فواید شطرنج برای سلامت جسم و ذهن (بخش اول)

با افزایش سن، جهت حفظ سلامتی و توان مغز، انجام فعالیت‌های مغزی، درست مانند فعالیت ماهیچه‌های اصلی بدن، از اهمیت روزافزون برخوردار خواهد شد. در این مطلب به فایده بازی شطرنج برای سلامت جسم و ذهن کودکان و بزرگسالان پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 1 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید شطرنج برای سلامت جسم و ذهن (بخش اول)
دست‌کم یک مطالعه‌ی علمی نشان داده‌ است، انجام بازی شطرنج واقعا می‌تواند آی‌کیو یا ضریب هوشی آدم‌ها را افزایش دهد.
 

مقدمه

بازی شطرنج که به عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها برای فعالیت مغز به شمار می‌رود، معمولا بازی مخصوص آدم‌هایی شناخته می‌شود که از هوش و استعداد نسبتا خوبی برخوردار هستند. با این‌که بابی فیشر، استاد بزرگ شطرنج، در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ محبوبیت این بازی را به اوج رساند، امروزه نیز هم‌چنان به طور گسترده،‌ در میان علاقه‌مندانی از تمام سنین، از جوان تا پیر، محبوبیت دارد. شاید بازی شطرنج بازوهای‌تان را قوی یا شکم‌تان را کوچک نکند، ولی مسلما برای حفظ سلامت ذهن و روان، در تمام طول عمر، فواید بسیاری به همراه دارد.

فواید بازی شطرنج از آن دسته موضوعاتی است که در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی در میان والدین و دانشمندان ایجاد کرده‌اند. با رقابتی‌تر شدن فرایند آموزش، والدین همیشه به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند ذهن کودکان‌شان را قوی‌تر کنند. دقیقا همین فشار باعث شده است والدین به نتیجه‌گیری‌های اشتباهی دست یابند که پس از مدتی نادرستی‌شان ثابت می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز این اشتباهات موج گسترده‌ای بود که در دهه‌ی نود و اوایل ۲۰۰۰ در میان والدین ایجاد شد؛ آن‌ها فکر می‌کردند پخش آهنگ‌های کلاسیک برای نوزادان و کودکان می‌تواند هوش آن‌ها را افزایش دهد؛ مدتی بعد، صحت این ادعا رد شد. برخلاف بسیاری از این باورهای نادرست و موج‌های زودگذر، بدون شک شطرنج فواید بسیاری برای سلامت جسم و ذهن آدم‌ها به همراه دارد. شواهد به طور آشکار نشان می‌دهند، انجام بازی شطرنج برای کودکان و بزرگسالان مفید است.

کودکانی که از سنین پایین به انجام بازی شطرنج می‌پردازند، بیش‌تر از سایر کودکان می‌توانند به ویژگی‌های زیر دست یابند:
الفتمرکز
بعزت نفس
پصبر
ت. مهارت‌های تفکر منطقی
ث. قدرت تخیل
جمهارت‌های حل مشکل
چ. حافظه (به خصوص حافظه‌ی مکانی)
ح. چابکی ذهنی
خ. مقاومت ذهنی


فواید بازی شطرنج برای سلامت جسم و ذهن کودکان و بزرگسالان

در این مقاله به برخی از بهترین فواید بازی شطرنج برای سلامت کودکان و بزرگسالان اشاره می‌کنیم:

۱. بهبود رشد مغز
بازی‌هایی نظیر شطرنج که مغز را به چالش می‌کشند، واقعا می‌توانند باعث تحریک رشد دندریت‌ها ‌شوند؛ دندریت‌ها زائده‌های متصل به سلول‌های عصبی هستند که پیام‌های دریافتی از سلول‌های عصبی مغز را ارسال می‌کنند. هر چه دندریت‌ها بیش‌تر باشند، برقراری ارتباطات عصبی داخل مغز بهتر و سریع‌تر خواهد شد. فرض کنید مغز شما یک پردازنده‌ی رایانه‌ (سی‌پی‌یو) باشد. شاخه‌های درختی‌شکل دندریت‌ها برای برقراری ارتباط با سایر سلول‌های عصبی پیام‌هایی را ارسال می‌کند؛ این کار باعث می‌شود مغز شما به عنوان یک پردازنده‌ی رایانه سریع و بهینه عمل کند. هم‌چنین، ایجاد تعامل با سایر آدم‌ها از طریق فعالیت‌های چالش‌برانگیز باعث رشد دندریت‌ها می‌شود؛ بازی شطرنج بهترین نمونه برای این گونه فعالیت‌ها است.

۲. فعال کردن هر دو سمت مغز
پژوهشگران طی مطالعه‌ای در کشور آلمان دریافتند، هنگامی که از بازیکنان شطرنج خواسته شد بهترین حرکت مهره‌ها و اشکال هندسی را شناسایی کنند، هر دو نیمکره‌ی مغز آن‌ها به شدت به فعالیت افتاد. زمان واکنش‌ها آن‌ها به اشکال ساده مشابه‌ی یکدیگر بود، ولی شطرنج‌بازان حرفه‌ای برای افزایش سرعت شناسایی بهترین حرکت مهره‌ها، از هر دو سمت مغزشان استفاده می‌کردند.

۳. افزایش آی‌کیو
آیا آدم‌های باهوش شطرنج بازی می‌کنند، یا شطرنج باعث باهوش شدن آدم‌ها می‌شود؟‌ دست‌کم یک مطالعه‌ی علمی نشان داده‌ است، انجام بازی شطرنج واقعا می‌تواند آی‌کیو یا ضریب هوشی آدم‌ها را افزایش دهد. مطالعه‌ای بر روی ۴۰۰۰ دانش‌آموز ونزوئلایی نشان داد، آموزش شطرنج در طول چهار ماه میزان ضریب هوشی دانش‌آموزان دختر و پسر را به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش داده است. بنابراین، برای بهبود ضریب هوشی‌تان به بازی شطرنج متوسل شوید!
 
۴. کمک پیشگیری از بیماری آلزایمر
با افزایش سن، جهت حفظ سلامتی و توان مغز، انجام فعالیت‌های مغزی، درست مانند فعالیت ماهیچه‌های اصلی بدن، از اهمیت روزافزون برخوردار خواهد شد. طبق یافته‌های مطالعه‌ی اخیر که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شدند، آدم‌های ۷۵ سال به بالایی که به انجام بازی‌های فکری نظیر شطرنج می‌پردازند، کم‌تر از آدم‌های هم‌سن‌شان که شطرنج بازی نمی‌کنند، در معرض ابتلا به دمانس یا زوال عقل قرار دارند. بنابراین، باید این نکته را همیشه به خاطر بسپارید: “‌از مغزتان استفاده کنید، در غیر این‌ صورت، از دست‌اش خواهید داد‌”‌؛ زیرا کم‌تحرکی مغز می‌تواند توان مغزی را کاهش دهد. بنابراین، تا پیش از رسیدن به ۷۵ سالگی به بازی شطرنج روی بیاورید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.