کامل فیزیکی انجام دهند. یک تست کامل به دکتر اجازه می‌دهد که بیماری‌های سلامت دیگر را چک کند که این‌ها علایمی شبیه افسردگی دارند. اگر دکتر فکر می‌کند که کودک شما افسردگی دارد، یا اختلالات مشابه ممکن است شما را به یک متخصص برای ارزیابی یا درمان ارجاع دهد.

با یک متخصص سلامت ذهن در تماس شوید. افسردگی کودک می‌تواند بهتر شود اما می‌تواند ادامه‌دار شود یا حتی بدتر شود. یک روان‌شناس کودک یا بزرگ‌سال می‌تواند سلامت کودک شما را ارزیابی کند و برای او درمان تجویز کند.

متخصصان افسردگی و اختلالات رفتاری دیگر را با گفتار درمانی، گاهی اوقات با دوا و هر دو درمان می‌کنند. البته بستگی به راه‌هایی که والدین بهتر می‌توانند کودک را حمایت کنند و این‌که آن کودک یا نوجوان چطور به آن درمان پاسخ دهد.
 

راه‌های بیشتر برای کمک

درمان توسط یک متخصص بسیار اهمیت دارد. اما شما هم در این زمینه نقش مهمی دارید. در خانه چیزهای کوچک اما با اهمیت می‌تواند به کودک شما کمک کند که با افسردگی مقابله کند. مطمین شوید که کودک‌تان غذاهایی مغذی بخورد، خواب کافی داشته باشد و فعالیت‌های فیزیکی روزانه داشته باشد. این رفتارها اثر مثبتی برحالت‌های رفتاری دارند.

در کنار هم از وقت خود لذت ببرید. با کودکان‌تان وقت بگذرانید و کارهایی انجام دهید که هر دو شما از آن لذت می‌برید. پیاده‌روی کنید، بازی کنید، آشپزی کنید، یک کار هنری انجام دهید، یک فیلم جالب و خنده‌دار ببینید. به آرامی او را تشویق به احساسات مثبت و حالت‌های خوب مانند لذت بردن، استراحت کردن، سرگرمی داشتن تشویق کنید که می‌تواند به آرامی به او کمک کند تا به حالت‌های افسردگی که جزیی از افسردگی است غلبه کنند.

مهربان باشید. وقتی افسردگی باعث می‌شود که کودکان و نوجوانان بد خُلق و زود رنج شوند این‌که والدین عصبانی شوند راحت است. به خود یادآوری کنید که این حالت‌های رفتاری جزیی از افسردگی هستند و نه بی‌احترامی عمدی. از بحث کردن و استفاده از لغات زننده بپرهیزید. سعی کنید تا صبور و فهمیده باشید. یک رابطه مثبت با والدین انعطاف کودک در برابر افسردگی را تقویت می‌کند.

منبع: KidsHealth


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.